باز هستیم
مشاوره بیمه یا اداره کار
021-91023784
واتساپ
0 امتیاز
432 بازدید
در سایت و سامانه وزارت کار توسط (329,890 امتیاز)
سلام با توجه به ماده 41 قانون قانون کار و حداقل حقوق مصوب شورای عالی کار دولت با کدام مصوب یا قانون این اختیار را دارد که به کارورزان کمتر از حداقل های قانونی پرداخت نمایید؟
1 پاسخ
0 امتیاز
توسط (55,060 امتیاز)
با سلام

"«علیرضا مقدم» حقوقدان و وکیل دادگستری در گفت و گو با ایلنا، اظهار داشت: طرح کارورزی که هم اکنون دولت آنرا به استناد قانون برنامه ششم توسعه اجرا کرده‌است از برخی ابعاد قانونی با مصوبه مجلس شورای اسلامی مغایرت دارد و به همین دلیل ضروری است تا مجلس نظر خود را در این مورد ارائه کند.
 
وی یادآور شد برابر ماده 71 قانون برنامه ششم توسعه که اجرای آن از ابتدای سال 96 آغاز شده است، دولت موظف است تا به منظور ترغیب صاحبان سرمایه، کارفرمایان و کارآفرینانی را که نسبت به استخدام دانش‌آموختگان دانشگاهی علاقمند هستند را تا مدت دو سال از پرداخت سهم بیمه کارفرما معاف کند اما اکنون که طرح کارورزی به اجرا درآمده است می‌شنویم که کارفرمایان علاوه براین معافیت می‌توانند در مدت مذکور دستمزدی معادل ثلث حداقل مزد قانونی پرداخت نمایند.
 
این حقوقدان بابیان اینکه در هیچ‌کجای ماده 71 قانون برنامه ششم توسعه صحبتی نشده که کارفرما می‌تواند به کارورز دستمزدی کمتر از حداقل‌های قانونی پرداخت کند، ادامه داد: علاوه براین موضوع معافیت دو ساله بیمه‌ای کارفرمایان مشمول این طرح برای دولت بار مالی را به همراه دارد و بنابراین باید تکلیف این موضوع مشخص شود تا طرح کارورزی صرفا در حد یک حرکت نمایشی ارزیابی اقدام نشود.
 
مقدم با بیان اینکه شرایط کارورزی و کارآموزی در فصل پنجم قانون کار به تفضیل مشخص شده است، تصریح کرد: از این رو دولت نمی‌تواند مدت کارورزی را به دلخواه افزایش یا کاهش دهد یا کارگر را با یک طرح احتمالا کارشناسی نشده از شمول قانون کار و مصوبات شورای عالی کار خارج سازد.
 
این حقوقدان با با بیان اینکه  تاریخ نشان داده است که دولت‌هایی که آمده‌اند و از حقوق کارگران گذشته اند، نتوانسته معضل بیکاری را حل کنند، افزود: این تجربه شکست خورده تاریخی حتی موجب شده است  که  یک آشفتگی بر بازار کار حاکم شود و نظام تولید را مختل کند.
 
این وکیل دادگستری در ادامه با تاکید بر اینکه در این طرح مشخص نیست که در پایان برقراری معافیت‌های ۲ ساله بیمه‌ای کارفرمایان، کارورزان برای کار دائمی جذب کارگاه می‌شوند، تصریح کرد: قطعا اگر در این طرح چنین موضوعی پیش بینی نشده باشد زمینه سوء استفاده‌های احتمالی کارفرمایان فراهم شده است.
 
مقدم افزود: در نهایت مجموع این اشتباهات موجب می‌شود که نظامی از کارگران با قراردادهای موقت کار خلق شوند  که هیچ تعلق خاطری به تولید و افزایش بهره وی ندارند  و پس از مدتی کار ناگزیر به خانه نشینی می‌شوند. که این امر هم آنها را بیش از پیش در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار می دهد."

نظر شخص خود من را بخواهید قطعا روح آن با قوانین کار و تامین اجتماعی مغایرت دارد و اقدامی نمایشیست که بی ارتباط با انتخابات اخیر نبوده و به زودی هم به کناری گذاشته می شود.

با تشکر

با احترام
برای دریافت مشاوره بیمه اینجا کلیک کنید

مشاوره های مشابه

مشاوره رایگان
0 امتیاز
1 پاسخ 700 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 522 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 3,117 بازدید
+1 امتیاز
2 پاسخ 624 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 765 بازدید
+1 امتیاز
2 پاسخ 2,761 بازدید
سوال شده مهر 26, 2016 در حقوق ، عیدی ، سنوات و مزایای قانون کار توسط ناروندی
+2 امتیاز
1 پاسخ 631 بازدید
سوال شده خرداد 18, 2016 در بیمه تامین اجتماعی و اداره کار توسط محمدی
+1 امتیاز
1 پاسخ 988 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 517 بازدید
سوال شده اردیبهشت 13, 2017 در سایت و سامانه وزارت کار توسط farhadian (1,290 امتیاز)
+1 امتیاز
1 پاسخ 613 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 1,431 بازدید
سوال شده اردیبهشت 16, 2017 در سایت و سامانه وزارت کار توسط kamrani96 (-1,060 امتیاز)
+1 امتیاز
1 پاسخ 257 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 773 بازدید

دسته بندی ها

تماس با بیدبرگ
درباره بیدبرگ
قوانین بیدبرگ

.
.
...