باز هستیم
مشاوره مالیاتی
021-91023784
واتساپ
0 امتیاز
402 بازدید
در حسابداری و مالیات توسط (60,190 امتیاز)
ویرایش شده توسط
سلام

لطفا در مورد فرمول جدید محاسبه مالیات سکه توضیح بدهید

با تشکر
1 پاسخ
0 امتیاز
توسط (19,610 امتیاز)
ویرایش شده توسط
 
بهترین پاسخ
با سلام

رئیس کل سازمان امور مالیاتی، مالیات خریداران سکه در سال ۹۸ را تعیین کرد. براساس ماده ۹۳ قانون مالیاتهای مستقیم، درآمدی که شخص حقیقی از طریق اشتغال به مشاغل یا به عناوین دیگر غیر از موارد مذکور در سایر فصلهای این قانون در ایران تحصیل کند، پس از کسر معافیتهای مقرر شمول مالیات بر درآمد مشاغل است. در این بخشنامه نیز، سازمان مالیاتی با اتکا به مفاد این ماده قانونی و البته ماده یک قانون مالیاتهای مستقیم مالیات عملکرد سال ۱۳۹۸ دریافت کنندگان سکه تمام بهار آزادی از بانک مرکزی را تهیه کرد. براساس ماده یک، کلیه مالکان اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی نسبت به اموال یا املاک خود واقع در ایران باید مالیات دهند.

مشمولان مالیات مقطوع: تمامی اشخاص حقیقی خریدار سکه از بانکمرکزی که در سال ۱۳۹۸ به دریافت حداکثر قطعه سکه اقدام کرده اند، مشمول مالیات مقطوع موضوع این دستورالعمل هستند. اشخاصی که در سال ۱۳۹۸ نسبت به دریافت بیش از قطعه سکه از بانک مرکزی اقدام کرده و همچنین صاحبان مشاغلی که حسب سوابق پرونده با مجوز صادره از سوی مراجع ذیربط به شغل مرتبط با خرید و فروش سکه اشتغال دارند، مشمول این دستورالعمل نبوده و مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات متعلق در موعد مقرر پایان مرداد ۱۳۹۹ هستند.

میزان مالیات مقطوع خریداران سکه صرفا براساس میزان سکه تحویل گرفته شده، محاسبه میشود. بر این اساس خریداران یک تا ۱۰ سکه، از پرداخت مالیات معاف هستند. این درحالی است که در سال ۹۷، خریداران تا ۲۰ سکه، مشمول پرداخت مالیات نمیشدند. علاوه بر این، میزان مالیات مقطوع برای خریداران سکه نیز با افزایش همراه شده است. خریداران نسبت به مازاد ۱۰ تا ۳۰ سکه باید به ازای هر قطعه سکه ۲۰۰ هزار تومان مالیات مقطوع پرداخت کنند. درحالیکه این عدد در سال ۹۷، برای بازه بیش از ۲۰ تا ۶۰ سکه، معادل ۱۵۰ هزار تومان بود. این افزایش برای افرادی که تعداد بیشتری سکه خریده اند، بیشتر هم بوده است. مازاد ۳۰ سکه، تا سقف ۵۰ سکه، مشمول پرداخت ۵۲۰ هزار تومان به ازای هر قطعه است. این عدد برای مازاد ۵۰ سکه، به ۶۵۰ هزار تومان میرسد. فرضا اگر کسی ۱۲۰ سکه در سال ۹۸ خریده باشد باید ۵۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان مالیات بپردازد. درحالیکه این عدد برای خریداران سال ۹۷، معادل ۱۹ میلیون تومان مالیات است. این یعنی، پرداخت مالیات بیش از ۳ برابر شده است. البته باید توجه کرد که در سال ۹۸، قیمت سکه نیز نسبت به سال ۹۷، با افزایش همراه بوده است. براساس داده های بانکمرکزی، میانگین قیمت سکه در سال گذشته با ۳۰ درصد افزایش به ۴ میلیون و ۶۱۸ هزار تومان رسیده است.

با احترام
برای دریافت مشاوره مالیاتی یا حسابداری اینجا کلیک کنید

مشاوره های مشابه

مشاوره رایگان
0 امتیاز
1 پاسخ 1,017 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 483 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 13,743 بازدید
+1 امتیاز
2 پاسخ 3,230 بازدید
+1 امتیاز
2 پاسخ 9,829 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 1,945 بازدید
تماس با بیدبرگ
درباره بیدبرگ
قوانین بیدبرگ

.
.
...