باز هستیم
مشاوره مالیاتی
021-91023784
واتساپ
+2 امتیاز
18,616 بازدید
در حسابداری و مالیات توسط (17,070 امتیاز)
ویرایش شده توسط
سلام

نحوه ثبت نام و ورود به سامانه مالیات www.tax.gov.ir  حقیقی و حقوقی به چه صورته؟ آیا برای ارسال اظهارنامه مالیاتی باید در این  سامانه ثبت نام کنم یا سامانه ثبت نام اظهارنامه مالیاتی متفاوته ؟
1 پاسخ
0 امتیاز
توسط (30,180 امتیاز)
ویرایش شده توسط
 
بهترین پاسخ

برای استفاده از خدمات غیر حضوری سازمان امور مالیاتی لازم است که ابتدا در سامانه خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به آدرس tax.gov.ir  ثبت نام نمایید. راهنمای کامل و به زبان ساده ثبت نام در سامانه خدمات الکترونیک مالیاتی در ادامه آورده شئه است. 

فهرست موضوعات:

  • ورود به سامانه ثبت نام مالیاتی
  • مراحل ثبت نام  tax.gov.ir
  • پیش ثبت نام در سامانه عملیات الکترونیک مالیاتی
  • ورود به سامانه ثبت نام مالیاتی
  • کد رهگیری ثبت نام مالیاتی
  • بازیابی کد رهگیری مالیاتی
  • ثبت نام در سامانه عملیات الکترونیک مالیاتی
  • بازیابی رمز عبور مالیاتی
  • ارسال اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی (مشاغل)
  • ارسال اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی (شرکت ها)

ورود به سامانه ثبت نام مالیاتی

در صورتی که در سامانه مالیات ثبت نام کرده اید، برای ورود به سامانه ثبت نام مالیاتی و ویرایش اطلاعات ثبت نام بر روی لینک زیر کلیک کنید:

https://register.tax.gov.ir/Pages/Login

مراحل ثبت نام tax.gov.ir :

در نمودار زیر مراحل ثبت نام در سامانه خدمات الکترونیکی مالیاتی ( tax.gov.ir ) نمایش داده شده است :

پیش ثبت نام در سامانه عملیات الکترونیک مالیاتی

برای پیش ثبت نام الکترونیک سازمان امور مالیاتی بر روی لینک زیر کلیک کنید:
https://www.tax.gov.ir/action/do/registrationselector

بعد از تکمیل اطلاعات خواسه شده ( شماره ملی ویژه مودیان حقیقی و یا شناسه ملی برای اشخاص حقوقی ) بر روی گزینه ورود به ثبت نام کلیک کنید:

در صفحه جدید تمام ثبت نام های شما و آنهایی که شما به عنوان شریک در آن نقش داشته اید لیست شده است. دقت نمایید که لیست نمایش داده شده حاوی اطلاعات شماره رهگیری و کد پستی به صورت مخفی بوده و لازم است شما برای ورود به پیش ثبت نام قبلی اطلاعات خود را در جای امنی داشته باشید.

چنانچه برای اولین بار اقدام به پیش ثبت نام می کنید باید از کلید پیش ثبت نام جدید استفاده نمایید.

برای ورود به هر پیش ثبت نام/ثبت نام باید روی کلید مربوط به آن کلیک نمایید. برای ورود به پرونده های شرکاء باید اطلاعات مورد نیاز مانند کد رهگیری ثبت نام و اطلاعات کاربری را به همراه داشته باشید.

بعد از ورود به سامانه پیش ثبت نام باید مراحل زیر را برای تکمیل پیش ثبت نام انجام دهید:

  1. تایید شماره موبایل
    ثبت شماره موبایل و تایید آن با ثبت کد فعالسازی اجباری می باشد. پس از ورود شماره موبایل یک کد رمز برای شماره همراه مودی ارسال می گردد که می بایست مودی کد دریافتی را در قسمت مورد نظر ثبت نموده و گزینه ثبت کد فعالسازی را کلیک نماید.

  2. تایید اطلاعات هویتی مودی اصلی
    در این مرحله اطلاعات مودی اصلی از ثبت احوال استعلام می شود.

     
  3.  ثبت اطلاعات پایه
    در این قسمت اطلاعات استعلام شده قابل مشاهده می باشد و مودی می بایست برای انجام ادامه فرآیند ثبت نام الکترونیک اقدام به تکمیل اطلاعات نماید.

    مودی با کلیک بر روی گزینه ویرایش اطلاعات اولیه می بایست اطلاعات مورد نیاز برای اشخاص حقیقی (اطلاعات واحد کسبی، پروانه کسب، اتحادیه، نوع شغل) و اشخاص حقوقی و تشکل ها (اطلاعات ثبتی، محل ثبت، نوع شرکت، شماره اقتصادی قدیم) را ثبت نماید.
     
  4.  ثبت اطلاعات اعضا/شرکا
    مودیان می بایست اطلاعات کامل اعضا و شرکاء خود را در این قسمت ثبت نمایند.

در قسمت نواقص اطلاعات، اشکالات در اطلاعات شما با رنگ قرمز مشخص شده است، به منظور ورود به مرحله بعدی می بایست تمامی اشکالات نمایش داده شده را برطرف نمایید چنانچه تمامی موارد قرمز را برطرف نمایید کلید تایید نهایی اطلاعات را مشاهده خواهید نمود.

دریافت کد رهگیری ثبت نام مالیاتی

پس از فشردن کلید  تایید نهایی اطلاعات در مرحله تکمیل اطلاعات پیش ثبت نام مالیاتی ، تمامی اطلاعات شما در یک صفحه به صورت فشرده نمایش داده خواهد شد. این اطلاعات حاوی کد رهگیری ثبت نام نیز می باشد. چنانچه اطلاعات مورد تایید شما می باشد، کلید تایید نهایی را مجدد کلیک نمایید.

توجه داشته باشید که پس از فشردن این کلید امکان ویرایش اطلاعات خود را تا تعیین تکلیف سازمان مالیات نخواهید داشت به همین خاطر می بایست این کار با نهایت دقت انجام گردد.

کد رهگیری مالیاتی

توجه داشته باشید که کد رهگیری ثبت نام مالیاتی که در این مرحله دریافت می کنید بسیار مهم می باشد و لازم است آن را در جای امنی داشته باشید. کد رهگیری مالیاتی تا انتهای فرایند ثبت نام مالیاتی و در برخی از سامانه های مالیاتی مورد نیاز بوده و به عنوان شماره یکتای بنگاه شما خواهد بود. برای ورود به پیش ثبت نام و ویرایش اطلاعات نیز شما نیاز به کد رهگیری مالیات خواهید داشت.

بازیابی کد رهگیری مالیاتی

در صورت فراموشی کد رهگیری مالیاتی ، برای ورود به سامانه ثبت نام مالیاتی و ویرایش اطلاعات خود در سامانه ثبت نام مالیاتی  میتوانید از طریق لینک زیر نسبت به بازیابی کد رهگیری مالیاتی خود اقدام کنید:

https://register.tax.gov.ir/Pages/Login/ForgetFollowCode

ثبت نام در سامانه عملیات الکترونیک مالیاتی

اطلاعات ثبت شده شما در مرحله پیش ثبت نام مالیاتی مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. این ارزیابی در این مرحله شامل موارد زیر می باشد:

  • اطلاعات هویتی اعضا و شرکا از سازمان های مربوطه استعلام و صحت آنها مورد سنجش قرار خواهد گرفت.
  • اطلاعات اقامتگاه قانونی ثبت شده با شرکت ملی پست مورد سنجش قرار خواهد گرفت.

توجه نمایید که حوزه مالیاتی از طریق ثبت موقعیت جغرافیایی روی نقشه تشخیص داده می شود لذا در ثبت موقعیت جغرافیایی محل اقامتگاه قانونی خود در زمان پیش ثبت نام روی نقشه بسیار دقت نمایید. اگر مودی موقعیت جغرافیایی را در زمان پیش ثبت نام، درست مشخص ننماید و این مورد باعث شود اداره کل یا حوزه مالیاتی شما درست در سامانه ثبت نام مالیات ثبت نگردد می بایست به منظور برطرف شدن مشکل به اداره مالیاتی که در ثبت نام الکترونیک برای شما ثبت شده است مراجعه نمایید.

هر مغایرت در اطلاعات ثبت شده از طریق پیامک برای شما ارسال خواهد شد و می بایست مجدد وارد سامانه پیش ثبت نام شده و اطلاعات خود را اصلاح نمایید.

در صورت تایید اطلاعات یک پیامک حاوی نام کاربری و کلمه عبور برای شما ارسال خواهد شد. این اطلاعات که به عنوان اطلاعات کاربری از آنها یاد خواهد شد در بسیاری از سیستمهای سازمان امور مالیاتی کشور کاربرد دارد. پس از دریافت اطلاعات کاربری شما میتوانید وارد مرحله ثبت نام الکترونیکی شوید. برای ورود به سامانه ثبت نام الکترونیک مالیاتی  می توانید پس از انجام پیش ثبت نام الکترونیک به لینک زیر مراجعه کنید:

https://register.tax.gov.ir/Pages/Login

نام کاربری شامل شماره/شناسه ملی به همراه چند عدد دیگر خواهد بود. کلمه عبور نیز ترکیبی از حروف کوچک و بزرگ است. (لازم است دقیقا بزرگی و کوچکی حروف هنگام تایپ رعایت شود.)

ورود به سامانه ثبت نام مالیات مانند سامانه پیش ثبت نام مالیات با وارد کردن شماره/شناسه ملی و نمایش لیست ثبت نام های شما خواهد بود. لطفا به شکل زیر توجه فرمایید:

روی عبارت ورود به ثبت نام کلیک نمایید تا صفحه ورود اطلاعات کاربری مانند تصویر زیر نمایش داده شود.

سامانه ثبت نام دارای فرم های متعددی است. لازم به یادآوری است که محیط نرم افزار بر اساس نوع مودی که وارد سیستم می شود (حقیقی، حقوقی) کمی متفاوت خواهد بود. تصویر زیر نمای صفحه نخست این سامانه را نشان می دهد:

همانطور که در تصویر ملاحظه می نمایید پیغام های قرمز رنگ همانند پیش ثبت نام مالیات نشان دهنده مواردی است که تکمیل آنها اجباری می باشد. چنانچه روی هر مورد کلیک شود سامانه شما را به سمت فرم مربوطه، هدایت خواهد کرد. علاوه بر این در منوهای سمت راست می توانید روی گزینه نمایش و ویرایش اطلاعات نیز کلیک نمایید.

اطلاعات مورد نیاز در سامانه ثبت نام شامل موارد زیر می باشد:

  • اطلاعات پایه: بسیاری از این اطلاعات در پیش ثبت نام ثبت شده است.
  • شعب: چنانچه بنگاه اقتصادی شما دارای شعب، کارگاه، کارخانه، انبار و... می باشد باید اطلاعات آنها را در این قسمت ثبت نمایید.
  • شرکاء: اشخاص حقیقی اطلاعات خود را در پیش ثبت نام، ثبت نموده اند. اشخاص حقوقی و تشکلها نیز باید لیست تمامی اعضاء خود که بیش از ۵% سهام دارند ثبت نمایند.
  • فعالیت ها: اطلاعات فعالیت بنگاه اقتصادی شما می بایست در این قسمت تکمیل گردد. چنانچه بنگاه اقتصادی شما دارای فعالیت های متعدد می باشد باید لیست فعالیتهای خود را بر اساس استاندارد موجود و به صورت درصدی در این قسمت ثبت نمایید.
  • حسابها/مجوزها : اطلاعات حساب ها و مجوزها در این قسمت می بایست تکمیل گردد.

پس از تکمیل اطلاعات مورد نیاز در سامانه ثبت نام و رفع تمامی پیغام های قرمز رنگ کلید تایید نهایی قابل مشاهده خواهد بود.

پس از فشردن آن خلاصه اطلاعات شما نمایش داده شده و تاییدیه شما درخواست خواهد شد. دقت نمایید پس از فشردن تاییدیه امکان ویرایش اطلاعات تا تعیین تکلیف توسط سازمان وجود نخواهد داشت.

پس از فشردن کلید تایید نهایی، اطلاعات شما در سازمان امور مالیاتی کشور مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. اطلاعات با پرونده فیزیکی که در حوزه مالیاتی شما می باشد، تطبیق داده خواهد شد. در صورت بروز هرگونه مغایرت موضوع از طریق پیامک به اطلاع شما خواهد رسید و شما می توانید با ورود به سامانه ثبت نام، اطلاعات ناقص را ویرایش نمایید.

در صورت تایید اطلاعات وضعیت پرونده مالیاتی شما به وضعیت ثبت نام کامل و استفاده از خدمات مالیاتی خواهید رسید. شما در این وضعیت امکان استفاده از خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی را خواهید داشت.

بازیابی رمز عبور مالیاتی

برای بازیابی رمز عبور بر روی لینک زیر کلیک کنید:

https://register.tax.gov.ir/Pages/Login/ForgetAccount

ارسال اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی (مشاغل)

مشاغل و شرکت ها تا 1 مرداد 1401 فرصت دارند اظهارنامه مالیاتی خود را از طریق سایت  my.tax.gov.ir ارسال کنند. برای مشاهده آموزش ارسال اظهارنامه مالیاتی بر روی لینک زیر کلیک کنید:

نحوه پر كردن اظهارنامه مالياتي

ارسال اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی (شرکت ها)

شرکت ها تا پایان 1 مرداد 1401 فرصت دارند اظهارنامه مالیاتی خود را ارسال کنند.


با احترام
برای دریافت مشاوره مالیاتی یا حسابداری اینجا کلیک کنید

مشاوره های مشابه

مشاوره رایگان
+1 امتیاز
2 پاسخ 21,038 بازدید
+2 امتیاز
2 پاسخ 5,716 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 4,911 بازدید
+2 امتیاز
1 پاسخ 2,621 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 6,031 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 521 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 953 بازدید
+2 امتیاز
1 پاسخ 641 بازدید
سوال شده بهمن 26, 2017 در حسابداری و مالیات توسط تیموری (390 امتیاز)
تماس با بیدبرگ
درباره بیدبرگ
قوانین بیدبرگ

.
.
...