باز هستیم
مشاوره بیمه یا اداره کار
021-91023784
واتساپ
0 امتیاز
4,120 بازدید
در شکایت از کارفرما یا کارگر توسط (100 امتیاز)
سلام من از سال ۹۳ و ۹۴ و ۹۵ مبلغ ۳۲۵۰۰ طلب داشتم که کارفرما ماشینی برام خرید به مبلغ ۳۸ تومن و قرار شد سال بعد که ۵۵۰۰ از کارکر دم کم شد سند بزنه اما با گرون شدن ماشین به زور ماشین و ازم گرفت ایا اون ۳۲۵۰۰ با توجه به اینکه ۳ سال از پرداختش گذشته بهش سودی تعلق میگیره چون ماشینی که خریدم شده ۵۰ میلیون و به زور ازم پس گرفته
1 پاسخ
0 امتیاز
توسط (15,880 امتیاز)

همراه گرامی بیدبرگ 

با سلام 
لازم است بدانید در قانون کار برای دیرکرد کارفرما در پرداخت مطالبات کارگران هزینه یا جریمه و یا جزای نقدی ای پیش بینی نشده است. اما این تاخیر ممکن است ذیل عنوان حقوقی " خسارت تاخیر تادیه" قابل بررسی باشد که به اختصار خدمت شما شرح داده می شود: 

تعریف خسارت تأخیر تأدیه چیست؟

اگر کسی تعهد خود را در موعد مقرر انجام ندهد و درنتیجه این تأخیر متعهدله متضرر شود، متعهد باید خسارات ناشی از تأخیر را جبران کند که اگر تعهد مذکور وجه رایج باشد، آن را در اصطلاح (خسارت تأخیر تأدیه) می‌گویند. در زبان حقوقدانان نیز واژه (خسارت تأخیر تأدیه) در مواردی به کار می‌رود که موضوع تعهد، پرداخت وجه نقد رایج کشور باشد و اگر موضوع، تحویل کالا و خدمات یا پرداخت وجه نقد غیر رایج در کشور، مثل ارزهای بیگانه باشد، عنوان (خسارت ناشی از عدم انجام تعهد یا تأخیر در انجام تعهد) , را به کار می‌برند.
بنابراین مقصود از خسارت تأخیر تأدیه، موردی است که مربوط به پرداخت وجه نقد رایج باشد.

طبق قانون شخص باید از طریق تنظیم یک اظهارنامه‌ی رسمی مبنی بر مطالبه کردن وجه اقدام کند. اظهارنامه در تهران از طریق دفاتر خدمات قضایی و در شهرستان‫ها از طریق دادگستری به آدرس مخاطب ارسال می‫شود. و به این ترتیب شخص طلبکار اگر بخواهد در آینده برای مطالبه‌ی وجه خود دادخواست بدهد باید این اظهارنامه را نیز ضمیمه‌ی دادخواست خود کند تا برای دادگاه روشن شود که وی به وظیفه‌ی خود مبنی بر مطالبه‌ی وجه عمل کرده است.

شرط بعدی برای مطالبهی خسارت تاخیر تادیه، تمکن مالی بدهکار است یعنی طلبکار باید وجه طلب را مطالبه کند و بدهکار نیز قادر به پرداخت بدهی خود باشد اگر بدهکار معسر باشد یعنی پولی نداشته باشد گرفتن اصل طلب از جانب طلبکار منتفی است و به تبع آن خسارت تاخیر تادیه هم منتفی خواهد بود.

در پایان باید گفت با توجه به نظر فقهای شورای نگهبان که گرفتن این وجه حرام است، بهتر است این موضوع  بعنوان بندی در قراردادهای کار پیش بینی شود تا بتوان آن را به راحتی مطالبه نمود در غیر اینصورت بعید است بتوان به نتیجه مثبتی دست یافت. 

سپاس از همراهی شما


با احترام
برای دریافت مشاوره بیمه اینجا کلیک کنید

مشاوره های مشابه

مشاوره رایگان
0 امتیاز
1 پاسخ 1,406 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 241 بازدید
سوال شده تیر 11, 2021 در شکایت از کارفرما یا کارگر توسط غلامحسین شعبانی (100 امتیاز)

دسته بندی ها

تماس با بیدبرگ
درباره بیدبرگ
قوانین بیدبرگ

.
.
...