باز هستیم
مشاوره بیمه یا اداره کار
021-91023784
واتساپ
+4 امتیاز
70,201 بازدید
در دیه و بیمه خودرو توسط
ویرایش شده توسط

با سلام واحترام

اگر کسی گواهینامه رانندگی نداشته باشد وراننده مقصر  باشد آیا خسارت به خود راننده مقصر داده میشود یانه؟

5 پاسخ
+2 امتیاز
توسط (6,770 امتیاز)
با سلام

«هر کس بدون گواهینامه رسمی اقدام به رانندگی یا تصدی وسایل موتوری که مستلزم داشتن گواهینامه مخصوص است، بنماید و همچنین هر کس که به موجب حکم دادگاه از رانندگی وسایل نقلیه موتوری ممنوع باشد به رانندگی وسایل مزبور مبادرت ورزد، برای بار اول به حبس تعزیری تا دو ماه یا جزای نقدی تا یک میلیون ریال و یا هر دو مجازات و درصورت ارتکاب مجدد به دو ماه تا شش ماه حبس محکوم خواهد شد».

همچنین مطابق بند ج ماده ۱۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی درصورتی‌ که راننده بدون داشتن گواهینامه مبادرت به رانندگی کند، وسیله نقلیه متوقف و راننده به مرجع قضایی معرفی می‌شود.
مجازات جرم رانندگی بدون گواهینامه براساس بند یک ماده سه قانون وصول برخی از درآمدهای دولت به جزای نقدی تبدیل می‌شود.

نکته دیگر آنکه در تصادفات صرف نداشتن گواهینامه موجب مقصر بودن راننده نیست؛ آنچه در تعیین مقصر حادثه اثر‌گذار است وجود رابطه بین وقوع حادثه و خطای راننده است که این رابطه باید مستقیم باشد؛ یعنی اگر آن علت وجود نمی‌داشت، حادثه هم به‌وجود نمی‌آمد.

پس اگر کسی در حادثه رانندگی گواهینامه نداشته باشد، چنانچه علت وقوع حادثه بی‌احتیاطی یا بی‌مبالاتی طرف مقابل باشد او به‌علت نداشتن گواهینامه مقصر قلمداد نمی‌شود؛ هر چند از حیث اینکه فاقد گواهینامه بوده قابل‌تعقیب و مجازات است. چنانچه فرد بدون گواهینامه مقصر حادثه‌ای باشد به‌عبارت دیگر بی‌احتیاطی یا بی‌مبالاتی یا عدم‌رعایت نظامات دولتی و یا عدم‌مهارت وی علت تصادفی باشد که منجر به صدمات بدنی شود، دادگاه مکلف است مجازات وی را تشدید کند و می‌تواند وی را برای مدت یک تا پنج سال از حق رانندگی محروم کند.

در عین حال در مواردی که راننده بدون گواهینامه مقصر حادثه باشد، اعم از اینکه تصادف منجر به خسارت مادی یا بدنی شده باشد، درصورتی که خودرو دارای بیمه‌نامه معتبر باشد، بیمه‌گر مکلف به پرداخت خساراتی است که به موجب بیمه‌نامه تعهد کرده است.

پايدار باشيد.

با احترام
برای دریافت مشاوره بیمه اینجا کلیک کنید
+1 امتیاز
توسط (40,110 امتیاز)
با عرض سلام

اگه بخوایم صریحا جواب بدیم

خیر  هیچ دیه ای شامل راننده مقصر فاقد گواهی نامه نخواهد شد

البته  در بعضی موارد خاص که نکاتی ریز در بیمه نامه ها وجود داره میتوان قسمتی از خسارات را جبران کرد

با احترام
برای دریافت مشاوره بیمه اینجا کلیک کنید
0 امتیاز
توسط
سلام خانم کارشناس اولا جنابعالی به این سوال پاسخ دو پهلو داده اید .

سوال صریح و روشن هست آیا به راننده ایکه خودش مقصر هست و بدون گواهینامه است  و فوت شده ولی بیمه نامه دارد دیه تعلق میگیرد؟

راننده مقصر بدون گواهینامه فوت شده لذا قرار منع تعقیب صادر میگردد و هیچ جریمه ای از بابت مقصر بودن و نیز بابت فاقد گواهینامه بودن تعیین نمیگردد.

حال لطفا در مورد دیه آن پاسخ روشن و قانونی بیان بفرمایید. باتشکر
0 امتیاز
توسط (1,700 امتیاز)
با سلام

در هیچ قانونی قید نشده است که به راننده مقصر فاقد گواهینامه دیه ویا غرامت پرداخت نمی شود.

اما در شرح مدارک لازم برای پرداخت دیه و غرامت ارایه گواهینامه معتبر و متناسب با ظرفیت ماشین لحاظ گردیده است.

لذا راننده ای که گواهینامه ندارد پس مدارک لازم و کافی برای تکمیل پرونده دریافت غرامت را نیز ندارد.وهیچ خسارتی به ایشان تعلق نمی گیرد.

با احترام
برای دریافت مشاوره بیمه اینجا کلیک کنید
0 امتیاز
توسط (51,790 امتیاز)
ویرایش شده توسط
با سلام
اگرحادثه در زمان حکومت قانون جدید بیمه اجباری خسارات وارده به ثالث مصوب۹۵ باشد میتوان دیه و ارش راننده مقصر حادثه رو گرفت اما چون در هنگام پرداخت مبلغ داشتن گواهینامه در تکمیل مدارک پرداخت ضروری است بعید به نظر میرسه که بتونید دریافت خسارت کنید

با احترام
برای دریافت مشاوره بیمه اینجا کلیک کنید

مشاوره های مشابه

مشاوره رایگان
تماس با بیدبرگ
درباره بیدبرگ
قوانین بیدبرگ

.
.
...