باز هستیم
مشاوره بیمه یا اداره کار
021-91023784
واتساپ
+1 امتیاز
584 بازدید
در شرکت بیمه توسط
در صورتی که اطلاعات اشتباه به شرکت بیمه بدهیم چه اتفاقی می افتد ؟
2 پاسخ
0 امتیاز
توسط (25,300 امتیاز)

طبق‌ ماده‌ 12 قانون‌ بيمه‌، اگر ارائه‌ اطلاعات ‌نادرست‌ عمدي‌ باشد، بيمه‌نامه‌ باطل‌ است‌ و خسارت‌ پرداخت‌ نمي‌شود و حق‌ بيمه‌هاي‌ دريافتي‌ نيز قابل‌ استرداد نيست‌. در صورت ‌غير عمدي‌ بودن‌، خسارت‌ به‌ نسبت‌ حق‌بيمه‌ دريافتي‌ به‌ حق‌ بيمه‌ واقعي‌ پرداخت‌ مي‌شود.


با احترام
برای دریافت مشاوره بیمه اینجا کلیک کنید
0 امتیاز
توسط

کتمان يا اعلام نادرست غيرعمدى بيمه‌گذار 

مادهٔ ۱۲ قانون بيمه مقرر مى‌دارد: ”هرگاه بيمه‌گذار عمداً از اظهار مطالبى خوددارى کند يا عمداً اظهارات کاذبه بنمايد و مطالب اظهارنشده يا اظهارات کاذبه طورى باشد که موضوع خطر را تغيير داده يا از اهميت آن در نظر بيمه‌گر بکاهد عقد بيمه باطل خواهد بود، حتى اگر مراتب مذکوره تأثير در وقوع حادثه نداشته باشد. در اين صورت نه فقط وجوهى که بيمه‌گذار پرداخته است قابل استرداد نيست بلکه بيمه‌گر حق دارد اقساط بيمه را که تا آن تاريخ عقب افتاده است نيز از بيمه‌گذار مطالبه کند“.                                                    

1. عمد بيمه‌گذار: عمدمترادف است با سوءِ نيت. بنابراين بيمه‌گر بايد ثابت کند که بيمه‌گذار در اظهارات خلاف خود يا در پنهان داشتن حقايقى بر بيمه‌گر عمد و سوءِ نيت داشته است والا اگر اظهارات بيمه‌گذار يا کتمان داشتن اطلاعات از روى سوءِ نيت نبوده باشد موردى براى اجراءِ مادهٔ مذکور نخواهد بود. اصل، حسن نيت بيمه‌گذار است. خلاف اصل که عمد و سوءِ نيت بيمه‌گذار است بايد ثابت شود و اثبات سوءِ نيت بيمه‌گذار درا ين مورد بسيار مشکل و صرف ادعاى بيمه‌گر مبنى بر عمد بيمه‌گذار کافى نيست.

۲. تخلف بيمه‌گذار: تخلف بيمه‌گذار دوجنبه دارد. گاهى با اظهارات نادرست و خلاف واقع خود بيمه‌گر را به اشتباه مى‌اندازد و گاهى از مطالب لازمى تعمداً خوددارى مى‌کند. به‌عبارت ديگر، قانونگذار هم به جنبهٔ مثبت و هم به جنبهٔ منفى مسئله توجه دارد، يعنى هم فعل و هم ترک فعل بيمه‌گذار مورد توجه بوده است. در مورد اظهارات نادرست، بيمه‌گذار بايد پاسخگوى عمل خلاف خود باشد که بيمه‌گر را به اشتباه انداخته، لکن در موردى که بيمه‌گذار نکاتى را بر بيمه‌گر پوشيده نگاه مى‌دارد، اگر بيمه‌گر پرسشى در زمينهٔ کيفياتى که مکتوم‌ مانده طرح نکرده باشد، سکوت عمدى بيمه‌گذار تابع ضمانت اجراءِ مادهٔ ۱۲ خواهد بود. با توجه به جامعيت و کليت مادهٔ ۱۲، اگر ثابت شود که بيمه‌گذار از روى سوءِ نيت موضوع مهمى را از بيمه‌گر پنهان کرده است، حکم مادهٔ مذکور دربارهٔ او قابل اجراء خواهد بود.

مشاوره های مشابه

مشاوره رایگان
+1 امتیاز
2 پاسخ 2,107 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 1,906 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 912 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 233 بازدید
0 امتیاز
2 پاسخ 1,063 بازدید
سوال شده مرداد 7, 2016 در بیمه عمر و سرمایه گذاری توسط فاطمی
+1 امتیاز
1 پاسخ 329 بازدید
سوال شده اردیبهشت 11, 2016 در شرکت بیمه توسط بدون نام
0 امتیاز
1 پاسخ 2,435 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 694 بازدید
سوال شده اردیبهشت 3, 2016 در شرکت بیمه توسط بدون نام
تماس با بیدبرگ
درباره بیدبرگ
قوانین بیدبرگ

.
.
...