باز هستیم
مشاوره حقوقی
021-91023784
واتساپ
0 امتیاز
6,911 بازدید
در تهمت ، فحاشی یا تهدید توسط (100 امتیاز)
سلام

می خواستم بدانم اگر شاکی شهود را به دادگاه معرفی نماید و دادسرا آن ها را احضار کند در هر صورتی اگر از حضور در دادگاه امتناع کنند جلب می شوند؟

ماده 204 آیین دادرسی کیفری می گوید:

بازپرس به تشخیص خود یا با معرفی شاکی یا به تقاضای متهم و یا حسب اعلام مقامات ذی ربط، شخصی که حضور یا تحقیق از وی را برای روشن شدن موضوع ضروری تشخیص دهد، برابر مقررات احضار می کند.

بازپرس چگونه تشخیص می دهد که یک فرد شاهد یک ماجرا بوده است؟ آیا نباید نام شهود در صورتجلسه پلیس یا تحقیقات محلی قید شده باشد تا بازپرس آن ها را احضار کند؟ یعنی صرفا با معرفی شاهد توسط شاکی یا متهم دادگاه دو بار شاهد را احضار کرده و در صورت امتناع از حضور جلب می شوند؟
1 پاسخ
0 امتیاز
توسط (4,540 امتیاز)
ویرایش شده توسط
درود بر شما
در جواب سوال اولتون باید عرض کنم ادله اثبات دعوا شامل

اقرار

شهادت
سوگند

قسانه

علم قاضی

اگر شخصی وارد دادسرابشه و از شخص دیگری شکایت کنه دادستان موظف است در اجرای تکالیف خود شکایت ایشان را پذیرفته و به آن رسیدگی نماید .

شخصی که از وی شکایت به عمل آمده مُشتَکی (ا) عنه نام دارد چون هنوز تفهیم اتهام نشده ، دفاع نکرده، جرم به فعل او منتسب نشده .

آیا دادستان در ابتدای شکایت شخص اول از او دلیل خواست ؟ آیا گزارش نیروی انتظامی خواست ؟

اما بازپرس برای اجرای صحیح عدالت مطابق قاعده "بَیِّن علی مِنِ المُدَعی" از ادعا کننده دلیل برای حقانیت می خواهد . اگر برای روشن شدن مجهولات پرونده شهادت شهود نیاز باشد از شاکی و مشتکی عنه درخواست میکند اگر شاهدی دارند معرفی کنند و برایشان احضاربه ابلاغ میشود و درصورتیکه تنها راه اقناع علم قاضی شهادت شهود باشد برای حفظ امنیت و آرامش اجتماعی شهود را با حکم جلب به دادگاه آورده و از ایشان بازجویی مینماید

در جواب سوال دوم ، آیا تمام شکایات کیفری با گزارش نیروی انتظامی تایید میشود ؟آیا نمیشود در دادسرا شهود را معرفی کرد؟

طرفین حقانیت و صدق کلام خود را در گرو شهادت شهود در  دادسرا اثبات میکنند و قاضی راهی جز پذیرفتن ندارد . مگر اوضاع و احوال پرونده نیازی به استماع شهادت شهود نداشته باشد

مشاوره های مشابه

مشاوره رایگان
0 امتیاز
1 پاسخ 1,782 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 329 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 1,441 بازدید
تماس با بیدبرگ
درباره بیدبرگ
قوانین بیدبرگ

.
.
...