باز هستیم
مشاوره بیمه یا اداره کار
021-91023784
واتساپ
0 امتیاز
6,258 بازدید
در قانون کار و قرارداد کار توسط (100 امتیاز)

باسلام. وقتتون بخیر. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید. 

بنده دنبال کار بودم و در یک مدرسه غیرانتفاعی مشغول کار شدم .همه معلمان مدرسه جدید بودند مثل من. مدرسه از ما چک بابت ضمانت کار خواسته بود ولی چک را متاسفانه به صورت چک حامل گرفتند و نه چک ضمانتی.

 با اتمام قرارداد در اردیبهشت هنوز چک را ندادند و آن را به شهریور موکول کردند. قرار داد کارگری با ما بسته بودند با 44 ساعت کار در هفته از شنبه تا پنج شنبه و حقوق هفتصد و پنجاه هزار تومان. همین حقوق رو هم به راحتی نمی دادند و از آن کسر می کردند و از ما امضایی که می گرفتند دریافت پول بدون این کسورات بوده است. مثلا گلدان یک کلاس شکسته بود از حقوق ناظم چهل هزارتومان بابت خسارت آن کم کردند. عیدی و ... ندادند. 

در چهار نوبت به شکل هایی که همه تحت فشار بودند که امضاء کنند نامه های سفید و بدون مبلغ را به ما می دادند که متن نامه محتوی این مطلب بود که ما مجموع عیدی، سنوات، حق فلان و ... را دریافت کرده ایم. 

قرار داد هشت ماهه بسته شده بود و 20 روز حق مرخصی داشتیم . یک قانون داشتند که اگر مثلا یک شنبه تعطیلی باشد و کسی شنبه را مرخصی بگیرد تمام جمعه، شنبه و یک شنبه برای او مرخصی محسوب می شود. با این حساب  تعطیلات عید 15-16 روز مرخصی می شد و حتی بیشتر.

 گاها اگر کسی مجبور بود یک روز را مرخصی بگیرد به او می گفتند چون مدیر موافق نیست یک روز مرخصی ات سه روز محسوب می شود و باید جریمه سه روز مرخصی را بدهی که حدود صد هزار تومان می شد. خیلی کارهای اضافه می خواستند و شرایط وحشتناکی بود.

مدیر خود قانون و روش دور زدن آن را به خوبی می داند. مثلا با همین نامه هایی که از معلمان مبنی بر اینکه من تمام حقوق و اضافه کار و عیدی و ... را گرفته ام هیچ کس نمی تواند به وزرات کار شکایت کند. چند سال پیش که فردی این نامه را امضا نکرده بود و مدرسه متوجه نشده بود توانسته بود از مدرسه شکایت کند و مدرسه محکوم شده بود. 

مدیر خودش رفتار شر خری دارد و فرزندان و اطرافیانی که او را در شر خری کمک می کنند. اخلاق تهاجمی و توانایی ریاکاری . با توجه به رعبی که در دل های همکاران انداخته و چکی که هنوز در دستش هست و اشرافش به قانون و ... به راحتی نمی توان از او شکایت شخصی کرد.

 سوال: آیا در وزارت کار و ... جایی نیست که ما مراجعه کنیم و توضیح دهیم و حتی نامه بنویسیم و آن ها به شکل بازرس و دادخواست عمومی وارد شوند؟ . 

اگر یک بازرس بیاید قراردادها را بررسی کند از طرفی اظهارات معلمان را هم بپرسد می تواند جرم و کارهای خلاف قانون این ها را ثابت و با آن برخورد کند.

 آیا جایی چنین بازرسی وجود دارد.

این نکته رو هم عرض کنم برخی جاها چون ما از قانون اطلاع نداشتیم و بیشتر اوقات به خاطر تجربه و مهارت مدرسه این همه اشکالات بر ما تحمیل شد.

 متشکرم .لطفا متن سوال بنده یا منتشر نشود

و یا با ویرایش منتشر شود . 

باز هم ممنون

ادمین: به طور کلی اطلاعات خصوصی افراد سوال کننده در بیدبرگ به صورت عمومی نمایش داده نمی شود

1 پاسخ
0 امتیاز
توسط (55,060 امتیاز)
با سلام

1-کارگران زیادی هستند که از مزایای بیمه برخوردار نیستند چون کارفرما بیمه شان نمی کند . این افراد می ترسند در صورتیکه به اداره کار شکایت کنند یا درخواست بازرسی به شعبه بیمه مربوطه دهند کارفرما متوجه شود و اخراجشان کند . روش جدیدی برای بهبود فرآیند اطلاع رسانی و احقاق حق این بیمه شدگان به وجود آمده است : می توانند با شماره 1420 تماس گرفته و یا به شماره 10001420 پیامک دهند . بعد از پیامک دادن یا تماس ، همکاران سازمان موضوع را بررسی کرده و در صورت تایید کارگر را بیمه و کارفرما را جریمه می کنند . بعضی از کارفرماها بعد از این اتفاق ممکن است بخواهند کارگر را اخراج کنند ، سازمان این موضوع را مورد بررسی قرار داده و به این سادگی اجازه چنین کاری را نخواهد داد. این پیام صوتی یا پیامک در حکم شکایت از کارفرما می باشد و خلاء قانونی موجود را پوشش می دهد .

با تشکر

با احترام
برای دریافت مشاوره بیمه اینجا کلیک کنید

مشاوره های مشابه

مشاوره رایگان
+1 امتیاز
1 پاسخ 2,364 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 1,372 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 1,121 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 9,686 بازدید
سوال شده فروردین 17, 2020 در حقوق ، عیدی ، سنوات و مزایای قانون کار توسط S.h.h (100 امتیاز)
0 امتیاز
1 پاسخ 550 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 3,689 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 1,728 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 580 بازدید
+2 امتیاز
1 پاسخ 574 بازدید

دسته بندی ها

تماس با بیدبرگ
درباره بیدبرگ
قوانین بیدبرگ

.
.
...