نحوه خروج از شرکت چه استعفا باشد و چه اخراج، در مهلت شکایت از کارفرما بابت نپرداختن حقوق، مزایا و یا بیمه نکردن کارگر تاثیری ندارد. حقوق کارگر جزو دیون ممتاز می باشد و مشمول مرور زمان نمی شود. بنابراین حتی بعد از چند سال بعد از قطع همکاری با کارفرما هم امکان طرح شکایت از کارفرما وجود دارد.

فهرست مطالب

مدت زمان شکایت از کارفرما از دو منظر می تواند مهم باشد:

مهلت شکایت از کارفرما از نقطه نظر محدودیت های قانونی با توجه به موضوع شکایت و مطالبات کارگر می تواند متفاوت است. گاهی قانون گذار جهت برخی از مطالبات کارگران زمان مشخصی قرار داده است، که مثلا تعیین میکند تا چه مدت بعد از ترک کار میتوان از کارفرما شکایت کرد. کارگری که خارج از این مدت از کارفرما شکایت کند، در مراجع صالح رسیدگی کننده در اداره کار به درخواست وی رسیدگی نمی شود.

مهلت شکایت از کارفرما

مهلت شکایت از کارفرما بعد از اخراج

همانطور که مطرح شد، نحوه ترک کار در مهلت شکایت از کارفرما بابت نپرداختن حقوق و مزایا و یا بیمه نکردن کارگر بعد از اخراج تاثیری ندارد.

برای طرح شکایت در اداره کار، به سامانه جامع روابط کار مراجعه کنید:

برای ورود به سامانه اینجا کلیک کنید.

 

فقط برای شکایت از کارفرما بابت بازگشت به کار، لازم است ظرف مدت یک ماه بعد از اخراج دادخواست شکایت خود را در اداره کار مطرح نمایید. هر چند این مهلت و مدت در قانون کار و آیین دادرسی کار وجود ندارد، ولی عرف و منطق در این موضوع موثر هستند. به عبارتی کارگر چنانچه توجیهی برای تاخیر از بابت شکایت بازگشت به کار داشته باشد می تواند در جلسه رسیدگی به شکایت اخراج و بازگشت به کار را حتی بعد از ۳۰ روز تا ۳ ماه نیز مطرح نماید. این مهلت برای دیگر درخواست های شکایت از کارفرما مانند پرداخت نکردن حقوق و بیمه نکردن وجود ندارد و فقط برای درخواست بازگشت به کار وجود دارد.

مهلت شکایت از کارفرما بعد از استعفا

زمانی که کارگر با اختیار خود ترک کار می کند و به عبارتی استعفا می دهد، باز هم نسبت به حقوق و مزایای خود در زمان اشتغال به کار محق است. در صورت استعفا، محدودیت زمانی برای شکایت از کارفرما بابت نپرداختن حقوق و مزایا و یا بیمه نکردن ندارید.

مهلت شکایت از کارفرما بابت رد نکردن بیمه

یکی از مهم‌ترین حقوق کارگر، بیمه تامین اجتماعی است. کارفرما موظف است با شروع به کار، در پایان هر ماه لیست بیمه را مطابق با حقوق و مزایا و روزهای کارکرد به تامین اجتماعی ارسال کند. در صورت کوتاهی کارفرما در این امر، کارگر می‌تواند برای احیای سابقه بیمه خود در تامین اجتماعی، از کارفرما شکایت کند. برای شکایت از کارفرما بابت بیمه نکردن، از لحاظ قانونی زمان خاصی مشخص نشده است. بنابراین حتی بعد از گذشت چند سال نیز می توان بابت بیمه نکردن از کارفرما شکایت کرد.


مهلت شکایت از کارفرما بابت حقوق

شکایت از کارفرما بابت حقوق و دستمزد زمان مشخص و مهلت ندارد و کارگر هر زمان بخواهد می تواند شکایت نماید. به عبارتی حقوق کارگر و دیون مشمول مرور زمان نمی شود. اما توجه داشته باشید چنانچه بعد از گذشت زمان زیادی از کارفرما شکایت کنید، اثبات مطالبات دشوار خواهد بود.  همچنین با توجه به تورم از ارزش پول نیز کاسته می شود. پس بهتر است هر چه سریعتر نسبت شکایت از کارفرما بابت حقوق و دستمزد اقدام نمایید.

مهلت شکایت از کارفرما بابت عیدی و سنوات

به همه کسانی که مشمول قانون کار هستند از جمله دائمی، موقت، ساعتی، پاره­ وقت و غیره،  معادل ۲ ماه پایه حقوق عیدی و سنوات تعلق می ­گیرد. حق سنوات یا پاداش پایان خدمت، نیز مبلغی است که کارگر هنگام فراغت از کار از قبیل: بازنشستگی، ازکارافتادگی، فوت، استعفا و موارد خاص دیگری دریافت می‌کند و میزان آن معادل یک ماه آخرین مزد ثابت دریافتی کارگر است. مطابق قانون کار، کارگرانی که کمتر از یک سال مشغول به کار بوده اند نیز، به نسبت مدتی که در آن سال کار کرده اند، مستحق دریافت عیدی و سنوات می­ باشند.

عیدی و سنوات جزو حقوق و مزایای کارگر محسوب شده و شکایت در خصوص پرداخت عیدی و پاداش نیز مشمول مرور زمان نیست. در واقع همانطور که در بحث مطالبه حقوق مطرح شد شما بعد از گذشت چند سال نیز می توانید بابت عیدی و سنوات از کارفرما شکایت کنید.

مهلت شکایت برای بیمه بیکاری

مهلت ثبت درخواست بیمه بیکاری برای تایید و برقراری مقرری بیمه بیکاری، ۳۰ روز از زمان اخراج و بیکاری است، که این مدت در صورت داشتن عذر موجه تا سه ماه قابل تمدید است. بعد از گذشت ۳۰ روز برای پذیرفته شدن عذر کارگر بابت تاخیر، باید پرونده کارگر به هیات اداره کار ارجاع گردد و در صورت پذیرش عذر کارگر برای تاخیر در ارائه شکایت از کارفرما و بیکاری غیرارادی مهلت شکایت بیمه بیکاری می تواند ۳ ماه باشد. در صورت عدم همکاری کارفرما برای نامه عدم نیاز و یا نداشتن قرارداد کار در مهلت مقرر برای شکایت از کارفرما بابت بیمه بیکاری، به اداره کار مراجعه نمایید.

سوالات متداول

بعد از ترک کار و استعفا مهلت خاصی برای شکایت از کارفرما بابت مطالبه حقوق و مزایا وجود ندارد. در واقع حقوق و مزایای کارگر مشمول مرور زمان نمی شود.

برای شکایت از کارفرما بابت بازگشت به کار لازم است ظرف مدت یک ماه بعد از اخراج، دادخواست شکایت خود را در هیات حل اختلاف اداره کار مطرح نمایید.

مطالب مرتبط

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید