باز هستیم
مشاوره بیمه یا اداره کار
021-91023784
واتساپ
2 پاسخ
0 امتیاز
توسط (109,410 امتیاز)
انتخاب شده قبل توسط
 
بهترین پاسخ

منظور از مرخصی استعلاجی، مرخصی است که در صورت بیماری مشمولان قانون کار، برای آنها برقرار می شود. شرایط و نحوه گرفتن مرخصی استعلاجی، آن است که بیمه شده، در صورت بیماری، می تواند با تایید سازمان تامین اجتماعی، از مرخصی استعلاجی استفاده کرده و در این دوران، غرامت دستمزد نیز دریافت کند.

البته، به مرخصی استعلاجی کمتر از 3 روز، که به دلیل بیماری های عادی بوده و فرد در بیمارستان بستری نشود، غرامت دستمزد تعلق نمی گیرد.

در بند 1 ماده 62 قانون تأمین اجتماعی آمده که در مواردی که‌عدم اشتغال به کار و معالجه به سبب بیماری باشد در صورتی‌ که بیمار در بیمارستان بستری نشود غرامت دستمزد از روز چهارم‌پرداخت خواهد شد. لذا کارفرما هیچ تعهدی برای سه روز اولیه استعلاجی نداشته و مواردی که آن را به عهده کارفرما تلقی میکنند موضوعیت ندارد.


با احترام
برای دریافت مشاوره بیمه اینجا کلیک کنید
0 امتیاز
قبل توسط (28,100 امتیاز)
ویرایش شده قبل توسط

در پاسخ به این سوال که  پرداخت سه روز مرخصی استعلاجی توسط کارفرما تا چند بار در سال تکلیف شده، باید گفت مرخصی استعلاجی تا 3 روز در اختیار کارفرما هست میتواند هربار استعلاجی را بپذیرد میتواند ماهی یک بار سالی یک بار یا اصلا نپذیرد پذیرفتن دفعات استفاده از مرخصی استعلاجی زیر سه روز از صفر تا صد در اختیار کارفرما می باشد. ولی بهتر است هر شرکت یک روند مشخص داشته باشد ولی قانونی برای این موضوع وجود ندارد که کارفرما را مکلف به پذیرفتن یا نپذیرفتن یا نحوه برخورد با تعداد دفعات استفاده از مرخصی استعلاجی تا سه روز نماید.

بند یک ماده ۶۲ قانون تأمین اجتماعی به موضوع قانون مرخصی استعلاجی تا سه روز پرداخته است:

غرامت دستمزد، از اولین روزی که بیمه شده بر اثر حادثه یا بیماری حرفه ای و به موجب تشخیص سازمان تامین خدمات درمانی قادر به کار نباشد پرداخت خواهد شد. در مواردی که عدم اشتغال به کار و معالجه به سبب بیماری باشد، در صورتی که بیمار در بیمارستان بستری نشود، غرامت دستمزد از روز چهارم پرداخت خواهد شد.

طبق بند یک ماده ۶۲ قانون تامین اجتماعی، برای مرخصی استعلاجی کمتر از ۳ روز، یکی از دو حالت زیر متصور می شود:

  1. بیمه شده در بیمارستان بستری شود: مرخصی استعلاجی از روز اول تعلق می گیرد. پرداخت مرخصی استعلاجی از روز اول بر عهده سازمان تامین اجتماعی می باشد.
  2. بیمه شده در بیمارستان بستری نشود: در این مورد،‌ یکی از دو حالت زیر اتفاق می افتد:
    1. بیماری ناشی از کار بوده باشد: مرخصی استعلاجی از روز اول تعلق می گیرد. پرداخت مرخصی استعلاجی از روز اول بر عهده سازمان تامین اجتماعی می باشد.
    2. بیماری عمومی (غیر ناشی از کار) باشد: مشمول مرخصی استعلاجی نمی باشد. کارگر می تواند از مرخصی استحقاقی یا مرخصی بدون حقوق استفاده کند.

مشاوره های مشابه

مشاوره رایگان
0 امتیاز
1 پاسخ 4,325 بازدید
+1 امتیاز
3 پاسخ 18,105 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 14,153 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 34,133 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 2,613 بازدید
سوال شده شهریور 11, 2017 در حقوق ، عیدی ، سنوات و مزایای قانون کار توسط persiandeveloper (100 امتیاز)
0 امتیاز
1 پاسخ 30,035 بازدید
سوال شده آبان 2, 2017 در حقوق ، عیدی ، سنوات و مزایای قانون کار توسط arabshahi (130 امتیاز)
+1 امتیاز
1 پاسخ 9,134 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 4,764 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 8,033 بازدید
سوال شده اسفند 16, 2017 در حقوق ، عیدی ، سنوات و مزایای قانون کار توسط ناصری
تماس با بیدبرگ
درباره بیدبرگ
قوانین بیدبرگ

.
.
...