هر آنچه در مورد حق اولاد باید بدانیم - محاسبه ۱۴۰۳


حق اولاد از جمله مزایای رفاهی و انگیزشی قانون کار است که به همه کارگران زن و مرد که دارای فرزند باشد تعلق می گیرد. اما شرط مهم دریافت حق اولاد این است که کارگر حداقل ۷۲۰ روز سابقه بیمه داشته باشد و مهم نیست که کارگر همچنان متاهل باشند یا طلاق گرفته باشد و از همسر خود جدا شده باشد.



سوالات متعددی در مورد حق اولاد مطرح می شود. به عنوان مثال: حق اولاد دختر تا چند سالگی تعلق میگیرد؟ یا اینکه حق اولاد فرزند سوم چگونه است ؟ حق اولاد فرزند دختر شاغل چگونه است ؟ آیا حق اولاد مشمول بیمه و مالیات است ؟ که در ادامه به بررسی کامل موضوع حق اولاد 1403 می پردازیم.


childeren-allowance
حق اولاد

حق اولاد به چه کسانی تعلق می گیرد

در پرداخت حق اولاد تفاوتی بین کارگر زن و مرد وجود ندارد. تفاوتی بین فرزند دختر و پسر وجود ندارد. تنها محدودیت دریافت حق اولاد برای دو شرط زیر است:

  1. بیمه شده بیشتر از 720 روز سابقه بیمه داشته باشد
  2. در صورتی که سن فرزند زیر ۱۸ سال باشد حق اولاد تعلق می گیرد. اگر فرزند پسر یا دختر، بالای 18 سال باشد به شرط اشتغال به تحصیل و یا با تایید کمیسیون پزشکی سازمان تامین اجتماعی به دلیل معلولیت قادر به انجام کار نباشد، حق اولاد تعلق می گیرید.

حق اولاد تا چند سالگی تعلق میگیرد

در پرداخت حق اولاد به نکات زیر توجه کنید:

  1. حق اولاد تا ۱۸ سالگی به کلیه فرزندان تعلق می گیرد.
  2. حق اولاد به فرزند از کارافتاده که تحت تکفل پدر و مادر می باشد، بدون محدودیت سنی تعلق می گیرد.
  3. حق اولاد به فرزند دختر و پسر بالای ۱۸ سال، تا زمانی که مشغول به تحصیل باشند تعلق می گیرد.
  4. حق اولاد به فرزندی که اشتغال دارد و برای وی بیمه رد می شود، تعلق نمی گیرد.

تا چند فرزند حق اولاد تعلق میگیرد

بر طبق ماده ۸۶ قانون تامین اجتماعی، حق اولاد تا ۲ فرزند تعلق می گرفت. که با قانون جدید حق اولاد که ماده ۷۳ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت می باشد، ماده ۸۶ قانون تامین اجتماعی نسخ گردید و محدودیت تعداد فرزند برداشته شد. بنابراین به کارگر که هر تعداد فرزند داشته باشد، در صورت داشتن سایر شرایط، حق اولاد تعلق می گیرد.

حق اولاد در صورت ازدواج فرزند

از آنجا که دختری که ازدواج می کند از تحت تکفل پدر خارج می شود، لذا حق اولاد دختر ازدواج کرده قطع می شود. اگرچه در صورت طلاق دختر و بازگشت به تحت تکفل پدر، حق اولاد دختر مطلقه در صورت تحصیل برقرار می شود.

حق اولاد زنان سرپرست خانوار

حق اولاد هم به زن و هم به مرد کارگر تعلق می گیرد. لذا زنان کارگر نیز مستحق دریافت حق اولاد برای فرزندان خود می باشند.

مبلغ حق اولاد

مبلغ حق اولاد، برابر با سه برابر حداقل حقوق روزانه ی هر سال می باشد.

حداقل حقوق روزانه در سال ۱۴۰۳ معادل ۲،۳۸۸،۷۲۸ ریال می باشد، لذا حق اولاد هر فرزند در سال 1403 مبلغ ۷،۱۶۶،۱۸۴ ریال می شود. توجه داشته باشید که سقف حق اولاد برای تعداد فرزند برداشته شده است. هر تعداد فرزند که شرایط دریافت حق اولاد را داشته باشند، به انان حق اولاد تعلق می گیرید.

با عنایت به اینکه در قانون، اطلاق حق اولاد به صورت ماهیانه صورت پذیرفته است، لذا تفاوتی در میزان آن مربوط به ماه های ۲۹ روزه، ۳۰ روزه و یا ۳۱ روزه مانند اسفند وجود ندارد. در واقع برای همه ماه ها چه ۲۹ روزه، چه ۳۰ روزه و چه ۳۱ روزه، مبلغ حق اولاد سه برابر حداقل حقوق روزانه همان سال می باشد. مبلغ حق اولاد برای ماه های ۲۹ روزه، ۳۰ روزه و یا ۳۱ روزه در سال ۱۴۰۳ مبلغ ۷،۱۶۶،۱۸۴ ریال می باشد.

حق مسکن، بن، حق تاهل و حق اولاد به نسبت تعداد روزهای کارکرد کارگر در طول ماه محاسبه می شود. لذا برای کارگری که کمتر از یک ماه کار کرده است، به نسبت کارکرد ماه حق مسکن، بن، حق تاهل و حق اولاد تعلق می گیرد.

تفاوت حق اولاد و حق تاهل

تفاوت های حق اولاد و حق تاهل در زیر آمده است:

  1. مبلغ حق اولاد ماهیانه یک فرزند برای سال ۱۴۰۳ مبلغ ۷۱۶ هزار تومان است، ولی مبلغ حق تاهل در سال ۱۴۰۳، ماهیانه ۵۰۰ هزار تومان است.
  2. حق اولاد به ازای داشتن سابقه بیمه و فرزند تعلق می گیرد، ولی حق تاهل به ازای داشتن همسر تعلق می گیرد.
  3. حق اولاد معاف از کسر حق بیمه است، در حالی که حق تاهل مشمول کسر حق بیمه است.

شباهت های حق تاهل و حق اولاد نیز در زیر آورده شده است:

  1. حق تاهل مانند حق اولاد، هم به زن و هم به مرد شاغل تعلق می گیرد.
  2. همانطور که مبلغ حق اولاد در یک ماه ثابت است و با تغییر ماه های ۲۹ روزه، ۳۰ روزه و ۳۱ روزه تغییر نمی کند، مبلغ حق تاهل نیز ثابت است و برای ماه های ۲۹ روزه، ۳۰ روزه و ۳۱ روزه تغییر نمی کند

حق اولاد در قانون کار

حق اولاد برای مشمولین قانون کار براساس ماده ۸۶ قانون تامین اجتماعی محاسبه می شود. مطابق قانون جدید حق اولاد، به اشخاصی که حداقل ۷۲۰ روز سابقه بیمه داشته باشند، به هر تعداد فرزند که داشته باشند، حق اولاد تعلق می گیرد.

قبل از تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در ۲۹/۴/۱۳۹۲، محدودیت تعداد فرزند، به تعداد حداکثر ۲ فرزند برای حق اولاد بود که با تصویب بخشنامه جدید حق اولاد موضوع ماده ۷۳ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، این محدودیت برداشته شد.

ماده ۸۶ قانون تامین اجتماعی که در مورد حق اولاد یا همان کمک عائله مندی در زیر آمده است:

کمک عائله‌ مندی منحصراً تا دو فرزند بیمه شده پرداخت می‌شود مشروط بر آنکه:

  1. بیمه شده حداقل سابقه پرداخت حق بیمه 720 روز کار را داشته باشد.
  2. سن فرزندان او از 18 سال کمتر باشد و یا منحصراً به تحصیل اشتغال داشته باشند تا پایان تحصیل یا در اثر بیماری یا نقص عضو طبق‌گواهی کمیسیونهای پزشکی موضوع ماده ۹۱ این قانون قادر به کار نباشند.

‌میزان کمک عائله‌مندی معادل 3 برابر حداقل مزد روزانه کارگر ساده در مناطق مختلف برای هر فرزند در هر ماه می‌باشد.

توجه: قانون بالا (ماده ۸۶ تامین اجتماعی) با تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت فسخ شد و محدودیت تعداد فرزند، از سال ۹۲ برداشته شده است.

ماده ۷۳ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در زیر آمده است:

به موجب این قانون، قانون تنظیم خانواده و جمعیت مصوب ۱۳۷۲/۲/۲۶ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن و ماده واحده قانون سقط درمانی مصوب ۱۳۸۴/۳/۱۰ و محدودیت‌های مربوط به تعداد فرزند در بند (۴) ماده (۶۸) قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده (۸۶) قانون تامین اجتماعی مصوب ۱۳۵۴/۴/۳ نسخ می‌گردد.

آیا پرداخت حق اولاد اجباری است

بر اساس ماده ۸۷ قانون تامین اجتماعی، پرداخت حق اولاد به عهده کارفرما است و باید در موقع پرداخت مزد یا حقوق به بیمه شده پرداخت شود. در صورت عدم پرداخت حق اولاد، کارگر می تواند از طریق اداره کار برای دریافت حق اولاد و سایر مزایای قانون کار شکایت کند.

آیا حق اولاد مشمول بیمه و مالیات است ؟

حق اولاد مشمول بیمه نیست،‌ ولی مشمول مالیات است.

توجه داشته باشید،‌ با وجود اینکه حق اولاد مشمول بیمه نیست، ولی می بایست در لیست بیمه رد شود.. لذا می بایست حق اولاد را در قسمت مزایای مستمر غیر مشمول در لیست بیمه ثبت کرد.

حق اولاد در مرخصی زایمان

حق اولاد، بن کارگری، سنوات خدمت، عیدی و مرخصی استحقاقی به کارگر تعلق گرفته و توسط کارفرما باید پرداخت شود و در دوره مرخصی زایمان نیز باید پرداخت گردد .

حق اولاد مستمری بگیران تامین اجتماعی

حق اولاد بازنشستگان تامین اجتماعی، مطابق ماده ۸۶ تامین اجتماعی به تمام فرزندان زیر ۱۸ سال تعلق می گیرد. برای فرزندان بالای ۱۸ سال، در صورتی که مشغول به تحصیل باشند و جایی مشغول به کار نباشند و تحت تکفل مستمری بگیر باشند، حق اولاد تعلق می گیرد.

سوالات متداول

حق اولاد دختر مطلقه چگونه است ؟

به دختر مطلقه در صورتی که مشغول به تحصیل باشد و تحت تکفل والدین باشد،‌ حق اولاد تعلق می گیرد

مبلغ حق اولاد در سال ۱۴۰۳ چقدر است ؟

مبلغ حق اولاد برای ماه های ۲۹ روزه، ۳۰ روزه و یا ۳۱ روزه در سال ۱۴۰۳ مبلغ ۷،۱۶۶،۱۸۴ ریال می باشد.

سوالات دیگر در مورد حق اولاد

چنانچه در رابطه با حق اولاد یا قوانین آن سوال دیگری دارید، می‌توانید با دریافت مشاوره تلفنی از متخصصین بیدبرگ اقدام کنید. متخصصین بیدبرگ با سال ها تجربه، مورد شما را با حوصله کامل به صورت دقیق بررسی می کنند و مواردی که در مورد حق اولاد ممکن است برای شما مشکل ایجاد کند را به شما گوشزد می کنند و راهکارهای تخصصی ارائه می کنند.

نوشته شده توسط: واحد آموزش بیدبرگ

آخرین بروزرسانی: 31-01-1403