باز هستیم
مشاوره بیمه یا اداره کار
021-91023784
واتساپ
0 امتیاز
1,063 بازدید
در قانون کار و قرارداد کار توسط (100 امتیاز)
با سلام

 بنده از تاریخ ۵اردیبهشت ۹۷ مشغول کار در یک شرکت دانش بنیان شدم، با بنده دو قرارداد منعقد کردند که هردو قرارداد سفید بود و مبلغ حق السعی،مدت کار و نوع قرارداد قید نشده بود و زمانی که به این موضوع اعتراض کردم گفتند تمامی موارد مطابق قوانین اداره کار توسط وکیل تکمیل میشود و یک نسخه از سه نسخه قرارداد در اختیار کارگر قرار میگیرد.

 سه فقره سفته به ارزش سی میلیون تومان هم دریافت کردند که از من خواسته شد طبق نمونه ک از پیش تکمیل شده بود آن را تکمیل کنم که مطابق نمونه بدون تاریخ سررسید و عندالمطالبه و بدون ظهرنویسی تکمیل نمودم که در قرارداد شماره سفته ها و اینکه بابت ضمانت حسن انجام کار دریافت شده است ذکر گردید.

یک تعهد خدمت پنج ساله هم گرفتند که با اعتراض بنده گفتند که این تعهد یکساله می باشد اما از آوردن نسخه جدید یکساله خودداری کردند.

 یک برگه هم مبنی بر اینکه هزینه آموزش های داده شده به بنده معادل مبلغ ده میلیون تومان می‌شود و در صورت ترک کار یا آموزش ندادن آموخته های خود به نفر بعد باید این مبلغ را بپردازم.

گواهی امضا و کپی برابر با اصل مدارک بنده را نیز دریافت کردند. با این وجود نه دوره آموزشی برای من برگزار شد و نه اینکه نفر قبل از  من به من آموزش داد، بلکه سیستم در اختیار من قرارداده شد و با کنکاش در سیستم خودم کار را یاد گرفتم و حتی بر اساس آموخته های خود برای شرکت دستورالعمل تهیه کردم.

بنده در تاریخ ۳۰خرداد۹۷ ترک کار کردم چراکه با وجود درخواست و پیگیری بسیار اینجانب شرکت از دادن حقوق و بیمه من اجتناب ورزید و علیرغم اعلام آمادگی اینجانب نسبت به تغییر از کارآموز به کارمند به درخواست من توجهی نشد.

 پس از بی توجهی ایشان به درخواست های مکرر من، درخواست استعفا دادم که شرکت آن را رد کرد. به اداره کار شکایت کردم و درخواست استرداد ضمانت و احقاق حقوق خود را دادم. یکی از همکاران من هم با من به اداره کار آمدند و ایشان هم درخواست هایی مشابه درخواست من ارایه کردند ولی ضمانت ایشان چک بود که کارفرما با به اجرا گذاشتن چک آن همکارم را راضی به دریافت ضمانت در قبال صرف نظر از حق و حقوق خود نمود.

کارفرما پس از حضور در اداره کار قرارداد کارآموزی را فقط ارایه داد که در آن تاریخ کارآموزی ۳۰ روز قید شده بود و قرارداد دیگری را ارایه نکرد. طبق همین قرارداد من حتی ۲۵ روز بیشتر برای ایشان کار کردم. پس عملا قرارداد من تمام شده بود و ترک کار محسوب نمیشد ولی اداره کار قرارداد را ضمیمه پرونده نکرد و حتی کپی از آن تهیه نکرد. اداره کار قرار بر این گذاشت که کارفرما ضمانت های ما را پس بیاورد و ما رضایت دهیم،کارفرما ضمانت همکار مرا پس آورد ولی از آوردن ضمانت من خودداری نمود و گفت طبق تعهد باید به کار بازگردد که اداره کار گفت چنین تعهدی چون در قوانین کار وجود ندارد و در چهارچوب قوانین نیست مردود است و از کارفرما خواست ضمانت مرا پس دهد و من رضایت دهم،کارفرما با تعلل بسیار و امروز و فردا کردن ضمانت را نیاورد و پس از گذشت ۱۵ روز از اولین جلسه یک نامه آورد که چون شرکت دانش بنیان است شامل قوانین صنایع و تجارت آزاد میشود.

به همین دلیل رای اداره کار به این نحو صادر شد که اداره کار صلاحیت بررسی این امر را ندارد و این موضوع را به شورای حل اختلاف ارجاع داد. کارفرما در تاریخ ۱مرداد ۹۷ یکی از سه فقره سفته مرا به ارزش ده میلیون تومان به اجرا گذاشت و خود کارفرما در سفته در قسمت تاریخ سررسید تاریخ ۲اردیبهشت ۹۷ را نوشته بود در صورتی که من در تاریخ ۵اردیبهشت سفته ها را بردم و قرارداد امضا کردم و برای من ابلاغیه صادر شد.

زمانی که در شورای حل اختلاف حاضر شدم هنوز رای اداره کار صادر نشده بود و وکیل کارفرما اظهار داشت که به علت ترک کار به ایشان ضرر وارد کرده ام چون تعهد پنج ساله داشته ام و ایشان برای من مربی گرفته و مرا آموزش داده بودند،درصورتی که نه آموزشی و نه مربی در کار نبود، دادگاه از ایشان مدرک خواست و چون مدرک نداشتند جلسه دومی در نظر گرفته شد.

لازم به ذکر است که قاضی با کارفرما صحبت کرد که بیاید و سازش کند و ضمانت مرا در قبال حق و حقوقم به من بازگرداند که کارفرما با عنوان کردن اینکه رای اداره کار به نفع ایشان است از این امر خودداری نمود.

حال سوال من این است که آیا واقعا تعهد خدمت از اعتبار برخوردار است؟با توجه به اینکه این تعهد یک جانبه بوده و شرکت چنین تعهدی نسبت به من نداشته و هرگاه بخواهد میتواند مرا اخراج کند. و اینکه آیا حقوق در نظر گرفته شده برای شرکت های دانش بنیان از مبنای اداره کار کمتر است؟

و مورد دیگر اینکه آیا بنده راهی و شانسی برای برنده شدن در این پرونده دارم یا مجبور به پرداخت مبلغ میشوم؟ایا به اجرا گذاشتن سفته ضمانت من و دست بردن در آن خیانت در امانت محسوب نمیشود؟

بابت توجه شما و پاسخگویی متشکرم
لطفا وارد شده یا ثبت نام کنید تا بتوانید سوال بپرسید

مشاوره های مشابه

مشاوره رایگان
+1 امتیاز
1 پاسخ 809 بازدید
+2 امتیاز
1 پاسخ 414 بازدید
تماس با بیدبرگ
درباره بیدبرگ
قوانین بیدبرگ

.
.
...