مرجع صالح رسیدگی به شکایت کارگر از کارفرما، بسته به نوع شکایت متفاوت می باشد. برای شکایت از کارفرما بابت بیمه نکردن، حقوق، عیدی و سنوات و دیگر مزایای قانون کار، می بایست به اداره کار مراجعه کرد. اگرچه برای شکایت از کارفرما بابت حادثه ناشی از کار، می بایست به دادسرا مراجعه کرد. در این مقاله در مورد این سوال کارگران که برای شکایت از کارفرما کجا برم، پاسخ می دهیم.

فهرست مطالب

کارفرما در صورت پرداخت مزد یا حقوق به کارگر، موظف است رابطه خود با کارگر را طبق قانون کار رعایت کند. از جمله وظایف کارفرما پرداخت حقوق به کارگر می باشد. پرداخت حقوق می بایست برابر یا بیشتر از حداقل حقوق مصوب شورای عالی کار باشد، که برای هر سال در ابتدای سال توسط وزارت کار اعلام می شود. از دیگر وظایف کارفرما، بیمه نمودن کارگران نزد سازمان تامین اجتماعی می باشد. پرداخت عیدی و سنوات از جمله وظایف دیگر کارفرما می باشد. همچنین کارفرما می بایست، در صورتی که شرایط کار ایجاب کند، اضافه کاری، مرخصی استفاده نشده، نوبت کاری، شب کاری، حق اولاد را نیز به کارگر پرداخت کند. در صورت عدم پرداخت هر کدام از این مورد، کارگر با ثبت شکایت در اداره کار، می تواند نسبت به درخواست حق و حقوق خود اقدام کند.

مرجع شکایت از کارفرما

شکایت از کارفرما بدون قرارداد و بیمه

طبق ماده ۷ قانون کار، قرارداد کار می تواند کتبی یا شفاهی باشد. بنابراین، حتی اگر قرارداد کار فی مابین کارگر و کارفرما نیز نوشته نشده باشد، در صورت قبول شرایط کاری توسط طرفین به صورت شفاهی و پرداخت حقوق به کارگر توسط کارفرما، امکان شکایت از کارفرما بدون قرارداد کار نوشته شده نیز وجود دارد. همچنین طبق ماده  ۱۴۸ قانون کار نیز، کارفرما مکلف به بیمه نمودن کارگران خود در سازمان تامین اجتماعی می باشد. لذا کارفرما، حتی اگر نسبت به بیمه کردن کارگران خود اقدام نکرده باشد، همچنان بر طبق قانون کار، به عنوان کارگر وی شناخته می شود و تمامی مزایای قانون کار از جمله حقوق و مزایا و بیمه، به کارگر تعلق می گیرد. لذا کارگر می تواند حتی در صورتی که قراردادی با کارفرمای خود ندارد و کارفرما نیز وی را بیمه نکرده باشد، با ثبت شکایت در اداره کار حق و حقوق پرداخت نشده خود را از کارفرما مطالبه کند.

‌ماده ۷ – قرارداد کار عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارگر در قبال دریافت حق‌السعی کاری را برای مدت موقت یا مدت غیر‌موقت برای کارفرما انجام می‌دهد.

‌ماده ۱۴۸ – کارفرمایان کارگاه‌های مشمول این قانون مکلف هستند بر اساس قانون تامین اجتماعی، نسبت به بیمه نمودن کارگران واحد خود اقدام‌نمایند.

سایت شکایت از کارفرما

در گذشته برای شکایت از کارفرما، می بایست به صورت حضوری به اداره کار مراجعه می کردیم. ولی برای کاهش مراجعه به اداره کار، اکنون دیگر نیاز نیست به اداره کار مراجعه کرد. در حال حاضر، نحوه شکایت از کارفرما به صورت اینترنتی، اینگونه است که می بایست از طریق سامانه جامع روابط کار، اقدام به ثبت شکایت از کارفرما کرد.

شکایت از کارفرما در دادگستری

برای موارد شکایت مربوط به حقوق، بیمه نکردن، عیدی، سنوات می بایست به اداره کار مراجعه کرد، اما در صورتی که موضوع شکایت از کارفرما، حادثه ناشی از کار باشد، برای شکایت از کارفرما بابت حادثه ناشی از کار، مرجع صالحی رسیدگی در دادگستری، دادسرا می باشد. در واقع شکایت حادثه ناشی از کار مشمول قانون کار نمی باشد و مشمول آیین دادرسی کیفری و دادرسی در مراجع قضایی دادسرا می باشد.

شماره تلفن شکایت از کارفرما

گاهی اوقات ممکن است کارگر ترجیح دهد به صورت تلفنی شکایت از کارفرمای خود را در اداره کار ثبت کند. از آنجا که امکان احراز هویت تلفنی در کشور وجود ندارد، امکان ثبت شکایت از کارفرما به صورت تلفنی نیز وجود ندارد. لذا برای ثبت شکایت از کارفرما، می بایست به سامانه جامع روابط کار مراجعه کرد.

مشاوره رایگان شکایت از کارفرما

اطلاع از قوانین و پیچیدگی های قانون کار و فرآیند های اداره کار که همواره در حال تغییر نیز می باشند، برای کارگری که می خواهد برای بار اول از کارفرمای خود شکایت کند، کاری سخت و پیچیده به نظر می رسد. لذا دریافت مشاوره از متخصص روابط کار می تواند به کارگر کمک کند تا قبل از ثبت شکایت نسبت به آشنایی با قوانین و فرآیندهای اداره کار اقدام کند.

برای شکایت از کارفرما به صورت اینترنتی میتوان از طریق سامانه جامع روابط کار، اقدام به ثبت شکایت از کارفرما کرد.

برای ورود به سامانه جامع روابط کار کلیک کنید

هزینه شکایت از کارفرما

در صورتی که کارگر بخواهد خودش بدون درخواست وکیل شکایت کند، هزینه شکایت از کارفرما، صرفا همان هزینه ثبت نام در سامانه جامع روابط کار می باشد. این هزینه، در سال ۱۴۰۱، برای کارگران  حدودا ۱۲ هزار تومان می باشد. بعد از ثبت نام در سامانه جامع روابط کار، بدون پرداخت هزینه می توان نسبت به ثبت درخواست شکایت از کارفرما اقدام کرد.

اگرچه کارگر ممکن است ترجیح دهد متن دادخواست خود را توسط یک وکیل مجرب اداره کار تنظیم کند، و پیگیری امور اداره کار و حضور در جلسه اداره کار را بدون وکیل پیش ببرد. هزینه تنظیم لایحه توسط وکیل متخصص روابط کار در سال ۱۴۰۱ متفاوت می باشد ولی حدود ۳۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان می باشد.

در صورتی که کارگر بخواهد ۰ تا ۱۰۰ پرونده شکایت از کارفرمای خود را به وکیل متخصص اداره کار بسپارد، هزینه وکیل با توجه به نوع پرونده و میزان مبلغی که کارفرما می بایست بپردازد متفاوت است. برای این موارد، وکلا معمولا هزینه ثابتی را در اول قرارداد به عنوان پیش پرداخت دریافت می کنند. همچنین، درصدی از مبلغ دریافتی کارگر از کارفرما (حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد)، نیز بعد از رای اداره کار توسط وکیل مطالبه می شود.

ممکن است کارگر ترجیح دهد به جای شکایت از کارفرما، در جلسه سازش کارگر و کارفرما، با پرداخت مبلغی توسط کارفرما نسبت به سازش با کارفرما اقدام کند. در این شرایط، حضور یک وکیل اداره کار به همراه کارگر می تواند کارگر را در مذاکره توانمند کند تا بتواند حق و حقوق خود را به صورت کامل مطالبه کند. هزینه وکیل اداره کار برای این موارد نیز می تواند مبلغ ثابتی در ابتدای کار باشد. همچنین از مبلغ توافق شده نیز، بین ۱۰ تا ۱۵ درصد را به عنوان هزینه وکیل اداره کار در نظر گرفت.

به هر حال پیشنهاد می شود، بدون حضور وکیل متخصص بیمه و اداره کار به جلسه هیئت تشخیص اداره کار مراجعه نشود. چرا که کارفرما در صورت داشتن وکیل دست بالا در مذاکره را خواهد داشت. حضور وکیل اداره کار که مسلط به قوانین کار می باشد، کارگر را در شکایت از کارفرما توانمند کرده و در کل هزینه شکایت از کارفرما را برای وی کاهش می دهد

اداره کار تهران برای شکایت از کارفرما

برای ثبت شکایت از کارفرما در تهران و سراسر کشور، نیازی به مراجعه حضوری به اداره کار نمی باشد. ثبت شکایت از کارفرما، به صورت اینترنتی و از طریق سامانه جامع روابط کار می بایست انجام دهید. فقط می بایست متن دادخواست شکایت از کارفرمای خود را ابتدا تهیه کنید.

آدرس ادارات کار تهران برای مناطق مختلف شهرداری تهران در زیر آمده است

اداره کار تهران

سوالات متداول

برای شکایت از کارفرما به صورت اینترنتی میتوان از طریق سامانه جامع روابط کار به آدرس  prkar.mcls.gov.ir، اقدام به ثبت شکایت از کارفرما کرد.

حتی اگر قرارداد کار فی مابین کارگر و کارفرما نوشته نشده باشد، در صورت قبول شرایط کاری توسط طرفین به صورت شفاهی و پرداخت حقوق به کارگر توسط کارفرما، امکان شکایت از کارفرما وجود دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید