باز هستیم
مشاوره مالیاتی
021-91023784
واتساپ
0 امتیاز
287 بازدید
در ثبتی و اداری توسط (19,580 امتیاز)
سلام

شرکت تضامنی چیست و انواع ان را بفرمایید

انتقال سهم در آن چگونه انجام می شود ؟
1 پاسخ
0 امتیاز
توسط (60,190 امتیاز)
 
بهترین پاسخ

سلام

شرکت تضامنی شرکتی است که در تحت اسم مخصوصی برای امور تجاری بین دو یا چند نفر با مسئولیت تضامنی تشکیل می شود، اگر دارایی شرکت برای تادیه ی تمام قروض کافی نباشد هر یک از شرکا مسئول پرداخت تمام قروض شرکت است. هر قراری که بین شرکا برخلاف این ترتیب داده شده باشد در مقابل اشخاص ثالث کان لم یکن خواهد بود.

تضامن در لغت به معنای کفیل و ضامن یکدیگر شدن آمده است. تضامن نوعی شرکت یا تعهد است بین چند تن که بستانکار می باشند و صاحب حق می تواند تمام طلب یا حق خود را از هر یک از آن ها که خواسته باشد مطالبه و دریافت کند. در این شرکت ها دو خصیصه قابل توجه است :

  1.  اول این که حدود مسئولیت شرکا از میزان سرمایه آن ها فراتر می رود . 
  2. ثانیاَ شرکا در صورت ناتوانی شرکت های تضامنی از پرداخت دیون خود محکوم به تادیه بدهکاری های شرکت از محل دارایی شخص خویش خواهند گردید.

با توجه به این مهم که در شرکت های تضامنی کلیه اشخاص مسئول تعهدات شرکت می باشند چه در انجام معامله شخصاَ مداخله داشته باشند یا نداشته باشند در ذیل به بررسی چگونگی نقل و انتقال در سهام شرکت تضامنی می پردازیم.

 

انتقال سهم در شرکت تضامنی

ماده 123 قانون تجارت در انتقال سهام شرکت تصریح می دارد :

" در شرکت تضامنی هیچ یک از شرکا نمی تواند سهم خود را به دیگری منتقل کند مگر به رضایت تمام شرکا "

توجه به این که در شرکت های سهامی عام و خاص سهام شرکا با نقل و انتقال به صورت قبض و اقباض در مورد سهام بی نام در دفتر سهام بانام و یا در شرکت با مسئولیت محدود انتقال سهم الشرکه با موافقت اکثریت شرکا امکان پذیر بود اما در مورد شرکت های تضامنی که از جمله شرکت های شخصی محسوب می شود قانونگذار حکم دیگری را پیش بینی نموده است و انتقال سهم خود را از مشارکت در شرکت به دیگری فقط با موافقت تمام شرکا مجاز دانسته است.

به نظر علمای حقوق تجارت مقررات ماده 123 قانون تجارت از قواعد آمره بوده که هرگونه توافق برخلاف آن فاقد اثر است. در این ماده مشخص است که منظور از انتقال سهم یعنی انتقال سهم به طور ارادی و اختیاری اما اشاره ای به نقل و انتقال به صورت قهری ندارد پس ما انتقال سهم را در دو شکل بررسی می کنیم :

انتقال ارادی :

چنانچه در مقالات پیشین گفته شد، شرکت های اشخاص شرکت هایی هستند که شخصیت شریک در آن از اهمیت بسیاری برخوردار است و اعتبار شرکت بستگی به اعتبار شرکا دارد و سرمایه شرکت نقش عمده ندارد . در این شرکت ها به واسطه آشنایی و روابط نزدیک و اعتمادی که به یکدیگر دارند مبادرت به تشکیل می نمایند. 

سپس در صورتی که یکی از شرکا با اجازه داشتن در نقل و انتقال خود سهم خود را به دیگری که ممکن است برای سایر شرکا آشنا نباشد یا روابط نزدیک نداشته باشد موجب خدشه دار شدن انگیزه اولیه می گردد که از این جهت قانونگذار برای حفظ فلسفه وجودی چنین شرکت هایی سخت گیری نموده و انتقال ارادی تمام سهم خود را منوط به رضایت تمام شرکا دانسته است. اگر شرکا این نقل و انتقال را بپذیرند در حکم این است که تمام شرایط و اوصاف شریک اخیر را پذیرفته اند.

انتقال قهری :

انتقال قهری یعنی انتقال سهم یکی از شرکای شرکت تضامنی بدون قصد و اراده او. انتقال قهری به چند شکل امکان پذیر است که گاه ممکن است به موجب حکم دادگاه مد نظر باشد که این مورد در مقررات شریک تضامنی پیش بینی نگردیده است به عبارتی قانونگذار برای طلبکار این حق را ایجاد ننموده است که در قبال طلب خود به جای مدیون که اتفاقاَ یکی از شرکا شرکت تضامنی است وارد شرکت گردد بلکه وصول طلب او را منوط به انحلال شرکت نموده است. شکل دیگر در صورتی است که یکی از شرکا فوت کند که آن هم موقوف به رضایت سایر شرکا گردیده است.


با احترام
برای دریافت مشاوره مالیاتی یا حسابداری اینجا کلیک کنید

مشاوره های مشابه

مشاوره رایگان
0 امتیاز
1 پاسخ 1,154 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 309 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 187 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 147 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 206 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 301 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 318 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 138 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 147 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 559 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 312 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 306 بازدید
سوال شده بهمن 1, 2021 در ثبتی و اداری توسط kamrani96 (19,580 امتیاز)
0 امتیاز
1 پاسخ 194 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 166 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 106 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 926 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 196 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 736 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 206 بازدید
تماس با بیدبرگ
درباره بیدبرگ
قوانین بیدبرگ

.
.
...