باز هستیم
مشاوره بیمه یا اداره کار
021-91023784
واتساپ
1 پاسخ
0 امتیاز
قبل توسط (143,570 امتیاز)
 
بهترین پاسخ
برای ثبت درخواست بازرسی دفاتر قانونی، از طریق سامانه es.tamin.ir منو کارفرمایان- بازرسی دفاتر قانونی- پورتال کارفرمایان اقدام به ثبت اطلاعات بازرسی دفاتر قانونی سال مال مورد تقاضا نمایید. کارفرمایان مشمول بر اساس بخشی از فرآیند مزبور پس از ابلاغ فرم 1 با مراجعه به پرتال کارفرمایان به نشانی es.tamin.ir (منوی کارفرمایان-بازرسی دفاتر قانونی-پرتال کارفرمایان) نسبت به تکمیل و ارسال اطلاعات مورد نیاز بازرسان دفاتر قانونی ( 10 فرم تعبیه شده ) اقدام می نمایند.

کارفرمایان به صورت غیر حضوری از طریق خدمات الکترونیکی سازمان به نشانی es.tamin.ir فرم های 10 گانه تعبیه شده نسبت به تکمیل اطلاعات و ارسال آن به سازمان اقدام می نمایند. کارفرمایان مشمول از تاریخ ابلاغ فرم 1، 22 روز مهلت دارند اطلاعات خود را در سامانه مزبور -بخش پرتال کارفرمایان وارد و نسبت به تایید اطلاعات و ارسال آن به سازمان اقدام نمایند.

 همانگونه که در تبصره 1 قسمت الف فصل دوم تنقیح و تلخیص بخشنامه (11) جدید درآمد و ملحقات آن تاکید گردیده، از دفاتر قانونی مقاطعه‌کارانی که حق بیمه متعلقه قراردادهای آنها مطابق مواد 38 و 41 قانون دریافت و مفاصا حساب صادر می‌گردد، بازرسی به عمل نمی آید، لیکن در مواردی که جهت برخورداری مقاطعه کار از ماده (11) قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی مصوب مورخ 15/2/1398، صدور مفاصا حساب بدون اعمال ماده 41 قانون، بر اساس لیست و پرداخت حق بیمه کارکنان و بازرسی در دستور کار باشد، سازمان برای امکان برخورداری مقاطعه کار از مزایای قانون یاد شده، اقدام به بازرسی (به معنای عام، کارگاهی و دفاتر) می نماید.

در حال حاضر ابلاغ حکم بازرسی در استانهایی که احاله اجرایی نشده، از طریق حکمی که توسط موسسه حسابرسی تامین اجتماعی صادر می شود، (همانند سایر اوراق ابلاغی) از طریق سرویس ابلاغ الکترونیک سازمان به کارفرما ابلاغ گردیده و بعد از چند روز به صورت تلفنی با نمایندگان کارفرما جهت هماهنگی برای استقرار گروه بازرسی اقدام لازم به عمل می آید

در اجرای ماده 47 قانون با در نظر گرفتن اولویت های مندرج در بخشنامه "تنقیح و تلخیص بخشنامه 11 جدید درآمد و ملحقات آن" و با رعایت تصویب نامه ها ، دستورالعمل ها و سیاست های ابلاغی از سوی سازمان، مطابق با پرونده مطالباتی کارگاه های مشمول جهت انجام بازرسی انتخاب و برای آنان درخواست صادر می گردد.

 

 

مهلت ثبت اطلاعات بازرسی دفاتر قانونی، بیست و دو روز از تاریخ ابلاغ فرم 1 مهلت تعیین شده است که به صورت روزشمار در بالای فرم نمایش داده می شود

مدارک مورد نیاز درخواست بازرسی دفاتر قانونی که توسط شعب تامین اجتماعی (که از سیستم سبا استفاده می کنند) از کارفرما در قالب لوح فشرده اخذ می گردد شامل: 1-پرسشنامه تکمیل شده پیوست فرم 1. 2-تراز چهار ستونی قبل از بستن حسابهای موقت سود و زیان برای هر یک از سالهای مورد درخواست. 3-تصاویر اظهار نامه، برگ تشخیص و قطعی مالیاتی برای سنوات درخواست شده. 4-تصاویر روزنامه رسمی مربوط به آگهی تاسیس، تغییرات و یا انحلال شرکت برای اشخاص حقوقی یا جواز تاسیس، مجوز فعالیت و پروانه بهره برداری برای اشخاص حقیقی. 5-تصاویر مفاصاحساب‌های اخذ شده و قراردادها (اطلاعات قراردادهای هزینه‌ای و مفاصاحسابهای صادره در سنوات مورد درخواست) کارفرمایان در شعبی که از سامانه متمرکز بازرسی دفاتر قانونی استفاده می نمایند صرفاً می بایست به نشانی es.tamin.ir مراجعه و ظرف مهلت مقرر(20 روز از تاریخ ابلاغ)، اطلاعات درخواست شده را به سازمان ارسال نمایند. 8--

در صورتی که واحد مورد بازرسی غیرخصوصی (اعم از دولتی، نهاد‌های عمومی غیردولتی و...) باشد. - در صورتی که واحد مورد بازرسی خصوصی بوده و جزو استثنائات تصویب‌نامه ستاد اقتصاد مقاومتی باشد. - کارفرما در اجرای ماده 40 قانون رفع موانع تولید، مفاصاحساب تعهدی اخذ نماید.

بر اساس ماده ۱۱ قانون مالیات بر درآمد و املاک مزروعی و مستغلات و حق تمبر مصوب 16/01/1335، به کسی (شخص حقیق یا حقوقی)که ضمن عقد قرارداد یا پیمان یا صورت مجلس مناقصه، انجام هرگونه عمل و یا فروش کالایی را با شرایط مندرج در قرارداد یا پیمان یا صورت مجلس مناقصه در قبال مزد یا بها و به مدت معین متعهد نماید، مقاطعه کار (پیمانکار) گفته می شود. بنابراین هرگاه شرایط مذکور بر اشخاص (حقیقی، حقوقی، مالک کارگاه صنعتی و تولیدی و ...) انطباق یابد، آن شخص پیمانکار خواهد بود. بنابر توضیح فوق،]مالک[کارگاه صنعتی و تولیدی نیز می تواند در مقاطعی که شرایط مطروحه قابل انطباق با فعالیت های اوست، به عنوان پیمانکار تلقی گردد.

انجام بازرسی از دفاترکارفرمایان مشمول میبایست از طریق شعبه محل استقرار (اقامتگاه قانونی/محل استقرار) ستاد مرکزی صورت گرفته و گزارش بازرسی دفاتر به شعبه مربوطه ارسال گردد. چنانچه کارفرما محل نگهداری دفاتر و اسناد مالی استقرار سیستم مالی( را محلی غیر از اقامتگاه قانونی/محل استقرار ستاد مرکزی اعلام نماید، بازرسی از دفاتر در محل اعلامی انجام و گزارش بازرسی دفاتر به شعبه محدوده محل نگهداری دفاتر و اسناد مالی ارسال میگردد. در صورتیکه کارفرما دارای شعب، نمایندگی یا واحدهای متعدد بوده و علیرغم متمرکز بودن ثبت دفاتر و اسناد مالی، چنانچه هر یک از آنها دارای سیستم مالی مستقل باشند، لازم است گزارش های بازرسی مربوطه به تفکیک شعب ذیربط (محل نگهداری مستندات مرتبط) ارسال گردد.

در صورت تایید گزارش، میبایستی کاربرگ های مربوطه توسط مسئولین ذیربط، امضا و گزارش انشایی که حاوی اقلام مشمول و غیرمشمول، به تفکیک لیست ارسال شده و ارسال نشده به سازمان، سال های مورد رسیدگی، توضیحات لازم و... میباشد. توسط موسسه حسابرسی تامین اجتماعی/ واحد تنظیم کننده تهیه و به انضمام گزارش نهایی بازرسی دفاتر انجام شده، با امضای بالاترین مقام موسسه حسابرسی تامین اجتماعی/ واحد تنظیم کننده گزارش، به ترتیب به اداره کل محل انجام بازرسی از دفاتر قانونی/ شعبه ذیربط ارسال گردد.

با احترام
برای دریافت مشاوره بیمه اینجا کلیک کنید

مشاوره های مشابه

مشاوره رایگان
+1 امتیاز
1 پاسخ 1,047 بازدید
سوال شده اردیبهشت 11, 2016 در بیمه تامین اجتماعی و اداره کار توسط مهدی
+1 امتیاز
1 پاسخ 10,051 بازدید
تماس با بیدبرگ
درباره بیدبرگ
بلاگ
قوانین بیدبرگ
.
.


...