قانون بازنشستگی تامین اجتماعی

بیمه شدگانی که به سن قانونی (۶۰ سال سن تمام برای مردان و ۵۵ سال تمام برای زنان) برسند در صورتی که دارای حداقل سابقه پرداخت حق بیمه برای سال مورد نظر باشند، می توانند تقاضای بازنشستگی کنند.

حداقل سابقه پرداخت حق بیمه ۲۰ سال می باشد.

اما می توان از طریق روش های زیر پیش از موعود مقرر درخواست بازنشستگی داد:

قانون و شرایط بازنشستگی پیش از موعد بیمه تامین اجتماعی

بیشتر بخوانید: چند سال سابقه بیمه دارم

شرایط بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان آور

شرایط بازنشستگی جانبازان

شرایط بازنشستگی معلولان

شرایط بازنشستگی برای سایر اقشار:

همه مشمولین سازمان تامین اجتماعی اعم از بیمه اختیاری، بیمه خویش فرما مانند بیمه کارگران ساختمانی، بیمه رانندگان، بیمه قالی بافی، بیمه مشاغل آزاد، بیمه هنرمندان و … نیز مشمول موارد اعلام شده در بالا می باشند

شرایط درخواست بازنشستگی

بازنشستگی و درخواست آن بعهده بیمه شده است و کارفرما نمی تواند بیمه شده را وادار به بازنشسته شدن کند و یا از بیمه تامین اجتماعی بخواهد که بیمه شده را بازنشسته کند.

تنها یک استثنا وجود دارد: در مواردی که بیمه شده مرد دارای ۶۵ سال تمام و بیمه شده زن دارای ۶۰ سال تمام یا بیشتر از آن بوده و حداقل سابقه لازم و قابل قبول را در تاریخ تقاضای بازنشستگی داشته باشد، کارفرما می تواند بازنشستگی آنان را از بیمه تامین اجتماعی درخواست کند.

محاسبه مستمری بازنشستگی در تامین اجتماعی 

در تعیین میزان مستمری قابل پرداخت به بازنشستگان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی، دو عامل سابقه پرداخت حق بیمه و حقوق و مزایای مبنای کسر حق بیمه، نقش اساسی را ایفا می کند.

برای تعیین میزان مستمری متعلقه به هر فرد بازنشسته، پس از محاسبه متوسط مزد یا حقوق بیمه شده، عدد بدست آمده در سابقه پرداخت حق بیمه ضرب شده و سپس عدد حاصله بر ۳۰ تقسیم می شود.

متوسط مزد یا حقوق بیمه شده نیز از مجموع مزد یا حقوق مبنای کسر حق بیمه در آخرین دو سال اشتغال بیمه شده تقسیم بر عدد ۲۴ بدست می آید.

به این ترتیب در واقع مزد یا حقوقی که بیمه شده در آخرین دو سال پایان کار خود دریافت می کند و حق بیمه ماهانه او بر مبنای آن محاسبه می شود، نقش مهمی در تعیین مستمری بازنشستگی دارد.

همچنین بر اساس ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی مستمری از کارافتادگی کلی و مستمری بازنشستگی و مجموع مستمری بازماندگان در هر حال نباید از حداقل مزد کارگر عادی کمتر باشد. (این قانون مشمول افرادی می باشد که حداقل ۲۰ سال سابقه بیمه برای بازنشستگی دارند)

ماده ۸۲ برنامه ششم توسعه

برقراری مستمری بازنشستگان برای کلیه بیمه شدگان صندوق‌های بازنشستگی ( اعم از کشوری، لشکری، تامین اجتماعی و سایر صندوق های بازنشستگی دستگاه ها، نهاد ها و بانک ها) بر مبنای میانگین دو سال آخر دریافتی که دارای کسور بازنشستگی می‌باشد.

 

حمایت های تامین اجتماعی از بازنشستگان

بازنشستگان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی علاوه بر دریافت مستمری از این بیمه، از خدمات درمانی که در مراکز درمانی ملکی و مراکز درمانی طرف قرارداد تامین اجتماعی ارائه می شود، برخوردار هستند.

استفاده از خدمات مراکز درمانی ملکی بیمه تامین اجتماعی در سراسر کشور برای بازنشستگان این بیمه و افراد تحت تکفل آنان رایگان است. بازنشستگان تامین اجتماعی همچنین در مراجعه به پزشکان و مراکز پزشکی طرف قرارداد این بیمه نیز با پرداخت مبلغ ناچیزی بعنوان فرانشیز از خدمات آنها استفاده می کنند.

اجرای این طرح اختیار و قدرت انتخاب بازنشستگان برای مراجعه به مراکز درمانی ملکی بیمه تامین اجتماعی و بیمارستان های دانشگاهی و خصوصی را افزایش داده است.

پرداخت عیدی، حق اولاد و حق عائله مندی، حق سنوات مازاد بر ۲۰ سال و ارائه کالابرگ کالاهای اساسی از دیگر اقداماتی است که از سوی بیمه تامین اجتماعی برای بهبود شرایط زندگی بازنشستگان تحت پوشش این بیمه انجام می شود.

نکات مهم در رابطه مستمری بازنشستگی

مدارک لازم برای درخواست مستمری بازنشستگی

بازنشستگی , بازنشستگی پیش از موعد ,

8 پاسخ

  1. سلام بنده ۲۸سال سابقه پرداخت حق بیمه دارم ۱۳ سال آن طبق بازرسی کار زیان آور تشخیص داده شد.حکم هیئت کمیته تشخیص زیان آور تایید شده ولی تامین اجتماعی حکم را قبول ندارد به دیوان عدالت اداری شکایت کرده ام ولی برای بررسی سال ۹۶ اقدام میکنند پرداختی اضافه حق بیمه چگونه از صندوق تامین اجتماعی مطالبه نمایم آیاکاردیوان عدالت اداری صحیح میباشد که طرف دعوا را صالح برای رسیدگی اعلام میدارد آیا مرجع دیگری وجود دارد که این ناعدالتی را ارجاع بدهم سن اینجانب ۵۲ سال میباشد با رای کمیته زیان آور به ۳۵ سال افزایش میابد لطفا مرا راهنمایی فرمایید

    1. من هم همین مشکل را دارم رای اداره کار را ازطریق قوه قضاییه به بیمه ارسال کردم بعد از نه(۹) ماه میگویند فقط رای دیوان را قبول داریم . نمیتونستند این رو روز اول بگن ؟دیوان هم که حداقل بیش از یکسال باید تو نوبت باشی. وزارت هم که اصلا هیج فقط افسردگی میگیری.

  2. با سلام. در مورد این بخش می خواستم بپرسم که آیا تصویب شده و یا طرح است،
    شرایط ویژه بازنشستگی در برنامه ششم توسعه : زنان بیمه شده مشمول سایر قوانین استخدامی با ۲۰ سابقه کار و پرداخت حق بیمه و ۵۰ سال سن با ۲۰ روز حقوق می توانند بازنشسته شوند

دیدگاهتان را بنویسید