باز هستیم
مشاوره حقوقی
021-91023784
واتساپ
0 امتیاز
5,148 بازدید
در نفقه و تمکین توسط (110 امتیاز)
سلام خسته نباشید

همسر بنده دوسال پیش درخواست نفقه دادن . منم پس از اومدن حکم پرداخت درخواست اعصار نفقه رو دادم. که چند ماه بعد حکم اومد که نفقه گذشته رو به صورت ماهانه و اقساطی پرداخت کنم. و این فقط حکم چگونگی پرداخت بود.پس از اون اخطاریه ای جهت پرداخت نفقه به دست من نرسید . تا پس از ۶ ماه همسر من به دلیل عدم پرداخت نفقه درخواست طلاق داده . و منم بلافاصله اقساط ۶ ماه گذشته رو بصورت یکجا پرداخت کردم و همین الان هم اقساط رو پرداخت میکنم .

میخواستم بدونم که وقتی به من اجبار نشده و اخطاریه ای نیومده آیا من محکوم میشم ؟چون تو قانون اومده درصورت الزام شوهر به پرداختن نفقه شوهر از پرداخت اون امتناع کنه زن حق طلاق داره . و اینکه من اقساط ۶ ماه رو پرداخت کردم و الانم دارم اقساط نفقه گذشته و نفقه حال رو پرداخت میکنم تاثیری در حکم خواهد داشت ؟

ممنون میشم اگه واضح و صریح جوابم رو بدید .

متشکرم
1 پاسخ
0 امتیاز
توسط (30,020 امتیاز)
باتوجه به اینکه شما حکم دادگاه را در مورد پرداخت نفقه اجرا نکردید همین عدم پرداخت شما به مدت ۶ماه به زن امکان طلاق به دلیل نپرداختن نفقه را می دهد و اینکه پرداخت نفقه بعد از دادخواست طلاق ایشان تاثیری در حکم به طلاق دارد یا نه ؟باز هم بسته به نظر قاضی محترم رسیدگی کننده است  علی ایحال شما با نپرداختن نفقه ایشان بعد از صدور حکم نفقه و اجرا نکردن حکم نفقه تمام شرایط قانونی برای ایجاد اختیار طلاق از جانب زجه را فراهم نمودید .

نظر به اینکه در شروط دوازده گانه سند نکاحیه یکی از موارد طلاق از جانب زوجه که در آن زن به وکالت از مرد می تواند طلاق بگیرد نپرداختن نفقه به مدت ۶ ماه و عدم امکان الزام امرد به پرداخت قرار داده شده است و چنانچه مردی حداقل ۶ ماه نفقه پرداخت نکند و رای دادگاه در خصوص پرداخت نفقه را هم اجرا نکند! زن می تواند تقاضای طلاق کند. محکومیت کیفری ترک انفاق شوهر به بیش از ۶ ماه نیز به زن امکان طلاق و استفاده از این شرط را می دهد .

در ماده ۱۱۲۹ قانون مدنی هم مقرر شده است که ندادن نفقه و عدم امکان اجرای حکم و الزام او به دادن نفقه از مواردی است که زن می تواند به دادگاه مراجعه کرده و تقاضای اجبار شوهر به طلاق کند. در خصوص استناد به این ماده اصطلاحا دست قاضی باز است و ممکن است به موجب نپرداختن نفقه کمتر از ۶ ماه هم با توجه به شرایط،رای طلاق صادر کند.

  

مشاوره های مشابه

مشاوره رایگان
0 امتیاز
1 پاسخ 7,270 بازدید
0 امتیاز
2 پاسخ 3,713 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 4,240 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 58,162 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 4,482 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 20,884 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 1,028 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 977 بازدید
تماس با بیدبرگ
درباره بیدبرگ
قوانین بیدبرگ

.
.
...