باز هستیم
مشاوره بیمه یا اداره کار
021-91023784
واتساپ
0 امتیاز
2,572 بازدید
در شکایت از کارفرما یا کارگر توسط (100 امتیاز)
سه سال است که در شرکت مهندسین مشاور شاغل بودم و یک ماه قبل تعدیل شدم. طی یک سال گذشته فاقد قرارداد بوده ام. با توجه به این که مبلغ قرارداد من نصف مبلغ بیمه بوده که برای من رد می شده است، حقوق اینجانب در جلسه رسیدگی بر اساس بیمه محاسبه می شود یا قرارداد؟
1 پاسخ
0 امتیاز
توسط (38,410 امتیاز)
اگر در حق بیمه ارسالی حقوق شما بیشتر باشد بر مبنای آن محاسبه خواهد شد.

با احترام
برای دریافت مشاوره بیمه اینجا کلیک کنید
توسط (24,500 امتیاز)
با سلام

به استناد تبصره ۱ و۲ ماده ۳۶ قانون کار  مبنای محاسبه مراجع حل اختلاف قانون  در رسیدگی به شکایت کارگر علیه کارفرما  حق السعی ومزد ثابت یا مبنا دریافتی کارگر که نباید از حداقل حقوق قانون کمتر باشد مبنای محاسبه قرار می گیرید نه حقوقی  که درلیست بیمه  تامین اجتماعی قید گردیده است .

با احترام
برای دریافت مشاوره بیمه اینجا کلیک کنید
توسط (100 امتیاز)
با سلام، متن پاسخ شما شفاف نیست: "  مبنای محاسبه مراجع حل اختلاف قانون  در رسیدگی به شکایت کارگر علیه کارفرما  حق السعی ومزد ثابت یا مبنا دریافتی کارگر که نباید از حداقل حقوق قانون کمتر باشد مبنای محاسبه قرار می گیرید" این جمله یعنی چه؟ بالاخره بیمه رد شده مبنای محاسبه حقوق قرار میگیرد یا قرارداد؟
توسط (5,180 امتیاز)

سلام
پاسخ ارسالی آقای قربانی:

سلام معنی ومفهوم این جمله این است که مبنای محاسبه حق سنوات خدمت ،عیدی وپاداش ،ذخیره مرخصی و... کارگران شاکی از کارفرما در هیاتهای تشخیص وحل اختلاف اخرین  دستمزد ثابت یا مبنای دریافتی انان می باشد نه مزدی که برمبنای ان حق بیمه به تامین اجتماعی پرداخت شده است .

به عنوان مثال:

  1. کارگری که درروز  ۲ ساعت کار  ودر هفته ۱۲ ساعت کارفرما نمی تواند حق بیمه وی را به نسبت ۲ ساعت کار در روز پرداخت نماید ومی بایست حق بیمه وی را برمبنای حداقل دستمزد یعنی ۱۱۱۱۲۶۹۰ریال به علاوه ۱۱۰۰۰۰۰ریال بن کارگری به تامین اجتماعی پرداخت نماید ولی مزد وی را می تواند به استناد ماده ۳۹ قانون به نسبت ساعت کار انجام یافته پرداخت نماید .
  2.  در برخی از مشاغل حق بیمه دریافتی تامین اجتماعی برمبنای دستمزد مقطوع وبیش از حداقل قانون کار است درصورتیکه می تواند دستمزد وی برابر حداقل قانون کار پرداخت شود .

امیدوارم با توجه دلایل فوق متقاعد شده باشید، موفق باشید قربانی 


با احترام
برای دریافت مشاوره بیمه اینجا کلیک کنید
توسط (5,180 امتیاز)
سلام
پاسخ ارسالی آقای قربانی:

سلام ،جواب مثبت است  اگرکارگر ثابت نماید که حقوق وی بیشتر از حق بیمه ارسالی به تامین اجتماعی است ملاک تصمیم مراجع حل اختلاف حقوق دریا فتی کارگر است نه حقوقی که برمبنای ان حق بیمه به تامین اجتماعی کارفرما  ارسال میکند. موفق باشید .

با احترام
برای دریافت مشاوره بیمه اینجا کلیک کنید
توسط (100 امتیاز)
با سلام مجدد و تشکر از صبوری در پاسخ به سوال، مثالی که مرقوم فرمودید در خصوص کارگری فرضی است که کارش پاره وقت است و لاجرم کارفرما نمی تواند حق بیمه لازمه را برای این کارگر رد کند. در خصوص شرایط من، از آنجا که حقوق من 2 میلیون مورد توافق قرار گرفته و بیمه ام هم بر همین اساس رد می شده، اما کارفرما بنا به لحاظ شرایط خود، قرارداد با رقم 1 میلیون تنظیم کرده و من هم امضاء کرده ام، در این شرایط قرارداد 1 میلیونی ملاک قضاوت هیئت تشخیص خواهد بود یا توافق شفاهی و حق بیمه رد شده 2 میلیون تومانی؟
توسط (38,410 امتیاز)
با سلام

در صورتی که حقوق کارگر در لیست بیمه صحیح ارسال شده باشد ولی حقوق دریافتی کمتر باشد ، لیست بیمه می تواند مدرکی دال بر اثبات حقوق بیشتر در توافق انجام شده باشد.

اما اگر در حقوق در لیست بیمه کمتر از حقوق پرداخت شده باشد ، مبنای محاسبه ، حقوق دریافتی کارگر خواهد بود.

با احترام
برای دریافت مشاوره بیمه اینجا کلیک کنید
توسط (5,180 امتیاز)
سلام
پاسخ ارسالی آقای قربانی:
با سلام ،به استناد ماده ۸۷ ایین دادرسی کار اثبات بیش از حداقل دستمزد به عهده کارگر می باشد وچنانچه کارگد بتوانید  در مراجع حل اختلاف  ثابت نماید با  توجه دلایل مثبته فیش حقوق ،پرینت حساب بانکی ، لیست بیمه که با حقوق دریافتی شما مطابقت داشته باشد  حقوق ثابت  شما بیش از مبلغ قرارداد کار است ملاک  محاسبه مراجع حل اختلاف حقوق دریافتی شما خواهد نه حقوق درج شده در قراردادکار  یا لیست بیمه شما  خواهد بود ،

با سلام ، همانگونه که استحضاردارند کارفرما با ستناد مواد ۲۸ ،۳۲و۳۳ قانون تامین اجتماعی نمی تواند حق بیمه کمتر از حداقل دستمزد شورای عالی کار به تامین  اجتماعی ارسال نماید ونیز کارفرما نمی تواند کمتر از حداقل دستمزد شورای عالی کار به کارگر پرداخت نماید وبرای اثبات بیش از حداقل دستمزد قانون کار  این کارگر است که باید ثابت نماید که دستمزد وی بیش از حداقل قانون کار است مراجع حل اختلاف متقاعد نماید تا مطالبات قانونی را برمبنای بیش از حداقل قانون کارمحاسبه نمایند . موفق باشید

با احترام
برای دریافت مشاوره بیمه اینجا کلیک کنید
توسط (100 امتیاز)
با سلام و سپاس فراوان از دوستان و وکلای گرانقدر

حقوق من که مورد تفاهم شفاهی قرار گرفته و بر مبنای همین رقم هم حق بیمه رد می شده، مبلغ 6 میلیون تومان ماهیانه بوده است. اما کارفرما در همان ابتدای استخدام من در 3 سال قبل و با این بیان صرفه جویی در مبلغ مالیات و ... یک قرارداد صوری به مبلغ 3 میلیون تومان به من داد و من هم امضاء کردم. با انقضاء مدت قرارداد، دیگر تمدید هم نشد و حق بیمه من مدت یک سال بر مبنای همان 6 میلیون تومان رد میشد. امروز اما در آخر کار که پروژه تمام شده، کارفرما حق و حقوق من را کامل پرداخت نمی کند و لذا مجبور به شکایت شدم. حال سوال من به طور مشخص:

1-از آنجا که کارفرما هیچ وقت حقوق را به طور منظم و بر مبنای درست پرداخت نمی کرده و همیشه و هر چند ماه یک بار به طور علی الحساب مبلغی را پرداخت می کرده و همچنین فیش حقوقی هم نمی داده، الان مبنای هیئت تشخیص کدام خواهد بود؟ مبلغی 6 میلیون که بیمه برای من رد می شده یا مبلغ 3 میلیون که همان اول قرارداد داشته ام؟

2- اگر بر  فرض هیئت تشخیص رقم قرارداد را مبنا قرار دهد، در این صورت یک سال اخیر که هیچ قراردادی نداشتم و همچنان بیمه 6 میلیونی رد می شده، چه تکلیفی خواهد داشت؟ آیا دوره یک ساله اخیر که فاقد قرارداد بوده ام می توانم مطمئن باشم که رقم بیمه ملاک محاسبه خواهد بود؟

با سپاس و تشکر عمیق از بابت پاسخ کارشناسان گرانقدر

مشاوره های مشابه

مشاوره رایگان
0 امتیاز
1 پاسخ 199 بازدید

دسته بندی ها

تماس با بیدبرگ
درباره بیدبرگ
قوانین بیدبرگ

.
.
...