باز هستیم
مشاوره مالیاتی
021-91023784
واتساپ
0 امتیاز
264 بازدید
در ثبتی و اداری توسط (19,580 امتیاز)
سلام وقت بخیر

چگونه می توان از طریق اجرای ثبت خسارت تاخیر تادیه چک را مطالبه کرد ؟

سپاس از شما بابت فرصت مطرح کردن سوالات کاربران
1 پاسخ
0 امتیاز
توسط (21,340 امتیاز)
ویرایش شده توسط
خسارت به معنی ضرر و زیان است یعنی فردی از یک چیز مادی ضرر ببیند که این ضرر می تواند از جانب شخص به خود فرد باشد یا از جانب شخص دیگر، که خسارت تاخیر تادیه چک ضرری است که از فرد صادر کننده ی چک به دارنده ی چک وارد می شود بدین صورت که طی قراردادی که بین طرفین چک صورت گرفته بابت یک معامله نقدی، چرا که تاخیر تادیه برای وجه های نقدی است نه معامله کالا، قرار بوده است که در یک تاریخ مشخصی فرد دارنده ی چک به مبلغی که درون چک نوشته شده است برسد اما نرسیده است و از این تاریخ وصول چک هم مدت زیادی گذشته است برای همین شخص زیان دیده می تواند از طریق اداره اجرای ثبت تاخیر تادیه چک خود را از صادره کننده ی چک بگیرد.

تعریف خسارت تاخیر تادیه

خسارت تاخیر تادیه زمانی تعریف شده و قابل مطالبه می باشد که موضوع دعوی از نوع وجه نقدی باشد به این صورت که بدهکار یا مدیون با وجود داشتن تمکن مالی از دادن دین و بدهی خود به طلبکار امتناع می ورزد در این موقع است که طلبکار یا دائن می تواند از طریق اجرای ثبت خسارت تاخیر تادیه چک را از خوانده بخواهد و اینکه در صورت تغییر فاحش شاخص قیمت سالانه خسارت تاخیر تادیه چک از زمان سررسید چک برای طلبکار حساب می شود.

نکاتی در مورد خسارت تاخیر تادیه:

خسارت تاخیر تادیه نیازمند اثبات نیست و صرف گفتن تاخیر تادیه در چک برای مطالبه چک و یا هر وجه نقدی دیگر کافی است.

نرخ خسارت تاخیر تادیه صدی دوازده از سال است و قراردادی که مبلغی بیش از این نرخ را معین کند نافذ نیست و تنها در کاستن از آن موثر است.

در ارتباط خسارت تاخیر تادیه با ربا اختلاف نظر زیادی وجود دارد و نظر شورای نگهبان مضطرب و انعطاف پذیر و به سختی مورد تردید است.

تقصیری اضافه بر تاخیر تادیه مانع از مطالبه خسارت تاخیر تادیه نیست.

خسارت از خسارت قابل مطالبه نیست، ولی خسارتی که به عنوان ضرر رسیدن از توقیف در زندان و باعث عدم استفاده از شغل و لطمات وارده بر شرافت بخواهد مطالبه شود جزء دعوی اصلی حساب می شود.

با احترام
برای دریافت مشاوره مالیاتی یا حسابداری اینجا کلیک کنید

مشاوره های مشابه

مشاوره رایگان
0 امتیاز
1 پاسخ 237 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 708 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 15,359 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 683 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 792 بازدید
+1 امتیاز
2 پاسخ 10,549 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 716 بازدید
تماس با بیدبرگ
درباره بیدبرگ
قوانین بیدبرگ

.
.
...