باز هستیم
مشاوره بیمه یا اداره کار
021-91023784
واتساپ
0 امتیاز
1,706 بازدید
در شکایت از کارفرما یا کارگر توسط (770 امتیاز)
با سلام

در سال 95 کارفرمای مستقیم یک کارگر، به دلیل اعلام کتبی کارفرمای اصلی دولتی خود(مقاطعه دهنده)  مبنی بر اخراج یک کارگر  که 12 سال نیز سابقه کار دارد -و در سال 95 بعد از حدود 3 ماه بیماری تایید شده توسط بیمه و سپس حضور در محل کار و 3 ماه که کارگر مشغول بکار بوده(مرداد، شهریور و مهر) ، جلوی پرداخت حقوق سه ماه (آبان تا دی) وی را گرفت-

در اواخر سال 96 تاییدیه کارکرد و اشتغال بکار ایام 95 را مدیر جدید کارفرمای اصلی دولتی به پیمانکار کتباً اعلام نمود ولی به دلیل اینکه سال مالی 95 تمام شده بود، پرداخت نکردند در سال 96 هم به همان بهانه پرداخت نکردند. الان می گویند کارفرمای اصلی نامه بدهد که به صورت پاداش پرداخت کنیم؟

با توجه به اینکه حق بیمه و حقوق و مزایای ماهیانه کارگر در سال 95 تا به حال پرداخت نشده، آیا چنین چیزی (تحت اسم پاداش) به لحاظ قانونی امکان دارد؟ کارفرمای وی می گوید من که مقصر نیستم.

تکلیف سابقه حق بیمه وی چه می شود؟

کارگر در صورت شکایت چه آیتم هایی را باید مطالبه کند؟ آیا مقاطعه دهنده هم مسئول است؟

خسارت تاخیر در پرداخت حقوق که هنوز به وی نداده اند را چگونه می توان دریافت نمود؟

با تشکر
2 پاسخ
0 امتیاز
توسط (24,530 امتیاز)

باسلام
با توجه به اینکه تعهدات پیمانکار به پیمان دهنده منتقل نمی شود موضوع ماده ۱۲ قانون کار ،درنتیجه کارگر مکلف است از کارفرمای واقعی خود که دستور کار وحقوق دریافت می کرده است در مراجع حل اختلاف قانون کار شکایت وتقاضای الزام کارفرمارا به پرداخت مطالبات معوقه وحق بیمه ایام کارکرد نماید


با احترام
برای دریافت مشاوره بیمه اینجا کلیک کنید
0 امتیاز
توسط (6,410 امتیاز)

سلام - براساس ماده 13 قانون کار مقاطعه دهنده مکلف است قراردادخود را با مقاطعه کار(پیمانکار) به نحوی منعقدنماید که درآن پیمانکار متعهد به رعایت تمامی مقررات قانون کار درمورد کارکنان خود گردد. همچنین به صراحت تبصره 1 از همین قانون که عنوان میدارد مطالبات کارگر جز دیون ممتازه بوده و کارفرمای اصلی موظف است برابر رای صادره مراجع از محل مطالبات پیمانکار طلب کارگران را پرداخت نماید.
در رابطه با پرداخت حقوق معوق در قالب پاداش متاسفانه از جعل کارفرما بوده و وجاهت قانونی ندارد لذا باید باعنوان حقوق و مزایای همان ماه مربوطه منظورگردد.
برای بیمه پرداخت نشده در سال 95 و مشابه آن بدلیل عدم امکان بیمه پردازی سوابق سالهای قبل، با در دست داشتن مدارک و مستنداتی که دراختیار دارید میتوانید نزد یکی از هیت های تشخیص اداره کار طرح شکایت نمایید.


با احترام
برای دریافت مشاوره بیمه اینجا کلیک کنید

مشاوره های مشابه

مشاوره رایگان
0 امتیاز
2 پاسخ 815 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 652 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 250 بازدید
تماس با بیدبرگ
درباره بیدبرگ
قوانین بیدبرگ

.
.
...