هر آنچه در مورد حق تاهل باید بدانیم - قانون کار ۱۴۰۳


شورای عالی کار برای سال ۱۴۰۳،‌ همه کارگران مشمول قانون کار را که شرایط دریافت حق تاهل را دارند،‌ مستحق دریافت حق تاهل کرده است. در این مقاله در مورد حق تاهل ۱۴۰۳، شرایط دریافت حق تاهل و اینکه آیا مشمول بیمه و مالیات است صحبت می کنیم.



حق تاهل عنوان جدیدی است که در بخشنامه مزد سال ۱۴۰۳ برای کارگران متاهل اعم از زن و مرد بصورت ماهانه در نظر گرفته می شود. حق تاهل به تمام کارمندان و کارگران که در زمان اشتغال متاهل باشند تعلق می گیرد، مگر اینکه همسر کارگر فوت کرده باشد یا طلاق گرفته باشند.


marriage

حق تاهل به چه کسانی تعلق می گیرد

حق تاهل به همه کارگران که متاهل هستند تعلق می گیرد. شرایط دریافت حق تاهل حق تاهل در سال 1403 در زیر آورده شده است:

  1. برای حق تاهل، نیازی به سابقه بیمه نیست
  2. تفاوتی بین زن و مرد نیست. یعنی هم به زن متاهل و هم به مرد متاهل تعلق می گیرد.
  3. حق تاهل به ازدواج دائم تعلق می گیرد ( حق تاهل به ازدواج موقت تعلق نمی گیرد)
  4. حق تاهل به یک همسر تعلق می گیرد ( حق تاهل به چند همسر تعلق نمی گیرد)
  5. در صورتی که هر دو زن و مرد در یک کارگاه مشغول باشند، به هر دوی آن ها حق تاهل تعلق می گیرد.

حق تاهل به کارگری که مجرد است (‌ چه ازدواج نکرده باشد،‌ چه همسر وی فوت کرده باشد یا طلاق گرفته باشند) تعلق نمی گیرد.

آیا حق تاهل به زنان هم تعلق می گیرد؟

برای دریافت حق تاهل، تفاوتی بین کارگر زن و مرد در نظر گرفته نشده است. لذا در صورت وجود شرایط قانونی (در صورت متاهل بودن) به هر دو زن و شوهر، حق تاهل تعلق می گیرد. در واقع، حق تاهل به خانم ها هم تعلق می گیرد. به عبارت دیگر، اگر کارمند زن، سرپرست خانوار نباشد ولی متاهل باشد نیز حق تاهل تعلق می گیرد.

آیا حق تاهل مشمول بیمه و مالیات است؟

حق تاهل، مانند حق مسکن، حق اولاد و بن جزو مزایای رفاهی و انگیزشی است. در واقع هر جا که در محاسبات حسابداری، حق مسکن و بن در نظر گرفته می شود، حق تاهل نیز در نظر گرفته می شود و هر جا که حق مسکن و بن در محاسبات حسابداری در نظر گرفته نمی شود، حق تاهل نیز در نظر گرفته نمی شود.

لذا حق تاهل، مانند حق مسکن و بن کارگری، مشمول بیمه و مالیات است. در واقع، حق تاهل مشمول کسر حق بیمه می باشد.

آیا حق تاهل جزو حقوق ثابت است ؟

حق تاهل جز مزایای رفاهی و انگیزشی است. مزایای رفاهی و انگیزشی منجمله حق تاهل، جز مزد ثابت یا مزد مبنا یا همان حقوق ثابت قرار نمی گیرد.

آیا حق تاهل در محاسبه عیدی و سنوات در نظر گرفته می شود ؟

مزایای رفاهی و انگیزشی (من جمله حق تاهل)‌ جز مزد ثابت و مزد مبنا محسوب نمی شوند. در محاسبه عیدی و سنوات، مزد ثابت یا مزد مبنا در نظر گرفته می شود. لذا حق تاهل همانند بن کارگری و حق مسکن، در محاسبه حق تاهل در نظر گرفته نمی شود.

حق تاهل در فیش حقوقی

از ابتدای فروردین سال 1403، حق تاهل در فیش حقوقی کارگران می بایست در نظر گرفته شود. مبلغ حق تاهل برای سال ۱۴۰۳،‌ ماهانه ۵۰۰ هزار تومان می باشد. حق تاهل برای کارگرانی که کارکرد کمتری در ماه دارند،‌ به عنوان مثال ۱۵ روز در ماه کار می کنند،‌ به نسبت کارکرد تعلق می گیرد.

تفاوت حق تاهل و حق اولاد

تفاوت های حق اولاد و حق تاهل در زیر آمده است:

  1. مبلغ حق اولاد ماهیانه یک فرزند برای سال ۱۴۰۳ مبلغ ۷۱۶ هزار تومان است، ولی مبلغ حق تاهل در سال ۱۴۰۳، ماهیانه ۵۰۰ هزار تومان است.
  2. حق اولاد به ازای داشتن سابقه بیمه و فرزند تعلق می گیرد، ولی حق تاهل به ازای داشتن همسر تعلق می گیرد.
  3. حق اولاد معاف از کسر حق بیمه است، در حالی که حق تاهل مشمول کسر حق بیمه است.

شباهت های حق تاهل و حق اولاد نیز در زیر آورده شده است:

  1. حق تاهل مانند حق اولاد، هم به زن و هم به مرد شاغل تعلق می گیرد.
  2. همانطور که مبلغ حق اولاد در یک ماه ثابت است و با تغییر ماه های ۲۹ روزه، ۳۰ روزه و ۳۱ روزه تغییر نمی کند، مبلغ حق تاهل نیز ثابت است و برای ماه های ۲۹ روزه، ۳۰ روزه و ۳۱ روزه تغییر نمی کند

حق تاهل در قانون کار

حق تاهل عنوان جدیدی است که در بخشنامه مزد سال ۱۴۰۳ برای کارگران متاهل اعم از زن و مرد یا زن بصورت ماهانه در نظر گرفته می شود.

در قانون کار به حق تاهل اشاره ای نشده است. اگرچه در ماده ۸۶ قانون تامین اجتماعی به حق عائله مندی یا حق اولاد اشاره شده است که حق عائله مندی (حق اولاد)‌ ارتباطی به حق تاهل ندارد.

لذا اگرچه حق تاهل در قانون کار نیامده است، از آنجا که مصوبه شورای عالی کار است،‌ کلیه کارفرمایان ملزم به پرداخت حق تاهل هستند.

حق تاهل در نرم افزار حسابداری سپیدار

برای اضافه کردن حق تاهل در نرم افزار سپیدار، به ماژول حقوق و دستمزد مراجعه کنید. سپس از بخش عملیات، گزینه عامل جدید را انتخاب کنید.

برای عنوان، حق تاهل را انتخاب کنید. طبقه را مزایا،‌ نوع: قراردادی ثابت، و گزینه عادی را برای عادی/فوق العاده انتخاب کنید.

برای حساب معین، ابتدا یک عنوان معین از بخش هزینه ها برای هزینه حق تاهل ایجاد کنید. بعد از ایجاد حساب معین، از ستون حق تاهل، گزینه حق تاهل را انتخاب کنید. سپس، گزینه فعال تیک خورده باشد. و بر روی ذخیره کلیک کنید.

سپس به بخش تنظیم عوامل مراجعه کنید. چون حق تاهل مشمول بیمه و مالیات می باشد، تیک مربوط به مشمول بیمه و مشمول مالیات را بزنید. سپس، تیک ستون حق تاهل را بزنید. در قسمت کارکرد روزانه عدد ۱ را ثبت کنید. در قسمت غیبت، منفی ۱ (۱-) را ثبت کنید. سپس در ستون مبنای محاسبه،‌ روزانه را انتخاب کنید. نوع مخرج برای حق تاهل را مانند حق اولاد، روزهای ماه انتخاب کنید. بر روی گزینه ذخیره کلیک کنید.

سپس در قسمت قراردادها، چه قراردادهای قدیمی پرسنل و چه قرارداد جدید، از قسمت حقوق و مزایای ثابت، حق تاهل را انتخاب کنید و مبلغ را برای سال ۱۴۰۳ به عدد 5 میلیون ریال ثبت کنید.

سوالات متداول

آیا حق تاهل به خانوم ها هم تعلق می گیرد.

بله. حق تاهل به خانم ها که ازدواج کرده اند و متاهل هستند نیز تعلق می گیرد.

آیا حق تاهل مشمول بیمه و مالیات است ؟

بله. حق تاهل هم مشمول بیمه است و هم مشمول مالیات است.

سوالات دیگر در مورد حق تاهل

چنانچه در رابطه با حق تاهل یا قوانین آن سوال دیگری دارید، می‌توانید با دریافت مشاوره تلفنی از متخصصین بیدبرگ اقدام کنید. متخصصین بیدبرگ با سال ها تجربه، مورد شما را با حوصله کامل به صورت دقیق بررسی می کنند و مواردی که در مورد حق تاهل ممکن است برای شما مشکل ایجاد کند را به شما گوشزد می کنند و راهکارهای تخصصی ارائه می کنند.

نوشته شده توسط: واحد آموزش بیدبرگ

آخرین بروزرسانی: 30-01-1403