در فرآیند شکایت و رسیدگی پرونده در اداره کار، برای اطلاع رسانی به کارگر و کارفرما، ابلاغیه صادر می شود. منظور از ابلاغیه، اطلاع رسانی هایی مانند: دادخواست اداره کار، دعوتنامه حکم جلسه رسیدگی و رای (ابلاغیه دادنامه) هیات تشخیص یا حل اختلاف می باشد. امکان مشاهده و دریافت ابلاغیه ها و دادنامه های صادره از اداره کار در سامانه جامع روابط کار وجود دارد. برای مشاهده ابلاغیه یا دادنامه در سامانه جامع روابط کار، ابتدا می بایست در سامانه جامع روابط کار ثبت نام و ورود کرد. پس از ورود به سامانه جامع روابط کار، دادخواست ها و ابلاغیه ها در سامانه روابط کار قابل مشاهده و دریافت می باشد.

فهرست مطالب

برای مشاهده ابلاغیه یا دادنامه در سامانه جامع روابط کار، ابتدا می بایست در سامانه جامع روابط کار ثبت نام و ورود کرد. پس از ورود به سامانه جامع روابط کار، دادخواست ها و ابلاغیه ها در سامانه روابط کار قابل مشاهده و دریافت می باشد.
 
پس از ثبت شکایت کارگر ار کارفرما در سامانه جامع روابط کار، ابلاغ اداره کار به صورت کاغذی برای کارفرما ارسال می شود. سپس کارفرما می بایست طبق توصیه ای که در ابلاغ کاغذی شده است نسبت به ثبت نام و ورود به سامانه جامع روابط کار برای مشاهده دادخواست اداره کار اقدام کند. در صورتی که کارفرما در سامانه جامع روابط کار ثبت نام نکند و دادخواست را مشاهده نکند، از زمان رسیدگی و متن دادخواست شکایت کارگر اطلاع پیدا نمی کند. عدم حضور کارفرما در جلسه هیات تشخیص اداره کار، باعث رسیدگی غیابی به پرونده و حتی صدور رای بر علیه کارفرما می شود. لذا ضرورت دارد کارفرما در سریع ترین زمان نسبت به ثبت نام و ورود به سامانه جامع روابط کار و مشاهده دادخواست اداره کار اقدام کند.
بعد از برگزاری جلسه رسیدگی نیز نتیجه جلسه طبق ابلاغیه به اطلاع کارفرما و کارگر رسانده می شود، که ابلاغیه فوق نیز تحت عنوان دادنامه در سامانه جامع روابط کار قابل مشاهده است.  با ثبت ابلاغیه یا دادنامه جدید در سامانه جامع روابط کار، پیامکی به کارگر و کارفرما به همراه کد رهگیری ارسال می شود، تا طرفین برای مشاهده ابلاغیه اداره کار اقدام کنند.
 برای ورود به سامانه جامع روابط کار بر روی لینک زیر کلیک کنید
دریافت ابلاغیه سامانه جامع روابط کار
دریافت ابلاغیه سامانه جامع روابط کار

ثبت نام در سامانه جامع روابط کار 

اولین قدم برای مشاهده ابلاغیه دادخواست یا دادنامه اداره کار با کد رهگیری، ثبت نام در سامانه جامع روابط کار می باشد. بعد از ثبت نام در سامانه جامع روابط کار، امکان مشاهده و دریافت ابلاغیه اداره کار در سامانه وجود دارد.

دریافت ابلاغیه سامانه جامع روابط کار

مشاهده ابلاغیه های اداره کار به دو دسته تقسیم بندی می شوند:
  1. مشاهده دادخواست اداره کار (این دادخواست بعد از ثبت درخواست شکایت کارگر از کارفرما، به کارفرما ابلاغ می شود)
  2. مشاهده ابلاغیه دادنامه یا رای اداره کار (این ابلاغیه رای هیات تشخیص یا حل اختلاف را به اطلاع کارگر و کارفرما می رساند)

در ادامه، نحوه مشاهده هر دو نوع ابلاغیه اداره کار آموزش داده می شود.

مشاهده دادخواست اداره کار

بعد از ثبت دادخواست شکایت کارگر از کارفرما در اداره کار، برگه ابلاغ به صورت فیزیکی به محل کار کارفرما ارسال می شود. در این برگه، کد رهگیری ابلاغیه در بالای آن آمده است. برای مشاهده ابلاغیه اداره کار ابتدا می بایست در سامانه جامع روابط کار ثبت نام و ورود کرد.

برای مشاهده دادخواست اداره کار طبق فرآیند زیر عمل کنید:

  1. ورود به سامانه جامع روابط کار
  2. در صفحه باز شده بر روی دکمه پنجره واحد خدمات کلیک کنید
  3. در صفحه جدید، بر روی پنجره خدمات کلیک کنید
  4. سپس در صفحه ای که باز می شود، گزینه دریافت دعوتنامه / حکم جلسه رسیدگی با کد ابلاغیه را انتخاب کنید.
  5. سپس در قسمت کد ابلاغیه، کد ابلاغیه که بالای نامه ای که به صورت فیزیکی از مامور پست یا مامور ابلاغ به شما تحویل شده است را وارد نمود و بر روی گزینه ارسال کلیک کنید.
  6. بعد از کلیک دکمه ارسال، در صفحه ای که باز می شود بر روی دکمه قبول کلیک نمایید.
  7. بعد از اینکه دکمه قبول را کلیک نمودید، صفحه پنجره خدمات باز میشود. در قسمب بالای صفحه ، بر روی گزینه پنجره واحد خدمات کلیک نمایید.
  8. سپس در صفحه باز شده ، در قسمت کارپوشه ، بر روی دکمه نمایش کلیک نمایید.
  9. در صفحه ای که باز خواهد شد، بر روی دکمه تمام ورودی های من کلیک کنید.
  10. در این صفحه، بر روی گزینه دعوتنامه جلسه رسیدگی خوانده کلیک نموده و دعوتنامه را مشاهده نمایید.

 

مشاهده ابلاغیه یا دادنامه رای اداره کار

بعد از حضور در جلسه رسیدگی، رای اداره کار تحت عنوان دادنامه صادر می شود. سپس، ابلاغیه دادنامه به کارگر و کارفرما پیامک می شود. برای مشاهده ابلاغیه دادنامه رای اداره کار طبق فرآیند زیر عمل کنید:

  1. ورود به سامانه جامع اداره کار
  2. پس از ورود به سامانه پنجره واحد خدمات را انتخاب کنید
  3. سپس بر روی گزینه نمایش در قسمت کارپوشه کلیک نمایید.
  4. از منوی سمت راست صفحه، بر روی گزینه تمام ورودی های من  کلیک نمایید.
  5. سپس بر روی دادنامه کلیک کنید.
  6. دادنامه مورد نظر خود را انتخا کنید و بر روی آن کلیک کنید
  7.  صفحه “دادنامه” باز می شود که حاوی اطلاعات کلی پرونده از جمله متن صورتجلسه و متن رای می باشد.
  8. برای مطالعه متن دادنامه، به انتهای صفحه بروید.
  9. با کلیک بر روی گزینه دانلود دادنامه خوانده، می توانید دادنامه را دریافت و در صورت تمایل پرینت بگیرید .

اگر گزینه دانلود دادنامه انجام شد را تیک بزنید و سپس دکمه ارسال را کلیک نمایید، دادنامه از کارپوشه شما خارج و در کارتابل شما، در قسمت تاریخچه فعالیت قابل مشاهده باقی می ماند. همچنین کلیه دادنامه ها در قسمت گزارشات کارگری نیز باقی می مانند.

مهلت اعتراض به رای اداره کار

رای دادنامه اداره کار در مرحله اول توسط هیات تشخیص یا بدوی اداره کار بررسی و صادر می شود. سپس در صورت اعتراض به رای هیات تشخیص اداره کار، پرونده در هیات حل اختلاف یا تجدیدنظر اداره کار بررسی می شود. ممکن است کارگر یا کارفرما نسبت به رای صادره توسط هیات تشخیص (بدوی) یا هیات حل اختلاف (تجدید نظر) اداره کار اعتراض داشته باشند. در این شرایط، برای اعتراض به رای هیات تشخیص بدوی اداره کار مهلت ۱۵ روزه برای ثبت اعتراض وجود دارد. در صورتی که رای توسط هیات حل اختلاف تجدیدنظر اداره کار صادر شده باشد، دیگر اداره کار مرجع رسیدگی به اعتراض نمی باشد. برای ثبت اعتراض به رای هیات حل اختلاف اداره کار می بایست ظرف مهلت ۹۰ روز از تاریخ ابلاغ برای اشخاص داخل کشور و ۱۸۰ روز برای اشخاص خارج از کشور، نسبت به ثبت دادخواست در دیوان عدالت اداری اقدام کرد.

سوالات متداول

ابلاغیه فیزیکی اداره کار در برگ کاغذی به منزله ابلاغ به کارفرماست. حتی اگر کارفرما در سامانه جامع روابط کار ثبت نام نکند و دادخواست را مشاهده نکند، مانع رسیدگی و صدور حکم نمی شود

به رأی کتبی که از سوی هیئت تشخیص اداره کار، یا هیات حل اختلاف اداره کار و سایر مراجع قضایی صادر می‌شود، دادنامه می‌گویند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید