باز هستیم
مشاوره مالیاتی
021-91023784
واتساپ
0 امتیاز
414 بازدید
در حسابداری و مالیات توسط (100 امتیاز)
دوباره دسته بندی کردن توسط
سلام

شرکت ما تولیدی است و تنها محصولمان دفتر تحریر است که معاف از مالیات ارزش‌افزوده می‌باشد و مبلغی بابت ارزش‌افزوده از مشتری دریافت نمی‌کنیم.

بخشی از خدماتی که برای تولید دفتر خریداری می‌کنیم شامل ارزش‌افزوده است. به‌طور مثال کارهای پس از چاپ و صحافی که برون‌سپاری کرده‌ایم شامل ارزش‌افزوده بوده است. البته قبلاً چاپ نیز شامل ارزش‌افزوده بود که در قانون جدید معاف شده است.

همچنین تعدادی تجهیزات صنعتی برای صحافی خریداری کردیم که آن‌ها نیز شامل مالیات بر ارزش‌افزوده بود و در آینده نیز لازم است که تجهیزات دیگری بخریم یا تجهیزات فعلی را در صورت عدم نیاز یا ارتقاء بفروشیم.

چون محصول نهایی ما معاف از ارزش‌افزوده است، طبق مشورت با متخصصان امور مالیاتی، مبالغ ارزش‌افزوده‌ای که برای خرید تجهیزات صنعتی می‌پردازیم به‌عنوان هزینه‌ی تمام‌شده آن محسوب کردیم و مالیات ارزش‌افزوده ثبت نشد. به همین دلیل تابه‌حال در دفاتر قانونی ما مبلغی تحت عنوان ارزش‌افزوده دریافت و پرداخت نکرده‌ایم و درگیر اداره‌ی مالیات بر ارزش‌افزوده نیستیم.

حال اگر بخواهیم یکی از تجهیزاتمان را که قبلاً خریداری نموده‌ایم به دلیل عدم نیاز یا ارتقاء بفروشیم، آیا باید موقع فروش آن ارزش‌افزوده در فاکتور منظور کنیم؟ با توجه به اینکه موقع خرید ارزش‌افزوده‌اش را جزو هزینه‌مان محسوب کرده‌ایم.

اگر پاسخ سؤال فوق مثبت است و باید ارزش‌افزوده در فاکتور فروش لحاظ شود، آیا راهی وجود دارد که درگیر اداره‌ی ارزش‌افزوده نشویم؟ با توجه به اینکه اگر فعالیت ما فروش تجهیزات صحافی بود روال کار مشخص بود و موقع خرید و فروش آن‌ها مبلغ ارزش‌افزوده را جداگانه لحاظ می‌کردیم اما ما فروشنده‌ی تجهیزات صحافی نیستیم و تنها محصول ما معاف از ارزش‌افزوده است و تنها به‌ندرت و در موارد خاص نیاز داریم تجهیزات خریداری‌شده را بفروشیم.

با توجه به اینکه طبق تبصره 2 ماده 8 قانون جدید ارزش‌افزوده، مالیات و عوارض پرداختی بابت نهاده‌ی تولید کالای معاف قابل تهاتر یا استرداد نیست و ماده 12 که اعلام می‌کند عرضه‌کنندگان کالاهای معاف نیز باید معاملات را در سامانه مؤدیان ثبت کنند، آیا لازم است که گزارش ارزش‌افزوده ارسال کنیم؟

با توجه به تبصره 4 ماده 8 قانون جدید ارزش‌افزوده که اعلام می‌کند مالیات ماشین‌آلات خطوط تولید قابل کسر، تهاتر و استرداد است، آیا از این به بعد باید ارزش‌افزوده‌ای که بابت خرید ماشین‌آلات می‌پردازیم را جداگانه به‌عنوان ارزش‌افزوده اعلام کنیم نه به‌عنوان هزینه؟
1 پاسخ
0 امتیاز
توسط (119,010 امتیاز)
همه مواردی که مرقوم فرمودید صحیح است و خودتان مسلط هستید در مورد فروش تجهیزات قاعده و اصول این است که دستگاه دست دوم نباید ارزش افزوده حساب شود ولی طبق بحشنامه داخلی ملزم به دریافت از مشتری هستیدولی چون معاف هستید پس نمیتوانید دریافت کنید  پیشنهادم استعلام از اداره دارایی است یا به صورت کتبی از دفتر فنی استعلام کنید مورداخر هم باز هم اگر معاف هستید در قیمت تمام شده بیاورید

با احترام
برای دریافت مشاوره مالیاتی یا حسابداری اینجا کلیک کنید

مشاوره های مشابه

مشاوره رایگان
0 امتیاز
1 پاسخ 366 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 400 بازدید
0 امتیاز
2 پاسخ 5,720 بازدید
تماس با بیدبرگ
درباره بیدبرگ
قوانین بیدبرگ

.
.
...