در صورت شکایت کارگر از کارفرما، حق و حقوق کارگر طبق قانون کار محاسبه شده و کارفرما ملزم به پرداخت حق و حقوق کارگر می شود. قبل از طرح شکایت بهتر است نسبت به عواقب شکایت از کارفرما آشنا شد، تا این فرآیند قانونی بهتر طی شود.

فهرست مطالب

در صورت شکایت کارگر از کارفرما، حق و حقوق کارگر طبق قانون کار محاسبه شده و کارفرما ملزم به پرداخت حق و حقوق کارگر می شود. قبل از طرح شکایت بهتر است نسبت به عواقب شکایت از کارفرما آشنا شد، تا این فرآیند قانونی بهتر طی شود.

عواقب شکایت از کارفرما

عواقب شکایت از کارفرما برای کارگر

کارفرما ملزم به پرداخت حق و حقوق قانونی کارگر می باشد. این حق و حقوق شامل: حقوق پرداخت نشده یا کم پرداخت شده، بیمه نکردن کارگر، عدم پرداخت عیدی، سنوات و مرخصی استفاده نشده می باشد. همچنین کارفرما ملزم به پرداخت مزایای قانون کار مانند: اضافه کاری، نوبت کاری، شیفت کاری و… می باشد.

ثبت شکایت در اداره کار، از طریق سامانه جامع روابط کار انجام می شود.

برای ثبت نام یا ورود کلیک کنید.

شکایت از کارفرما برای کارگر، عواقبی خارج از محیط فعلی کارفرما برای کارگر ندارد. اگرچه در صورتی که کارگر حین اشتغال از کارفرما شکایت کند، ممکن است کدورتی بین طرفین ایجاد شود. کارگر می بایست توجه داشته باشد که حق و حقوق خود را حتی بعد از اخراج، استعفا یا ترک کار نیز می تواند مطالبه کند. لذا پیشنهاد می شود در سریع ترین زمان بعد از خروج از محیط کار نسبت به طرح شکایت از طریق اداره کار اقدام کند.

اگر کارگر شکایت کند چه عواقبی برای کارفرما دارد

با استخدام یک شخص به عنوان کارگر، طبق قانون کار حق و حقوقی برای وی ایجاد می شود. یکی از حقوق کارگر طبق ماده ۱۴۸ قانون کار، نسبت به بیمه نمودن کارکنان خود اقدام کنند:

‌ماده ۱۴۸ قانون کار: کارفرمایان کارگاه‌های مشمول این قانون مکلف هستند بر اساس قانون تامین اجتماعی، نسبت به بیمه نمودن کارگران واحد خود اقدام‌نمایند.

کارگر برای حقوق پرداخت نشده خود می تواند در اداره کار علیه کارفرما شکایت کند. همچنین، کارفرما می بایست نسبت پرداخت عیدی، سنوات، و مرخصی استفاده نشده نیز اقدام کند. در صورتی که شرایط شغلی کارگر ایجاب کند، کارفرما می بایست نسبت به پرداخت نوبت کاری، تعطیل کاری، شب کاری، شیفت کاری و دیگر مزایای قانون کار اقدام کند.

در صورتی که کارفرما موارد فوق طبق قانون کار را رعایت نکند، پرسنل می توانند نسبت به اقامه دعوا در اداره کار اقدام کنند و تمامی حق و حقوق پرداخت نشده خود را طلب کند.

اتفاق دیگری که می تواند از عواقب شکایت کارگر از کارفرما باشد این است که رویه شکایت در بین دیگر کارکنان نیز ایجاد شده و آنان را ترغیب به شکایت از کارفرما کنند. لذا بهتر است نسبت به توافق و سازش با کارگر در صورتی که فراتر از حق و حقوق خود ادعایی ندارد، اقدام کرد. پیشنهاد می شود قبل از سازش با کارگر، با یک مشاور متخصص روابط کار بیدبرگ مشاوره انجام شود تا حق و حقوق قابل طلب توسط کارگر محاسبه شده تا با اطلاعات کامل تری نسبت به توافق یا سازش با کارگر اقدام کرد.

شکایت کارگر از کارفرما کیفری نیست و در سوابق سوء پیشینه کارفرما نیز ثبت نمی شود.

سوالات متداول

بله، کارفرما اصل حق بیمه پرداخت نشده تامین اجتماعی به همراه جریمه را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می کند.

خیر، شکایت از کارفرما سابقه کیفری و سوء پیشینه برای کارفرما ایجاد نمی کند.

مطالب مرتبط

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید