باز هستیم
مشاوره مالیاتی
021-91023784
واتساپ
0 امتیاز
13,390 بازدید
در ثبتی و اداری توسط (30,180 امتیاز)
بهترین زمان برای سال مالی شرکت ها چه زمانیه؟ظاهرن بعضیا سال مالیشون از 1 فروردین تا پایان اسفند همان سال و بعضیا هم از اول مهر تا 31 شهریور همون سال در نظر میگیرن
کسی میدونه تفاوت این دو سال مالی چیه و چه مزایا و معایبی هر کدوم دارن؟ و اینکه اصلا میشه سال مالی غیر این برای یه شرکت تعریف کرد؟
2 پاسخ
0 امتیاز
توسط (119,010 امتیاز)
با سلام
تعیین سال مالی از حساس ترین موارد است که هنگام ثبت شرکت باید مدنظر قرارگیرد

بهترین و عمومی ترین تاریخ همان از اول فروردین تا پایان اسفند است که چون اکثر شرکتها چنین تاریخی انتخاب میکنند بیشتر هماهنگ میشوید ولی هر تاریخی میتوانید انتخاب کنید و محدودیت وجود ندارد

از مشاوره با افراد متخصص بهره ببرید و هزینه و خسارت ندهید

با احترام
برای دریافت مشاوره مالیاتی یا حسابداری اینجا کلیک کنید
0 امتیاز
توسط (17,070 امتیاز)
ویرایش شده توسط

در تکمیل صحبت های آقای رهنما، توجه شما رو جلب می کنم به مقاله زیر از روزنامه دنیای اقتصاد:

«سال مالیاتی عبارت است از یك سال شمسی كه از اول فروردین‌ماه هر سال شروع و به آخر اسفندماه همان سال ختم می‌شود اما در مورد اشخاص حقوقی مشمول مالیات كه سال مالی آنها به موجب اساسنامه با سال مالیاتی تطبیق نمی‌كند درآمد سال مالی آنها به جای سال مالیاتی مبنای تشخیص مالیات قرار می‌گیرد و موعد تسلیم اظهارنامه و ترازنامه و حساب سود و زیان و سررسید پرداخت مالیات آنها چهار ماه شمسی پس از سال مالی است».

در مفاد قانون تجارت، به صراحت قانون مالیات‌های مستقیم، تعریفی از سال مالی و مالیاتی نشده است. «آغاز و پایان سال مالی شركت در موعد تنظیم ترازنامه و حساب سود و زیان» صریح ترین اشاره ایست که در مفاد قانون تجارت آمده است. در استاندارد نحوه ارائه صورت‌های مالی برای تعریف دوره گزارشگیری آمده است: صورت‌های مالی باید حداقل به طور سالانه ارائه شود.

انتخاب سال مالی برای شركت‌ها آزاد است و می‌تواند بر اساس یك سال شمسی انتخاب شود یا می‌تواند از هر تاریخی شروع و به یك سال بعد منتهی شود. به طور مثال سال مالی از ۱/۱/۹۱ آغاز و به ۲۹/۱۲/۹۱ ختم یا از ۱/۷/۹۱ آغاز و به ۳۱/۶/۹۲ ختم می‌شود. حتی می‌تواند از ۱۱/۱۰/۹۱ آغاز و به ۱۰/۱۰/۹۲ منتهی شود. بنابراین صاحبان سهام شركت‌ها چه در موقع تاسیس شركت و چه در ادامه فعالیت می‌توانند محدوده سال مالی خود را به دلخواه انتخاب، یا تغییر دهند. رسم انتخاب سال مالی از ابتدای فروردین لغایت اسفندماه در بیشتر شركت‌ها اتفاق افتاده و دلیل آن برابر بودن با سال شمسی است. اما تغییر سال مالی، یا انتخاب سال مالی كه منطبق با سال شمسی نباشد فوایدی دارد كه صاحبان سهام شركت‌ها تاكنون به آن توجه نداشته‌اند و در مصاحبه‌های صورت گرفته، بیشترشان از امكان تغییر آن اطلاعی ندارند. تغییر و انتخاب سال مالی كه منطبق با سال شمسی نباشد برای این گروه شركت‌ها پیشنهاد می‌شود:

  1. شركت‌هایی كه در ماه منتهی به پایان سال مالی كمترین میزان موجودی انبار را دارند، می‌توانند محدوده‌ای را انتخاب كنند كه انجام و هزینه انبارگردانی آن به سهولت و ارزان‌تر تمام شود.
  2.  شركت‌هایی كه تمایل دارند اطلاعات مالی سالانه آنها منطبق با شركت‌های همكار خارجی باشد، می‌توانند سالی منطبق با سال میلادی انتخاب كنند یعنی از ۱۱/۱۰ لغایت ۱۰/۱۰ سال بعد.
  3.  شركت‌هایی كه عضو شركت‌های گروه شركت مادر هستند و سال مالی آنها با همدیگر منطبق نیست می‌توانند هماهنگ شوند.
  4.  شركت‌هایی كه مثلا در ۴ ماهه یا ۶ ماهه ابتدای سال شمسی ترافیك كاری دارند و باید جوابگوی مشتریان خود باشند، می‌توانند سال مالی خود را به نیمه دوم سال تغییر دهند.
  5.  شركت‌هایی كه قصد دارند دوره بستن حساب‌ها، انجام حسابرسی مالی و برگزاری مجمع و انجام حسابرسی مالیاتی تا ۲۹ اسفندماه تمام شود، می‌توانند سال مالی منتهی به ۳۱ مرداد ماه را انتخاب كنند.

در این صورت امور مالی وظیفه بستن حساب‌ها، تهیه صورت‌های مالی و اظهارنامه مالیاتی را در فصل پاییز انجام می‌دهد، همچنین حسابرسی مالی و مالیاتی با هزینه‌ كمتری صورت می‌پذیرد (در نیمه دوم سال معمولا حسابرسان ظرفیت مازاد دارند) و كاركنان و مدیران از تعطیلات نوروزی و تابستان استفاده كامل می‌برند و ضمنا زمان رسیدگی ممیزین محترم مالیاتی معمولا در نیمه دوم سال صورت می‌پذیرد. بنابراین با فرصت مناسب، طرفین به بحث‌های مالیاتی می‌پردازند. از طرف دیگر تهیه دفاتر قانونی و تحویل اظهار‌نامه مالیاتی در زمانی انجام می‌شود كه حضور ارباب رجوع در ادارات مربوطه كاهش یافته است.

بنابراین هر شركتی می‌تواند تعریفی برای سال مالی خود انجام دهد و نسبت به تغییر آن اقدام كند. بیش از ۹۹ درصد شركت‌ها سال مالی شمسی را انتخاب كرده‌اند كه با مطالعه موضوع فعالیت شركت، ترافیك كاری، مباحث پرسنلی، مراجعات به ادارات و سازمان‌های دولتی و سایر مثال‌هایی كه در این نوشتار آمده است می‌توانند نسبت به تغییر سال مالی اقدام كنند. اگر این اقدام صورت پذیرد پله‌ای از ارتقای فرهنگ شركت داری طی شده است (در مورد نحوه تغییر آن حتما با بازرس شركت مشاوره شود).


با احترام
برای دریافت مشاوره مالیاتی یا حسابداری اینجا کلیک کنید

مشاوره های مشابه

مشاوره رایگان
0 امتیاز
1 پاسخ 1,095 بازدید
سوال شده اردیبهشت 4, 2020 در حسابداری و مالیات توسط khani2020 (1,180 امتیاز)
0 امتیاز
1 پاسخ 438 بازدید
سوال شده اردیبهشت 17, 2021 در حسابداری و مالیات توسط khani2020 (1,180 امتیاز)
+2 امتیاز
1 پاسخ 1,262 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 404 بازدید
سوال شده اردیبهشت 21, 2017 در حسابداری و مالیات توسط Zohreh1986 (2,180 امتیاز)
0 امتیاز
1 پاسخ 763 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 3,170 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 444 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 736 بازدید
+2 امتیاز
1 پاسخ 5,236 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 7,960 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 245 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 318 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 3,536 بازدید
سوال شده خرداد 1, 2017 در حسابداری و مالیات توسط Zohreh1986 (2,180 امتیاز)
0 امتیاز
1 پاسخ 379 بازدید
تماس با بیدبرگ
درباره بیدبرگ
قوانین بیدبرگ

.
.
...