باز هستیم
مشاوره بیمه یا اداره کار
021-91023784
واتساپ
0 امتیاز
739 بازدید
در قانون کار و قرارداد کار توسط (100 امتیاز)
با سلام

چند تا سوال در مورد قوانین کار دارم، امیدوارم با جوابتون منو راهنمایی کنین

توجه داشته باشید که حقوق توافقی بین کارگر و کارفرما از حقوق تعیین شده توسط اداره کار بیشتر بوده است

1 اگر حق مسکن،بن و حق اولاد طی چند سال کاری پرداخت نشده باشد، آیا علاوه بر پرداخت مشمول خسارت می شود؟آیا به نرخ روز محاسبه می شود؟

2 با توجه به این که حقوق پرداختی در آخر هرماه بر اساس تعداد روزهای کاری در ماه بوده یعنی به صورت روز مزد بوده و همچنین جمعه کاری نیز داشتند،آیا حقوق روز جمعه باید ۴۰ درصد اضافه بر مزد توافقی محاصبه شود؟

3 با توجه به این که کارگران مرخصی نداشته اند و با توجه به اینکه حقوق توافقی بیشتر از حد تعیین اداره کار بوده آیا حقوق مرخصی قابل مطالبه است؟ آیا به نرخ روز محاسبه می شود؟

4 شرایط کار برای دو نفر به این شرح بوده است (نگهبانی و کار ۲۴ ساعته)که شبها نگهبان ملک شخصی بوده اند و روزها نیز به مدت ۸ ساعت در همان ملک شخصی علاوه بر نگهبانی روز مشغول به کار کارگری و باغبانی بوده اند و همچنین در صورت اضافه کاری حقوق آن بر مبنای مبلغ توافقی پرداخت می شده(با حقوق توافقی که بیشتر از حد تعیین اداره کار بوده)

اینک سوال این است که محاسبه حقوق و مزایای این دو نفر به چه صورت خواهد بود؟درصد های فوق العاده شب کاری؟ فوق العاده اضافه کاری؟فوق العاده جمعه کاری؟ فوق العاده تعطیل کاری؟

به دلیل عدم پرداخت این حقوق و مزایا طی این چند سال،در صورت مطالبه آیا به نرخ روز محاسبه می شود؟

5 با توجه به اینکه عیدی سالانه کارگران طی این چند سال پرداخت نشده، در صورت مطالبه آیا به نرخ روز محاسبه می شود؟

 6 آیا سنوات کارگران بر اساس حقوق توافقی محاسبه می شود؟
1 پاسخ
0 امتیاز
توسط (2,460 امتیاز)
1 - مزایای انگیزشی و رفاهی شامل کمک هزینه اقلام مصرفی ، حق مسکن و کمک هزینه عائله مندی ، در صورت عدم پرداخت توسط کارفرما می بایستی به نرخ زمان خودشان محاسبه شوند و به نرخ روز محاسبه نمی شوند . در صورتی که تمایل به دریافت مابه التفاوت تادیه تاخیر باشید می بایستی به مراجع قضایی مراجعه و درخواست مابه الفتاوت را ارائه دهید که قابل بررسی می باشد .

2 - اگر فردی در طول هفته 44 ساعت کار کند استحقاق استفاده از روز جمعه با استفاده از مزد را خواهد داشت و اگر مزد کارگر به صورت روزمزد و بر اساس روزهای کاری پرداخت شده است ، پرداخت مطالبات روز جمعه بر عهده کارفرماست . مشروط بر اینکه کارگر بتواند ثابت کند که در مزد پرداخت شده مزد روزهای جمعه و تعطیل پرداخت نشده است . مزد روز جمعه می بایستی با ضریب 1.96 محاسبه شود . اما از آنجایی که در این زمینه اختلاف نظر بین کارشناسان روابط کار وجود دارد کارشناسانی هستند که اضافه کاری روز جمعه را با ضریب 1.4 برابر مزد محاسبه می کنند . در هر صورت برای پرداخت این مزایا و صدور رای توسط مراجع حل اختلاف ادارات کار ، اثبات آن از طریق کارگر الزامی است .

3 - مطالبات مربوط به مانده مرخصی و سنوات به نرخ آخرین حقوق محاسبه می شود . به استناد ماده 66 قانون کار ، کارگر نمی تواند بیش از 9 روز از مرخصی استحقاقی هر سال خود را ذخیره نماید .

4 - مبلغ فوق العاده شب کاری معادل 35% اضافه بر مزد عادی می باشد . اضافه کار عادی و تعطیلی معادل 1.4 برابر پایه حقوق می باشد . مبلغ جمعه کاری در صورت تعطیلی یک روز در هفته 0.4 می باشد .

5 - مطالبات عیدی به نرخ زمان همان سال محاسبه می شود .

6 - مبنای محاسبه سنوات بر اساس آخرین پایه حقوق فرد طبق افزایشات حقوق مصوب شورای عالی کار می باشد .  در صورتی که این مبلغ از حداقل حقوق یا مصوبات شورای عالی که بیشتر باشد ، مبنای محاسبات عدد بالاتر می باشد .

با احترام
برای دریافت مشاوره بیمه اینجا کلیک کنید

مشاوره های مشابه

مشاوره رایگان
0 امتیاز
1 پاسخ 916 بازدید
سوال شده اسفند 14, 2021 در حقوق ، عیدی ، سنوات و مزایای قانون کار توسط kamrani96 (-1,060 امتیاز)
0 امتیاز
1 پاسخ 522 بازدید
0 امتیاز
2 پاسخ 812 بازدید
0 امتیاز
0 پاسخ 1,534 بازدید
سوال شده بهمن 4, 2021 در حقوق ، عیدی ، سنوات و مزایای قانون کار توسط hdnasiri (100 امتیاز)
0 امتیاز
1 پاسخ 487 بازدید
0 امتیاز
2 پاسخ 3,140 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 1,853 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 2,180 بازدید

دسته بندی ها

تماس با بیدبرگ
درباره بیدبرگ
قوانین بیدبرگ

.
.
...