باز هستیم
مشاوره مالیاتی
021-91023784
واتساپ
0 امتیاز
1,487 بازدید
در حسابداری و مالیات توسط (30,180 امتیاز)

سلام،

یکی از همکاران در مورد کسر 10% مالیات مربوط به تبصره 1 ماده 86 قانون مالیات مستقیم که از مشاوران همکار بیدبرگ کسر میشه این مورد رو گفته:

کسر ۱۰ درصد به موجب ماده ۸۶، هیچ ارتباطی با موضوع کار مشاوران ندارد و برای اشخاص حقوق بگیر غیر اصلی است .

آیا همکاران نظری دارند؟

2 پاسخ
0 امتیاز
توسط (119,010 امتیاز)
به نظربنده مشاوران درهرجایی جزو حقوق بگیران غیراصلی هستند وماده 86مختص کسانی است که قراردادی دارند و حقوق مشخص وثابت ندارند البته که کلا منصفانه نیست که معافیتی وجودنداشته باشد

با احترام
برای دریافت مشاوره مالیاتی یا حسابداری اینجا کلیک کنید
توسط (30,180 امتیاز)
ممنون آقای رهنما

الان یعنی پرداختی به مشاوران همکار بیدبرگ، مشمول ماده 86 و کسر 10% می باشد یا خیر ؟
توسط (119,010 امتیاز)
بله فطعا شامل خواهد شد من ففط درمورد نداشتن معافیت ومحاسبه مالیات از پایه دریافتی مشکل دارم که قانونگذار درمورد حقوق بگیران بارابطه استخدامی تبعیض قائل شده ولی درهرصورت قانون اینجوری حکم میکند
توسط (30,180 امتیاز)
خیلی ممنونم.
0 امتیاز
توسط (140 امتیاز)
با عنایت به تعاریف قانون کار و قواعد حقوقی حاکم بر روابط کار و  مشاوران به دو دسته تقسیم می شوند . دسته اول مشاورانی که رابطه کار با کارفرما دارند و دسته دوم مشاورانی که رابطه پیمانکاری دارند . لذا اگر مشاور شما از دسته اول باشد مشمول کسر ۱۰ درصد حقوق غیر اصلی بدون احتساب معافیت ماده ۸۴ خواهد بود لذا شما باید حق بیمه تامین اجتماعی ایشان را بپردازید و مشاور شما از مزایای قانونی ذکر شده در قانون کار مثل عیدی و سنوات و ذخیره مرخصی برخوردار خواهد بود . اما اگر مشاور شما از دسته دوم باشد طبق ماده ۳۸ تامین اجتماعی می بایست برای ایشان عمل شود و کسر مالیات از ایشان فاقد وجاهت قانونی است و ایشان خود باید به ارائه اظهارنامه مالیاتی شغلی خود اقدام نماید .
توسط (30,180 امتیاز)
ویرایش شده توسط

سلام آقای نیک پور،

ممنون بابت نکته ای که گفتید. اتفاقن این مورد در هنگام تهیه قرارداد مشاوران همکار بیدبرگ بسیار مورد بررسی قرار گرفت.

مطابق جنس همکاری مشاوران با بیدبرگ و قرارداد پیمانکاری فی مابین، مشاوران همکار بیدبرگ مشمول دسته اول و رابطه کارفرمایی نمی شوند. 

در مورد دسته دوم هم، مشاوران همکار بیدبرگ چون به صورت پیمانکار حقیقی همکاری می کنن و مطابق قرارداد فی مابین رابطه کارفرمایی وجود نداره، مطابق بخشنامه 11.3 جدید درآمد سازمان تامین اجتماعی طبق رای دیوان عدالت اداری به شماره 1815 مورخ 93/11/6 مشمول ماده 38 تامین اجتماعی نمیشن. 

در مورد کسر مالیات هم ابتدا متن تبصره 1 ماده 86 قانون مالیات رو ارسال می کنم:

در مورد پرداخت‌هایی که از طرف غیر از پرداخت‌کننده اصلی حقوق به اشخاص حقیقی به عمل می‌آید، پرداخت‌کنندگان مکلفند هنگام هر پرداخت، مالیات متعلق را با رعایت معافیت‌های قانونی مربوط به حقوق به جز معافیت موضوع ماده ۸۴ این قانون، به نرخ مقطوع ۱۰ درصد محاسبه، کسر و حداکثر تا پایان ماه بعد با فهرستی حاوی نام و نشانی دریافت‌کنندگان و میزان آن به اداره امور مالیاتی محل پرداخت کنند و در صورت تخلف، مسئول پرداخت مالیات و جریمه‌های متعلق خواهند بود.

دو نکته در این تبصره وجود داره:

1. در مورد پرداخت‌هایی که از طرف غیر از پرداخت‌کننده اصلی حقوق

2.  به اشخاص حقیقی به عمل می‌آید

در مورد اول: بیدبرگ به مشاوران پرداختی که انجام میده به عنوان "غیر از پرداخت کننده اصلی حقوق" می باشد. چون مشاوران به صورت تمام وقت با بیدبرگ همکاری نمی کنند و رابطه استخدامی وجود ندارد و رابطه پیمانکاری می باشد.

در مورد دوم: مشاوران همکار بیدبرگ به صورت حقیقی همکاری می کنند.

بنابراین پرداختی به مشاوران همکار بیدبرگ مشمول تبصره 1 ماده 86 می شوند. از آنجا که این نوع مالیات به عنوان مالیات حقوق شناسایی می شود نیز، مشاوران همکار بیدبرگ نیازی به اعلام درآمدهای ناشی از بیدبرگ در اظهارنامه مالیاتی مشاغل ندارند. 

بنابراین مشاوران همکار بیدبرگ مشمول پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی نمی شوند، اگرچه مشمول مالیات موضوع ماده 86 می باشند. 

ممنون از نکته ای که گفتید.

توسط (140 امتیاز)
بحث تمام وقت نبودن اصلا در قانون مالیاتی مطرح نیست بحث حقوق غیراصلی است . ماده ۸۲ از حقوق و حقوق بگیر تعریف مشخص ارائه داده است . حقوق غیراصلی هم یعنی کسی که جای دیگری مشغول کار است و معافیت خود را استفاده می نماید . در خصوص رای دیوان عدالت و عدم تسری مفاد ماده ۳۸ تامین اجتماعی به قراردادهای انفرادی نکته ای که مطرح است باید مفاصا حساب ماده ۳۸ از شعبه تامین اجتماعی اخذ شود چون رای دیوان عدالت اداری اشاره ای به این موضوع ندارد که اگر قرارداد انفرادی بود نباید از پیمانکار مفاصا حساب گرفت بلکه صرفا عدم تسری موضوع ماده ۳۸ به قراردادهای انفرادی است . به هر شکل فرض کنید شخصی به عنوان نصاب کولر به محل کار شما مراجعه می نماید آیا شما از دستمزد ایشان اجازه کسر ۱۰ درصد مالیات را دارید ؟ هرگز چنین چیزی نیست و قطعا شما هم چنین عملی را انجام نخواهید داد . ضمنا اطلاع داشته باشید با استناد به لیست حقوقهایی که به حوزه مالیاتی می دهید در مراجع حل اختلاف کار مشاوران قطعا می توانند رابطه کار را اثبات نمایند و حقوق قانونی موجود در قانون کار را از کارفرما مطالبه کنند .
توسط (30,180 امتیاز)

آقای نیک پور، ممنون بابت نکاتی که گفتید.

مواردی که شما اشاره کردید رو در زیر خلاصه میگم:

  1. مشاوران همکار بیدبرگ مشمول ماده 82 و تبصره 1 ماده 86 نیستند.
  2. از نصاب کولر که "یکبار" به محل کار مراجعه می کند نمی بایست کسر 10% را داشت، پس از مشاوران همکار بیدبرگ هم نمی بایست کسر 10% مالیات موضوع ماده 86 داشت. 
  3. رای دیوان فقط اشاره به عدم تسری ماده 38 به قراردادهای تک نفره داشته و همچنان نیاز به اخذ مفاصا حساب بیمه می باشد
  4. با توجه به لیست حقوق های ارسالی به اداره مالیات، مشاوران می توانند از طریق اداره کار درخواست مزایای قانون کار خود را داشته باشند. 
مورد اول: همونطور که خودتون به ماده 82 اشاره کردید، ابتدا متن ماده 82 رو می یارم:

ماده ۸۲ قانون مالیات های مستقیم: درآمدی که شخص حقیقی در خدمت شخص دیگر (اعم از حقیقی یا حقوقی) در قبال تسلیم نیروی کار خود بابت اشتغال در ایران بر حسب مدت یا کار انجام یافته بطور نقد یا غیرنقد تحصیل می‌کند مشمول مالیات بردرآمد حقوق است.

مطابق ماده 82، درآمدی که مشاوران همکار بیدبرگ به عنوان شخص حقیقی، در خدمت بیدبرگ (شخص حقوقی) در قبال تسلیم نیروی کار (خدمات مشاوره) ارائه می کنند مشمول مالیات بر درآمد حقوق می باشد. 

همچنین بند مربوط به تبصره 1 ماده 86 رو مجددا می یارم:

تبصره یک ماده ۸۶:  در مورد پرداخت‌هایی که از طرف غیر از پرداخت‌کننده اصلی حقوق به اشخاص حقیقی به عمل می‌آید، پرداخت‌کنندگان مکلفند هنگام هر پرداخت، مالیات متعلق را با رعایت معافیت‌های قانونی مربوط به حقوق به جز معافیت موضوع ماده ۸۴ این قانون، به نرخ مقطوع ۱۰ درصد محاسبه، کسر و حداکثر تا پایان ماه بعد با فهرستی حاوی نام و نشانی دریافت‌کنندگان و میزان آن به اداره امور مالیاتی محل پرداخت کنند و در صورت تخلف، مسئول پرداخت مالیات و جریمه‌های متعلق خواهند بود.

از آنجا که مشاوران همکار بیدبرگ در لیست بیمه و حقوق ماهانه شرکت بیدبرگ اعلام نمی شوند، لذا پرداخت های بیدبرگ به آنان به عنوان غیر از پرداخت کننده اصلی حقوق شناخته می شود و مشمول تبصره 1 ماده 86 می شوند.

مورد دوم: در مورد نصاب کولر که گفتید، اگر نصاب کولر با شرکتی (مثلا آبسال) به طور مستمر به درخواست شرکت آبسال به خانه های مختلف رجوع کند، رابطه نصاب کولر با آبسال یا پیمانکاری می باشد یا استخدامی. لذا اگر رابطه نصاب با شرکت آبسال پیمانکاری باشد، در پرداخت های شرکت آبسال به وی، می بایست موضوع ماده 86 برای کسر مالیات رعایت شود. رابطه فعلی مشاوران با بیدبرگ، همانند نصاب کولری می باشد که با شرکت آبسال همکاری دارد. 

مورد سوم: همانطور که شما اشاره کردید رای 1815 دیوان مربوط به عدم تسری ماده 38 به قراردادهای پیمانکاری تک نفره که مشمول قانون کار نیستند، می باشد. در این مورد سازمان تامین اجتماعی در بند چهارم از بخش چهارم بخشنامه 11.3 جدید درآمد سازمان تامین اجتماعی اشاره کرده است که این قرارداد ها مشمول ماده 38 تامین اجتماعی نمی باشند. لذا از آنجاکه مشمول ماده 38 تامین اجتماعی نمی باشند، نیازی به اخذ مفاصا حساب تامین اجتماعی می باشند (اگرچه قراردادهایی هستند که از پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی معاف هستند، ولی می بایست مفاصاحساب بیمه اخذ شود، ولی وقتی قراردادی معاف از ماده 38 می باشد، نیازی به اخذ مفاصا حساب بیمه نمی باشد)

بند چهارم از بخش چهارم بخشنامه 11.3 در تصویر زیر آمده است:

11.3

مورد چهارم: از آنجا که جنس همکاری مشاوران با بیدبرگ از نوع پیمانکاری می باشد، رابطه بیدبرگ با مشاوران دستوری و کارگری/کارفرمایی نمی باشد (مشاوران اختیار دارند که درخواست کارفرما برای انجام مشاوره موضوع قرارداد را رد کنند، کلیه مصالح مورد نیاز مشاوره و هزینه تلفن به متقاضیان دریافت مشاوره به عهده پیمانکار و نه کارفرما می باشد و...) اگرچه مرجع تشخیص نوع قرارداد بیدبرگ با مشاوران هیئت های حل اختلاف اداره کار می باشد، ولی در قرارداد همکاری فی مابین و جنس همکاری نهایت تلاش شده است که رابطه همکاری مشمول قانون کار نباشد. 

تبصره ماده 86 قانون مالیات، لزومی به ارسال نام مشاوران طی لیست حقوق ماهیانه ندارد، و پرداخت مالیات مشاوران از طریق سامانه اطلاعات مالیات بر درآمد حقوق>فهرست حقوق>تبصره ماده 86 انجام می شود که لزومی به اعلام در لیست حقوق ماهیانه ندارد. تبصره ماده 86، فرمی جداگانه با عنوان فرم پرداخت هاي كارفرمايان به اشخاص حقيقي غير از كاركنان خود (با عنوان حق المشاوره، حق حضور در جلسات، حق التدريس، حق التحقيق و حق پژوهش) دارد. اگرچه امکان پرداخت مالیات تبصره 86 بدون اعلام اسامی مشاوران به اداره مالیات وجود دارد. 

بازم ممنون بابت نکاتی که گفتید. نکاتی که اشاره کردید در فهم خودم از تبصره ماده 86 خیلی تاثیر داشت و مطمئن هستم در مراوداتمون با اداره مالیات در آینده تاثیر بالایی داره. با تشکر 

همچنین در پستی دیگر موارد مربوط به بیمه و مالیات کسب و کارهای پلتفرمی رو به صورت جامع نوشتم که ازتون دعوت می کنم ملاحظه کنید و اگه موردی نیاز به بازنگری داشت هم ممنون میشم اعلام کنید

همه چیز در مورد بیمه و معافیت مالیات سایت های فروشگاه اینترنتی و کسب و کارهای پلتفرمی

توسط (140 امتیاز)

جناب آقای حسینی عزیز 

ضمن عرض پوزش به جهت تاخیر در پاسخ شما ، به جهت کوتاه شدن سخن در این زمینه از مفهوم مخالف فرمایشات شما استفاده  می نمایم . متن فعلی تبصره 1 ماده 86 که از 11 شهریور ماه سال 96 دوباره تغییر یافت با کمی تغییر با متن قانون قبلی مصوب سال 1394 یک شکل است یعنی قبل از حذف ماده 104 . لازم به توضیح است که در قانون قبلی (قبل از اصلاحی سال 94) در متن ماده 104 حق المشاوره را مشمول مالیات تکلیفی 5 درصدی و از یک زمانی هم 3 درصدی می دانست لذا همان زمان که ماده 104 بود تبصره ماده 86 برای پرداخت کنندگان حقوق و مزد غیر اصلی نیز وجود داشت و در خصوص پرداخت کنندگان حقوق غیراصلی و کسر مالیات طبق ماده 85 صحبت می نمود . از مراتب فوق می توان نتیجه گرفت که هدف مقنن  در متن تبصره ماده 86 هرگز حق المشاوره نبوده است و کماکان هم نیست چون متن جدید تبصره 1 ماده 86 با متن قبلی تبصره ماده 86 هیچ تفاوت ماهوی  ندارد . 

متن ماده 104 قانون مصوب 1366 برای راحتی حضرتعالی ارسال می گردد :

ماده 104 - وزارتخانه‌ها، موسسات دولتی، شهرداری‌ها، موسسات وابسته به دولت و شهرداری‌ها و کلیه اشخاص حقوقی اعم از انتفاعی و غیر‌انتفاعی و اشخاص‌موضوع بند (‌الف) ماده (95) این قانون مکلف­اند در هر مورد که بابت حق‌الزحمه‌پزشکی، هزینه‌های بیمارستانی و آزمایشگاهی و رادیولوژی، داوری، مشاوره، کارشناسی، حسابرسی، خدمات مالی و اداری، نویسندگی، تألیف و‌تصنیف، آهنگ‌سازی، نوازندگی و هنرپیشگی و خوانندگی، نقاشی و دلالی و حق‌العمل‌کاری، هرگونه حق‌الزحمه یا کارمزد ارائه خدمات به استثنای کارمزد پرداختی ‌به بورس ها، بازارهای خارج از بورس و کارمزد معاملات و تسویه اوراق بهادار و کالا در بورس ها و بازارهای خارج از بورس بانکها، صندوق تعاون و موسسات اعتباری غیربانکی مجاز، امور مربوط به نظافت اماکن و ابنیه،‌اجاره ماشین آلات اداری و محاسباتی، کلیه خدمات و ارتباطات رایانه‌ای، اجاره هر نوع وسایل نقلیه موتوری زمینی، هوایی و‌دریایی،ماشین آلات و کارخانجات و سردخانه‌ها،انبارداری، نگاهداری و تعمیر آسانسور و‌شوفاژ و تهویه مطبوع، هر نوع کار ساختمانی و تأسیساتی فنی و تأسیساتی، تهیه طرح ساختمانها و تأسیسات، نقشه‌کشی، نقشه‌برداری، نظارت و‌محاسبات فنی، قرارداد حمل و نقل و وجوهی که بابت حق نمایش فیلم به هر عنوان پرداخت می‌کنند پنج درصد (5%) آن را به عنوان علی‌الحساب‌ مالیات مودی (‌دریافت‌کنندگان وجوه) کسر و ظرف سی روز به حساب تعیین شده از طرف سازمان امور مالیاتی کشور واریز و رسید آن را به مودی تسلیم نمایند و همچنین ظرف همین مدت مشخصات دریافت‌کنندگان را با ذکر نام و نشانی آنها به اداره امور مالیاتی ذی‌ربط ارسال دارند.‌

ضمنا همانگونه که خودتان اشاره فرمودید تابعیت دستوری بین مشاور و شرکت بید برگ وجود ندارد پس مشاور تسلیم نیروی کار نمی نماید بلکه ماهیت شغلی و حرفه ای خود را در اختیار شما قرار می دهد در خصوص قانون کار و روابط کارفرما و کارگر باید اشاره نمایم که اگر مشاور به علت قطع برق محل کار خودش تماس با متقاضی نداشته باشد آیا شما حق المشاوره به ایشان خواهید داد ؟ قطعا که پاسخ شما منفی است . لذا پس قطعا رابطه بین مشاور و شما مقاطعه کاری است و مشمول دریافت مفاصا حساب ماده 38 قانون تامین اجتماعی . 

اما در خصوص بخشنامه 11.3 سازمان تامین اجتماعی که تصویر آن را هم مرقوم نموده اید لازم به توضیح است که در ادامه بندی که کادر کشیده اید نوشته شده است که :

با توجه به مراتب یاد شده در صورت وجود ابهام در تشخیص نوع قرارداد موضوع بند 3 و 4 اصل و قاعده اولیه بر برقراری رابطه کار است بین طرفین است . و برای نفی قاعده اصلی و ادعای خلاف ، باید دلایل و مستندات معتبری برای آن وجود داشته باشد و دلیلی قوی تر از اصل ارائه گردد . 

فارق از اینکه این ادعای سازمان تامین اجتماعی صحیح است یا خیر ولی به جهت جلوگیری از ایجاد تضرر و همچنین مشکلات آتی ، کارفرما در قراردادهای انفرادی از پیمانکار حتما مفاصا حساب ماده 38 داشته باشد . 

ضمنا لیست تبصره 1 ماده 86 باید حتما از طریق سایت به همراه مشخصات آنها و یا از طریق لیست کاغذی به حوزه مالیاتی تسلیم گردد و صرفا دریافت فیش پرداخت از منویی که فرمودید از طریق سایت قابل دریافت است . 

امیدوارم که موضوعات مفید باشد 

مشاوره های مشابه

مشاوره رایگان
+2 امتیاز
1 پاسخ 5,558 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 386 بازدید
تماس با بیدبرگ
درباره بیدبرگ
قوانین بیدبرگ

.
.
...