باز هستیم
مشاوره مالیاتی
021-91023784
واتساپ
0 امتیاز
174 بازدید
در ثبتی و اداری توسط (19,610 امتیاز)
سلام و خسته نباشید

مجمع عمومی چیست و اطلاعاتی که در مورد ان باید بدانیم را میخواستم

با تشکر از سایت خوبتون
1 پاسخ
0 امتیاز
توسط (60,190 امتیاز)
 
بهترین پاسخ

سلام

معرفی مجمع عمومی

مجمع عمومی بالاترین مرجع اتخاذ تصمیم و نظارت در امور شرکت های تعاونی است و به دو صورت تشکیل می شود :

  •  مجمع عمومی عادی
  •  مجمع عمومی فوق العاده

مجمع عمومی فوق العاده برای رسیدگی و تصمیم گیری درباره تغییر مواد اساسنامه ، عزل یا قبول استعفای هیئت مدیره ، انحلال شرکت تعاونی یا ادغام آن با شرکت تعاونی دیگر تشکیل می شود ؛ تصمیم گیری درباره کلیه امور دیگر شرکت تعاونی بر عهده مجمع عمومی عادی است. به همین علت آن را در برابر مجمع عمومی فوق العاده ، مجمع عمومی عادی نامیده اند؛ زیرا تصمیم گیری درباره کلیه امور عادی شرکت تعاونی را بر عهده دارد.

 

جلسه مجمع عمومی و حاضران در جلسه

جلسه مجمع عمومی را  در صورت رسمیت یافتن  مقام دعوت کننده یا نماینده وی افتتاح می کند. در جلسه مجمع ابتدا یک رئیس، یک منشی و حداکثر دو نفر ناظر از میان اعضای شرکت انتخاب می شوند. در شرکت های تعاونی بزرگ ، یعنی شرکت هایی که تعداد اعضای آن از 500 نفر بیشتر است ، تعداد نفرات هیئت رئیسه 7 نفر است که عبارت اند از : رئیس، نایب رئیس ، منشی و 4 ناظر.

ممکن است جلسه مجمع عمومی راس ساعت مقرر رسمیت پیدا نکند. 

در این حالت مقام دعوت کننده مجمع باید برگزاری جلسه را حداقل به مدت نیم ساعت به تاخیر اندازد ؛ و در صورتی که باز هم نصاب لازم حاصل نشود ، صورت جلسه ای دایر بر رسمیت نیافتن جلسه تهیه و به امضای حاضران برساند. چنین صورت جلسه ای را " صورت جلسه منفی " می نامند.

در جلسه مجمع عمومی ممکن است افراد ذیل حضور داشته باشند :

  • عضو یا اعضایی که اصالتاَ حضور دارند ؛
  • عضو یا اعضایی که اصالتاَ از طرف خود و وکالتاَ از طرف عضو یا اعضای دیگر حضور دارند ؛
  • نماینده یا نمایندگان تام الاختیاری که خود عضو شرکت تعاونی نیستند ، ولی از طرف عضو یا اعضای دیگر حق حضور و حق رای دارند ؛
  • نماینده یا نمایندگان اعزامی ارگان ها و موسساتی که در شرکت تعاونی مشارکت و سرمایه گذاری کرده اند و برای نظارت و بدون حق رای در جلسه حاضر شده اند ؛
  • نمایندگانی که از طرف وزارت تعاون برای حضور در جلسه و اعمال نظارت بر صحت برگزاری مجمع عمومی و انتخابات ، بدون حق دخالت در امور اعزام شده اند ( در مواردی که انتخاب اعضای هیئت مدیره یا بازرسان در دستور جلسه مجمع قرار داشته باشد ).

تذکر نکته ای ضرورت دارد و آن اینکه حضور توام عضو شرکت تعاونی و وکیل یا نماینده تام الاختیار وی در مجمع ممنوع است.

صورت جلسه مجمع عمومی

برای جلسه مجمع عمومی صورت جلسه ای تهیه می شود که حاوی تاریخ ، روز و ساعت تشکیل مجمع ، اعمال کنترل ها ، افتتاح جلسه ، انتخای هیئت رئیسه و ناظران ، خلاصه مذاکرات و تصمیمات آن خواهد بود. صورت جلسه مجمع عمومی را منشی مجمع ، در دفتر مخصوص ثبت می کند و باید به امضای رئیس و منشی مجمع و ناظران برسد. رئیس مجمع رونوشت صورت جلسه را برای اطلاع از مفاد آن و اجرای تصمیمات متخذه به هیئت مدیره شرکت تعاونی ابلاغ می کند. 

علاوه بر این رئیس مجمع باید نسخه ای از رونوشت صورت جلسه را به وزارت تعاون ارسال کند. در صورتی که بعضی از اعضای هیئت رئیسه مجمع عمومی ، نظر دیگری داشته باشند می توانند ذیل امضای خود آن را مرقوم دارند.

لازم به ذکر است که صورت جلسات مجامع عمومی به عنوان اسناد شرکت تعاونی باید همواره عیناَ در شرکت محفوظ بمانند. تصمیمات اتخاذ شده در مجمع عمومی، باید به طریقی که در اساسنامه شرکت پیش بینی شده است به اطلاع اعضا و ارگان ها و موسساتی که در شرکت مشارکت و سرمایه گذاری کرده اند برسد. این تصمیمات برای کلیه اعضا، اعم از اینکه اصالتاَ یا وکالتاَ در جلسه مجمع حاضر باشند و نیز برای اعضای غایب و ارگان ها و موسسات مذکور ، اعم از اینکه نمایندگان آن ها در جلسه مجمع حضور داشته یا نداشته باشند قابل اعمال خواهد بود. 

نحوه اخذ رای

اخذ رای ممکن است علنی یا غیرعلنی ( مخفی ) باشد. در رای گیری علنی، اعضا با بلند کردن دست یا با قیام به عنوان موافق رای می دهند ؛ از مهره های رنگین نیز می توان در رای گیری علنی استفاده کرد. رای گیری غیرعلنی باید به صورت کتبی برگزار شود.

به موجب قانون و آیین نامه مربوط، رای گیری در مجامع عمومی شرکت تعاونی به شرح ذیل است :

  • الف ) در مجامع عمومی فوق العاده ، رای گیری باید به صورت کتبی ( با ورقه ) به عمل آید.
  • در مجامع عمومی عادی، رای گیری برای انتخاب هیئت مدیره و بازرسان باید به صورت کتبی ( با ورقه ) انجام شود ؛ ولی سایر تصمیم گیری های مجامع عمومی عادی را می توان با قیام و قعود نیز برگزار کرد.
  •  اعضای هیئت مدیره، اعم از اصلی و علی البدل ، باید با رای غیرعلنی انتخاب شوند.

 


با احترام
برای دریافت مشاوره مالیاتی یا حسابداری اینجا کلیک کنید

مشاوره های مشابه

مشاوره رایگان
0 امتیاز
1 پاسخ 174 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 611 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 1,419 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 565 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 986 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 1,179 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 157 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 200 بازدید
تماس با بیدبرگ
درباره بیدبرگ
قوانین بیدبرگ

.
.
...