باز هستیم
مشاوره مالیاتی
021-91023784
واتساپ
+1 امتیاز
43,803 بازدید
در حسابداری و مالیات توسط (17,070 امتیاز)
ویرایش شده توسط
سلام

مالیات بر ارث ملک چند درصد است ؟ با تشکر
2 پاسخ
0 امتیاز
توسط (17,070 امتیاز)
ویرایش شده توسط
 
بهترین پاسخ
قانون مالیات بر ارث بر اساس فصل چهارم قانون مالیات مستقیم اعمال می شود.

برای انتقال اموال متوفی نیاز به گواهی مالیات بر ارث می باشد. برای اخذ گواهی فوق، می بایست به اداره مالیات مراجعه کرده و اموال متوفی را در اظهارنامه مالیات بر ارث گزارش کرد. برخی از اموال متوفی مثل سنوات پایان کار و وجوه پرداختی توسط بیمه مانند مستمری بازنشستگی، دیه و خسارت بیمه عمر از پرداخت مالیات بر ارث معاف می باشند.

مالیات بر ارث بر اساس طبقه وراث و نوع دارایی محاسبه می شود. پدر، مادر، همسر و فرزندان به عنوان طبقه اول شناخته می شوند. برای مثال مالیات بر ارث ملک برای طبقه اول، 7.5 درصد ارزش معاملاتی آن می باشد.

در صورتی که متوفی در زمان حیات، اموال خود را به صورت صلحِ عُمری انتقال داده باشد، به آن اموال مالیات بر ارث تعلق نمی گیرد. اگرچه برای انتقال قطعی آن اموال، نیاز به پرداخت مالیات نقل و انتقال اموال می باشد.

همچنین نکته زیر از آقای فدایی را نیز مطالعه کنید:

مطابق با بند 5 ماده 17 قانون مالیات های مستقیم، نسبت به املاک و حق واگذاری محل یک و نیم (۱/۵) برابر نرخهای مذکور در ماده (۵۹) این قانون به مأخذ ارزش معاملاتی املاک و یا به مأخذ ارزش روز حق واگذاری حسب مورد، در تاریخ ثبت انتقال به نام وراث، مشمول مالیات است.

در مورد املاک مانند زمین و آپارتمان مسکونی و امثالهم یک و نیم (۱/۵) برابر 5% که می شود 7.5% ارزش معاملاتی در تاریخ ارزیابی (تاریخ انتقال به ورثه) که توسط کارشناس به استناد ماده 64 قانون و مشخصات ملک تعیین می شود.

در مورد حق واگذاری مانند سرقفلی مغازه و واحد اداری و امثالهم یک و نیم (۱/۵) برابر 2% که می شود 3%  هم که ارزش روز یا به قول شما قیمت واقعی فروش منطقه ای.

با احترام
برای دریافت مشاوره مالیاتی یا حسابداری اینجا کلیک کنید
0 امتیاز
توسط (33,910 امتیاز)
ویرایش شده توسط

ماده 17- ردیف5- نسبت به املاک و حق واگذاری محل یک و نیم (5/1) برابر نرخهای مذکور در ماده(59) این قانون به مأخذ ارزش معاملاتی املاک و یا به مأخذ ارزش روز حق واگذاری حسب مورد، در تاریخ ثبت انتقال به نام وراث
ماده17- تبصره 2- نرخهای مذکور در این ماده مربوط به وراث طبقه اول است. در صورتی که وراث طبقات دوم و سوم باشند، نرخهای مذکور در این ماده به ترتیب دو و چهار برابر خواهد شد.

ماده 59 ـ نقل و انتقال قطعی املاک به مأخذ ارزش معاملاتی و به نرخ پنج درصد (5%) و همچنین انتقال حق واگذاری محل به ‌مأخذ وجوه دریافتی مالک یا صاحب حق و به نرخ دو درصد (2%) در تاریخ انتقال از طرف مالکان عین یا صاحبان حق مشمول مالیات ‌می‌باشد.

  • تبصره 1 ـ چنانچه برای مورد معامله ارزش معاملاتی تعیین‌ نشده باشد، ارزش معاملاتی نزدیکترین محل مشابه مبنای محاسبه ‌مالیات خواهد بود.
  • تبصره 2 ـ حق واگذاری محل از نظر این قانون عبارت است ازحق کسب یا پیشه یا حق تصرف محل یا حقوق ناشی از موقعیت ‌تجاری محل‌.

همچنین در صورتیکه نیاز به مشاوره تلفنی یا حضوری در زمینه مالیات داشتید با مراجعه به صفحه اصلی سایت بیدبرگ می تونید درخواست مشاوره اتون رو ثبت کنید:

دریافت مشاوره تلفنی مالیات 


با احترام
برای دریافت مشاوره مالیاتی یا حسابداری اینجا کلیک کنید
سوال شده تیر 22, 2020 در حسابداری و مالیات توسط (100 امتیاز)
دوباره دسته بندی کردن تیر 27, 2020 توسط
آیا مالیات بر ارث بصورت پلکانی محاسبه می شود ؟

مشاوره های مشابه

مشاوره رایگان
+1 امتیاز
1 پاسخ 4,781 بازدید
+1 امتیاز
2 پاسخ 2,870 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 1,274 بازدید
+2 امتیاز
1 پاسخ 2,000 بازدید
تماس با بیدبرگ
درباره بیدبرگ
قوانین بیدبرگ

.
.
...