ثبت نام و احراز هویت به منظور ورود به سامانه جامع روابط کار همراه با نکاتی است که در این مقاله به آنها اشاره شده است. سامانه جامع روابط کار یکی از سایت های مهم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که به منظور تسهیل ارائه خدمات این وزارت خانه به صورت آنلاین به کاربران ایجاد شده است. برای استفاده از خدمات این سامانه لازم است در ابتدا نسبت به ثبت نام در سامانه جامع روابط کار اقدام نمایید.

فهرست مطالب

در گذشته، افرادی که به دلایل مختلف قصد استفاده از خدمات وزارت کار را داشتند، باید به صورت حضوری به اداره کار مراجعه کرده و درخواست خود را به صورت حضوری ثبت می کردند. این موضوع نیاز به صرف زمان و هزینه زیادی داشت و متقاضیان را تا حد زیادی با دردسر مواجه می ساخت. اما اکنون شرایط تغییر کرده و امکان استفاده از خدمات اداره کار، از طریق سامانه جامع اداره کار وجود دارد. متقاضیان می توانند با ثبت نام و ورود به سامانه جامع روابط کار، درخواست خود را به اداره کار ارائه داده و پیگیری نمایند. از این رو، کسانی که به هر دلیل نیاز به پیگیری درخواست های خود در اداره کار و  استفاده از خدمات این سامانه دارند، باید با این سامانه و روش استفاده از آن آشنا باشند. با توجه به اهمیت موضوع، در این جا قصد داریم نحوه ثبت نام و ورود به سامانه اداره کار را برای شما توضیح دهیم.

سامانه جامع روابط کار - ثبت نام، احراز هویت و ورود

معرفی سامانه جامع روابط کار

افزایش آگاهی و اطلاعات کارگران نسبت به حق و حقوق خود، و به دنبال آن افزایش مراجعات به ادارات کار به منظور ثبت شکایات و پیگیری، باعث افزایش مشکلات در مراجعات و افزایش حجم پرونده ها شد. در این بین عوامل دیگری نظیر عدم شفافیت در قراردادهای کاری و سوء استفاده از قراردادها توسط هریک از طرفین درگیر، سبب شد تا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای تحقق وظیفه ذاتی خود مبنی بر استقرار قانون کار و نظارت بر حسن انجام آن، سامانه جامع روابط کار را طراحی و در مرحله اول به صورت آزمایشی در استان تهران به اجرا گذاشت.

پیشنهاد سامانه جامع روابط کار با هدف ثبت الکترونیکی قراردادهای کار و تنظیم روابط کارگر و کارفرما در مرداد ۱۳۹۶ تصویب شد و از ۲۲ بهمن‌ماه ۱۳۹۸ فعالیت خود را در سراسر کشور آغاز کرد. این سامانه جامع بوده و دارای سطوح کاربردی مختلف در حیطه درون سازمانی و ارباب رجوع است. سامانه جامع روابط کار بالغ بر ۳۰ نوع خدمت را جهت تسهیل روابط کاری مشمول قانون کار مانند: ثبت شکایت از کارفرما، درخواست بیمه بیکاری و… را شناسایی نموده است.

لینک مستقیم ورود به سامانه جامع روابط کار در زیر آمده است:

برای ورود به سامانه اینجا کلیک کنید

ثبت نام سامانه جامع روابط کار

در این قسمت نحوه ثبت نام در سامانه جامع روابط کار، که شرط استفاده از خدمات این سامانه می باشد، را توضیح می دهیم. ثبت نام در این سامانه به دو روش قابل انجام است. یکی ثبت نام سامانه اداره کار به صورت آنلاین و دیگری ثبت نام سامانه جامع روابط کار به صورت حضوری می باشد. به منظور ثبت دادخواست شکایت از کارفرما و انجام امور دادرسی کار، اگر قصد ثبت نام و احراز هویت اینترنتی دارید حتما باید احراز هویت الکترونیکی سطح یک را انجام دهید. همچنین احراز هویت حضوری دفاتر پیشخوان دولت و یا شعب بانک رفاه کارگران سراسر کشور نیز روشی حضوری برای این منظور می باشد. اما در صورتیکه متقاضی سایر خدمات غیرحضوری سامانه جامع روابط کار مانند بیمه بیکاری هستید، احراز هویت الکترونیکی در سامانه جامع روابط کار برای این منظور کافی است.

در صورتی که اولین بار است که قصد استفاده از خدمات سامانه روابط کار را دارید لازم است که برای ثبت نام در سامانه جامع روابط کار و دریافت نام کاربری و گذرواژه در این سامانه اقدام کنید. ثبت نام در این سامانه با احراز هویت انجام می شود. همانطور که در بالا مطرح شد ثبت نام در سامانه جامع اداره کار به دو صورت احراز هویت حضوری و احراز هویت غیر حضوری و آنلاین  قابل انجام است. بعد از احراز هویت و دریافت نام کاربری و گذرواژه میتوانید از خدمات این سامانه استفاده کنید.

ثبت نام حضوری و غیر حضوری سامانه جامع روابط کار، علاوه بر اینکه در نوع انجام احراز هویت با هم تفاوت دارند، در خدماتی که بعد از ثبت نام در سامانه می توانید دریافت کنید نیز با هم متفاوت هستند. در واقع در ثبت نام و احراز هویت الکترونیکی و غیر حضوری امکان استفاده از خدمات امور دادرسی وجود ندارد. هرچند وزارت کار اخیرا با ایجاد زیرساخت احراز هویت الکترونیکی سطح یک امکان استفاده از خدمات دادرسی (شکایت از کارفرما) برای متقاضیان را به صورت غیر حضوری نیز فراهم کرده است. در ادامه روش های مختلف احراز هویت را به منظور ثبت نام در این سامانه توضیح می دهیم.

ثبت نام سامانه اداره کار به صورت آنلاین

ثبت نام و احراز هویت الکترونیکی اداره کار، ساده‌ترین نوع احراز هویت است که فرد بدون مراجعه حضوری و تنها از طریق کامپیوتر یا موبایل خود می‌تواند با وارد کردن اطلاعات مورد نیاز و پرداخت وجه اینترنتی، فرآیند احراز هویت در سامانه prkar.mcls.gov.ir را انجام دهد. برای ثبت نام اینترنتی، از طریق سامانه جامع روابط کار بر روی لینک زیر کلیک کنید:

برای ثبت نام یا ورود به سامانه کلیک کنید.

با ورود به این سامانه پنجره ای را مشاهده خواهید کرد که توضیحاتی را ارائه داده است. بر این اساس، اگر کارفرمایان یا کارگران متقاضی استفاده از خدمات ثبت دادخواست و انجام دادرسی امور کار باشند، ابتدا باید از طریق دفاتر پیشخوان دولت یا شعب بانک رفاه کارگران احراز هویت شان را انجام داده و اطلاعات کاربری دریافت کرده باشند. اما در صورتی که متقاضی استفاده از سایر خدمات سامانه جامع اداره کار هستید، می توانید از طریق همین سامانه و با کلیک بر روی گزینه «احراز هویت» هم این فرایند را انجام دهید. برای این منظور فرقی نمی کند گزینه متوجه شدم و یا روی گزینه احراز هویت را انتخاب کنید. در صورتی که گزینه متوجه شدم را انتخاب کردید، در صفحه اول بر روی ایجاد حساب کاربری سامانه اداره کار کلیک نمایید.

 

در مرحله بعدی، احراز هویت الکترونیکی را انتخاب نمایید.

توجه داشته باشید که در احراز هویت الکترونیکی امکان ثبت دادخواست و انجام امور دادرسی کار امکان پذیر نمیباشد. در صورتی که متقاضی استفاده از امور دادرسی می باشید، یکی از گزینه های احراز هویت الکترونیکی سطح یک را انتخاب نمایید. در غیر اینصورت برای استفاده از سایر خدمات غیر حضوری سامانه، مانند ثبت درخواست بیمه بیکاری، همان روش احراز هویت الکترونیکی کفایت می کند.

در اولین مرحله از احراز هویت سامانه جامع روابط کار یک سری اطلاعات اولیه از شما خواسته می شود که باید تکمیل نمایید. با توجه به اینکه احراز هویت کارگران و کارفرمایان در این سامانه قابل انجام است در قسمت نوع شخص از بین گزینه های موجود، گزینه مربوطه را انتخاب نمایید. در نهایت بعد از وارد کردن اطلاعات هویتی بر روی گزینه ارسال کلیک کنید تا به مرحله بعد بروید.

در مرحله بعد ثبت نام در سامانه روابط کار، کد تایید ارسال شده به موبایل خود را در کادر مربوطه وارد کنید. همچنین وارد کردن شماره شبای متعلق به فرد در این مرحله الزامیست. توجه داشته باشید که افرادی که قصد ثبت درخواست بیمه بیکاری دارند لازم است شماره شبای خود که متعلق به یکی از بانک های ملی، ملت، سپه، تجارت، صادرات است را وارد نمایند. با انتخاب گزینه ارسال برای پرداخت هزینه احراز هویت آنلاین در سامانه جامع روابط کار به درگاه بانکی هدایت می شود.

در نهایت بعد از پرداخت هزینه احراز هویت، پیام “نام کاربری و گذرواژه بعد از بررسی برای شما ارسال میگردد ” نمایش داده می شود. در صورتی که اطلاعات مربوطه را به درستی ثبت کرده باشد نام کاربری و گذرواژه به شماره موبایل شما که در زمان ثبت نام در سامانه روابط کار  وارد کرده اید، ارسال می شود. در ادامه شما می توانید از این اطلاعات جهت ورود به حساب کاربری سامانه اداره کار و دریافت خدمات غیرحضوری استفاده کنید.

در صورتی که احراز هویت الکترونیکی را انجام دهید هنگام استفاده از خدمات دادرسی با خطای شما احراز هویت سطح یک نشده اید مواجه خواهید شد. بنابراین برای استفاده از این خدمات، میتوانید روش های احراز هویت سطح یک وزارت کار، نظیر مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان و یا احراز هویت الکترونیکی سطح یک را انجام دهید.

احراز هویت الکترونیکی سطح یک نیز، به صورت غیرحضوری و الکترونیکی است. با این تفاوت که در این نوع احراز هویت، انجام ثبت شکایت و دادرسی در اداره کار نیز وجود دارد. برای احراز هویت الکترونیکی سطح ۱ اداره کار، لازم است کامپیوتر و یا موبایل متقاضی به دوربین دسترسی داشته باشد. در این حالت از احراز هویت تصویر شخص ثبت نام کننده ثبت و ضبط می‌شود

احراز هویت حضوری اداره کار در دفاتر پیشخوان دولت

برای افرادی که نمیخواهند با مشکلات سامانه جامع روابط کار درگیر شوند، احراز هویت حضوری سامانه اداره کار کامل‌ترین نوع احراز هویت در سامانه اداره کار محسوب می‌شود. در این روش کارگر و کارفرما و وکیل ها و نمایندگان باید با در دست داشتن مدارک هویتی به یکی از دفاتر پیشخوان مراجعه نمایند و اقدام به ثبت نام سامانه جامع روابط کار نمایند.

برای احراز هویت حضوری کارگران و کارفرمایان لازم است اسناد و مدارک هویتی خود را نیز همراه داشته باشید. مدارک لازم برای ثبت نام کارگران و کارفرمایان عبارتند از:

  • کارت ملی
  • کارت پایان خدمت
  • تلفن همراه به نام متقاضی

همچنین اگر کارفرما شخص حقوقی باشد مدارک زیر مورد نیاز است:

  • اسناد ثبتی شرکت
  • اسناد هویتی مدیرعامل

ورود به سامانه جامع روابط کار

پس از ثبت نام سامانه جامع روابط کار و دریافت نام کاربری و گذرواژه، می توانید به این سامانه وارد شده و از خدمات غیر حضوری وزارت کار استفاده نمایید. در اینجا نحوه ورود به سامانه اداره کار را توضیح می دهیم:

برای ورود به سامانه جامع روابط کار ابتدا بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

برای ورود به سامانه اینجا کلیک کنید 

اگر قبلا احراز هویت را انجام داده اید، گزینه «متوجه شدم» را بزنید.

در پنجره باز شده برای ورود به سایت اداره کار نام کاربری و گذرواژه ای که بعد از ثبت نام در سامانه دریافت کردید را در کادر خواسته شده وارد کنید. شناسه کاربری کد ملی شما است و گذرواژه یا کد پیگیری سامانه جامع روابط کار همان کدی است که از طریق پیامک به شماره موبایلی که موقع  ثبت نام در سامانه وارد کرده اید ارسال شده است.

سپس بعد از وارد کردن عبارت امنیتی بر روی دکمه “ورود” کلیک کنید. بعد از ورود به سامانه اداره کار شما به خدمات غیر حضوری سامانه وزارت کار دسترسی دارید.

ورود به سامانه اداره کار با کد رهگیری

پس از ثبت شکایت از کارفرما در سامانه اداره کار، ابلاغ اداره کار به صورت کاغذی به دست کارفرما می‌رسد، کارفرما نیز بعد از دریافت ابلاغیه اداره کار با استفاده از کد ابلاغیه وزارت کار می تواند در سامانه اداره کار ثبت نام نماید. پس از ثبت نام و احراز هویت در سامانه جامع روابط کار، کارفرما قادر به مشاهده پرونده اداره کار خواهد بود.

در واقع در برگه ابلاغ فیزیکی که به کارفرما ابلاغ می شود، یک کد ابلاغ یکبار مصرف وجود دارد. اگر کارفرما قبلا احراز هویت نشده است، لازم است تا در سامانه شکایت وزارت کار ثبت نام و احراز هویت انجام دهد. کارفرما پس از دریافت برگ ابلاغ فیزیکی به سامانه مراجعه کرده و کد ابلاغ درج شده در برگه را وارد می‌نماید و پس از آن پرونده مربوطه به کارپوشه کارفرما انتقال می‌یابد. در واقع در اینجا منظور از کد رهگیری همان کد ابلاغ یکبار مصرف است، که در برگ ابلاغیه دعوت به رسیدگی یا برگ اباغیه دادنامه اداره کار درج شده است،

سوالات متداول

ثبت نام سامانه جامع روابط کار هم از طریق مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان دولت امکان پذیر است، و هم از طریق سامانه الکترونیکی احراز هویت به صورت غیر حضوری قابل انجام می باشد.

برای ثبت شکایت در سامانه اداره کار می بایست به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنید. در صورتی که تمایل به ثبت نام غیر حضوری دارید حتما باید ثبت نام الکترونیکی سطح یک را انجام دهید.

مطالب مرتبط

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید