باز هستیم
مشاوره مالیاتی
021-91023784
واتساپ
0 امتیاز
2,692 بازدید
در حسابداری و مالیات توسط (30,180 امتیاز)

سلام

مطابق استفساریه از دفتر فنی و حسابرسی مالیاتی که در تصویر زیر آمده است، اگر ماهیت قرارداد شرکت با شخص حقیقی بدون وجود رابطه استخدامی باشد ولی شخص در سامانه مالیات مشاغل اداره دارایی عضو نباشد، آیا باید مطابق تبصره 1 ماده 86 با وی کار کرد و 10% را کسر کرد؟ 

از آنجا که متن استفساریه به این اشاره دارد که با ایشان باید مطابق بند 2 اقدام کرد ولی ایشان در سامانه مالیات مشاغل عضو نیستند، راهکار چیست؟ آیا آیین نامه ای وجود دارد که بگوید اگر شخص حقیقی در سامانه مالیات مشاغل عضو نبود، مطابق بند 1 اقدام گردد و 10% کسر گردد؟

با تشکر

2 پاسخ
0 امتیاز
توسط (2,650 امتیاز)
ویرایش شده توسط
 
بهترین پاسخ

سلام . 

بر اساس قانون مالیات و بخشنامه های موجود ،  رابطه افراد و اشخاص حقیقی با شرکتها از ابتدای سال 97 به سه حالت زیر قابل تفکیک است 

1- کارمند اصلی - حقوق بگیر  :   در این حالت فرد مشمول مالیات فصل حقوق بوده و کارفرما مکلف به کسر و پرداخت مالیات حقوق با احتساب معافیت ماده 84 و با نرخ های مقرر در ماده 85 (  بند (الف) تبصره 6 قانون بودجه سال 1397 ) می باشد. 

2- کارمند غیر اصلی - حقوق بگیر  : در این حالت فرد مشمول مالیات فصل حقوق بوده و کارفرما مکلف به کسر و پرداخت مالیات حقوق بدون احتساب معافیت ماده 84 و بر اساس نرخ مقطوع 10 درصد بر اساس دستورالعمل تبصره ماده 86 ق.م.م می باشد. 

3- رابطه غیر کارمندی - ( رابطه پیمانکاری ) : در این حالت فرد مشمول مالیات بر درامد مشاغل است ولی کارفرما تکلیفی مبنی بر کسر مالیات نداشته و صرفا نام و مشخصات طرف معامله را باید از طریق سامانه های 169 به اداره مالیات ارسال نماید. و اداره مالیات مکلف است با تشکیل پرونده برای شخص مذکور و صدور برگ تشخیص مالیات مربوطه را مطالبه نماید. 

لازم به توضیح است که ملاک تشخیص رابطه استخدامی و تعریف حقوق بسته به دیدگاه ممیزان و با توجه به نوع قرارداد و نیز ماده 82 قانون مالیات ها و تعریف حقوق در متن قانون کار می باشد. 

این صرفا یک نظر شخصی است و قطعا قابلیت نقد و بررسی دارد 

با تشکر. قاطبی

بیشتر بخوانید:
نمونه نامه عدم فعالیت مغازه به دارایی


با احترام
برای دریافت مشاوره مالیاتی یا حسابداری اینجا کلیک کنید
0 امتیاز
توسط (2,650 امتیاز)
بر مبناي فصل مشاغل ماليات محاسبه و مطالبه خواهد شد

با احترام
برای دریافت مشاوره مالیاتی یا حسابداری اینجا کلیک کنید

مشاوره های مشابه

مشاوره رایگان
تماس با بیدبرگ
درباره بیدبرگ
قوانین بیدبرگ

.
.
...