تاکنون بارها شده که کاری را شروع کرده ایم، ولی بدون برآورد هزینه در میانه راه متوجه هزینه هایی شده ایم که در ابتدای کار از آن بی خبر بوده ایم. شکایت از کارفرما نیز دارای هزینه های مستقیم و غیرمستقیم می باشد که آگاهی از آن در شروع و ادامه مشکلی که کارگر با کارفرما برخورد کرده است، اهمیت دارد.

فهرست مطالب

هزینه های شکایت از کارفرما به طور کلی به دو دسته هزینه های مستقیم و هزینه های غیرمستقیم شکایت از کارفرما تقسیم بندی می شوند. هزینه های مستقیم، هزینه هایی می باشند که برای ثبت و پیشبرد پرونده شکایت از کارفرما در اداره کار پرداخت می شود. همچنین، در صورتی که کارگر تصمیم به گرفتن وکیل کند، هزینه وکیل اداره کار نیز به این هزینه ها پرداخت می شود.

اما در کنار هزینه های مستقیم شکایت از کارفرما، هزینه های غیرمستقیمی نیز به کارگر وارد می شود که کارگر می بایست نسبت به عواقب شکایت از کارفرما نیز آگاه باشد. در صورتی که کارگر حین اشتغال برای کارفرما، از کارفرما شکایت کند، ممکن است به رابطه کارگر و کارفرما خدشه وارد کند و کارفرما و کارگر وارد رابطه لجبازی و مشکلات رفتاری با هم شوند. لذا پیشنهاد می شود، برای کاهش تنش بین کارگر و کارفرما، شکایت از کارفرما دقیقا بعد از خروج از محیط کار صورت پذیرد تا حداقل هزینه به کارگر وارد شود.

هزینه شکایت از کارفرما
هزینه شکایت از کارفرما

هزینه های اداری ثبت شکایت از کارفرما

ثبت شکایت از کارفرما به صورت اینترنتی و از طریق سامانه جامع روابط کار انجام می شود. اگرچه ثبت شکایت در سامانه جامع روابط کار رایگان می باشد، ولی برای ثبت نام در سامانه جامع روابط کار می بایست احراز هویت انجام شود. هزینه احراز هویت به صورت حضوری از طریق دفاتر پیشخوان و یا غیرحضوری از طریق سامانه جامع روابط کار متفاوت است. هزینه شکایت از کارفرما در صورتی که احراز هویت به صورت حضوری از طریق دفاتر پیشخوان انجام شود، در سال ۱۴۰۱، حدود ۲۰ هزار تومان می باشد. این هزینه در صورتی که احراز هویت به صورت اینترنتی از طریق سامانه جامع روابط کار انجام شود، حدود ۱۲ هزار تومان می باشد.

هزینه وکیل برای شکایت از کارفرما

برای ثبت شکایت از کارفرما، هزینه دیگری غیر از همان احراز هویت در سامانه جامع روابط کار دریافت نمی شود. اگرچه ممکن است کارگر ترجیح دهد تنظیم دادخواست یا پیگیری امور اداره کار خود را به وکیل متخصص اداره کار واگذار کند. پیگیری پرونده توسط وکیل اداره کار، علاوه بر اینکه باعث کاهش دوندگی کارگر می شود، باعث این می شود تا کارگر به حداکثر حق و حقوق خود نیز برسد.

از آنجا که کارگر به قوانین کار و دیگر قوانین کشوری مسلط نیست، حضور یک متخصص روابط کار در کنار وی برای شکایت از کارفرما باعث آگاهی کارگر در حق و حقوق خود می شود. به عنوان مثال، ممکن است کارگر نسبت به بیمه نشدن از کارفرما بخواهد شکایت کند، ولی در حین بررسی پرونده توسط وکیل اداره کار، متوجه شود که امکان دریافت عیدی و سنوات پرداخت نشده، مرخصی استفاده نشده، نوبتکاری و دیگر مزایای قانون کار را نیز داشته باشد. لذا اگرچه کارگر، هزینه ای را به وکیل اداره کار پرداخت می کند، ولی در نهایت باعث افزایش مبلغ پرداختی کارفرما به کارگر می شود.

موضوع دیگر این است که شایعه است که هیات تشخیص ادارات کار به نفع کارگر رای می دهند و کارگر نیازی به گرفتن وکیل اداره کار ندارد. این موضوع بر طبق تجربه پیگیری هزاران پرونده اداره کار، اگرچه برای اکثریت پرونده هی کارگری و کارفرمایی صدق می کند، ولی توجه به این نکته مهم است که در اکثر پرونده های شکایت از کارفرما، کارفرما بدیهی ترین حقوق کارگر مانند: بیمه و پرداخت عیدی و سنوات را رعایت نکرده است. ولی در همین پرونده ها، در صورتی که کارفرما مستندات قابل قبولی را به هیات تشخیص اداره کار ارائه کند، امکان تغییر نظر هیات به نفع کارفرما نیز وجود دارد.

خدمات وکیل اداره کار شامل: حضور در جلسه سازش بین کارگر و کارفرما، تنظیم متن دادخواست شکایت از کارفرما و یا وکالت کامل پرونده اداره کار می باشد. ممکن است کارگر ترجیح دهد به جای شکایت از کارفرما، در جلسه سازش کارگر و کارفرما، با پرداخت مبلغی توسط کارفرما نسبت به سازش با کارفرما اقدام کند. در این شرایط، حضور یک وکیل اداره کار به همراه کارگر می تواند کارگر را در مذاکره توانمند کند تا بتواند حق و حقوق خود را به صورت کامل مطالبه کند. هزینه وکیل اداره کار برای این موارد نیز می تواند مبلغ ثابتی در ابتدای کار باشد. همچنین از مبلغ توافق شده نیز، بین ۱۰ تا ۱۵ درصد را به عنوان هزینه وکیل اداره کار در نظر گرفت.

خدمتی دیگر از وکیل اداره کار، تنظیم دادخواست شکایت از کارفرما بدون پذیرش وکالت پرونده است.  هزینه تنظیم لایحه توسط وکیل متخصص روابط کار در سال ۱۴۰۱ متفاوت می باشد ولی حدود ۳۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان می باشد.

برای واگذاری پرونده ۰ تا ۱۰۰ پرونده شکایت از کارفرما به وکیل متخصص اداره کار، هزینه وکیل با توجه به نوع پرونده و میزان مبلغی که کارفرما می بایست بپردازد متفاوت است. برای این موارد، وکلا معمولا هزینه ثابتی را در اول قرارداد به عنوان پیش پرداخت دریافت می کنند. همچنین، درصدی از مبلغ دریافتی کارگر از کارفرما (حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد)، نیز بعد از رای اداره کار توسط وکیل مطالبه می شود.

به هر حال پیشنهاد می شود، بدون حضور وکیل متخصص بیمه و اداره کار به جلسه هیات تشخیص اداره کار مراجعه نشود. چرا که کارفرما در صورت داشتن وکیل دست بالا در مذاکره را خواهد داشت. حضور وکیل اداره کار که مسلط به قوانین کار می باشد، کارگر را در شکایت از کارفرما توانمند کرده و در کل هزینه شکایت از کارفرما را برای وی کاهش می دهد

شماره تلفن شکایت از کارفرما

توجه داشته باشید که امکان ثبت شکایت از کارفرما به صورت تلفنی وجود ندارد و می بایست از طریق سامانه جامع روابط کار نسبت به ثبت شکایت از کارفرما اقدام کرد. قبل از ثبت شکایت از کارفرما، می توان با شماره ۰۲۱۹۱۰۲۳۷۸۴ برای دریافت مشاوره شکایت از کارفرما از متخصص، اقدام کرد.

سوالات متداول

وکیل اداره کار با توجه به نوع پرونده، مبلغ ثابتی را در ابتدای کار به عنوان پیش پرداخت دریافت می کند. سپس با توجه به توافق، از مبلغ دریافتی کارگر از کارفرما نیز بین ۱۰ تا ۱۵ درصد دریافت می کند.

ثبت شکایت از کارفرما در سامانه جامع روابط کار رایگان می باشد. فقط برای احراز هویت مبلغی کمتر از ۲۰ هزار تومان می بایست پرداخت شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید