شرایط کمک هزینه بارداری و مرخصی زایمان بیمه تأمین اجتماعی

به بیمه شده زن در مدت استراحت پزشکی ایام بارداری ، در صورتی که حائز شرایط قانونی لازم باشد ،کمک هزینه بارداری و مرخصی زایمان تعلق می گیرد.
شرایط لازم برای دریافت کمک هزینه بارداری:
کمک هزینه بارداری در صورتی به بیمه شدگان زن پرداخت می شود که دارای شرایط زیر باشند:

  1. ظرف یک سال پیش از زایمان، حق بیمه ۶۰ روز کار را به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کرده باشند.
  2. در مدت استراحت مشغول کار نبوده مزد یا حقوق دریافت نکرده باشند.
  3.  در تاریخ اعلام بیماری ، مشغول به کار بوده و یا در مرخصی استحقاقی باشند.
  4. زایمان برای فرزند چهارم به بعد نباشد

مدارک لازم برای دریافت کمک هزینه بارداری و حقوق مرخصی زایمان:

  1. دفترچه درمانی
  2.  گواهی پزشک معالج
  3.  تائیدیه مراجع پزشکی ذیربط (حسب مورد)
  4. خلاصه پرونده ترخیص بیمارستان
  5. فتوکپی کلیه صفحات شناسنامه پدر و مادر
  6. فتوکپی شناسنامه فرزند

چند نکته مهم:

مدت دریافت حقوق مرخصی زایمان چند ماه است؟

قانون اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده مصوب ۱۳۹۲ ، دارای یک ماده واحده و ۲ تبصره است . طبق تبصره دو این ماده واحده ، به دولت اجازه داده شده است که مرخصی زایمان را ( از ۶ ماه) به ۹ ماه افزایش دهد. اما مسئله ای که این روزها زنان شاغل را درگیر خود کرده ، عدم تمکین سازمان تامین اجتماعی از افزایش میزان مرخصی است .

در صورتی که در زمینه مرخصی زایمان، بیمه بیکاری و … نیاز به مشاوره تلفنی دارید از طریق صفحه اصلی سایت بیدبرگ به آدرس https://www.bidbarg.com درخواست مشاوره خود را ثبت کنید

روند سابق به این صورت بود که بیمه تامین اجتماعی ۶ ماه را محاسبه و پرداخت می کرده و تنها درصورت اعتراض در دیوان عدالت اداری و به موجب رای دیوان ۳ ماه باقی مانده را اجرا می کرده است . تا این که در تاریخ ۳۱/۲/ ۱۳۹۸ ، هیئت عمومی دیوان در رای خود به شماره دادنامه ۲۸۸ الی ۳۰۵ و ۳۰۷ ، سازمان تامین اجتماعی را مکلف به پرداخت همه ی ۹ ماه دانسته است . بنابرین بدون هیچ ابهامی در جایی که سازمان ۶ ماه مرخصی را میپذیرد ، ۹ ماه کامل را بایستی پرداخت کند .

در اجرای مصوبه دولت به پرداخت کمک هزینه بارداری (مرخصی زایمان)، سازمان تامین اجتماعی میبایست نسبت به پرداخت مرخصی زایمان از ۶ ماه به ۹ ماه اقدام و هزینه های ناشی از اجرای ان را هر ساله به منظور پیش بینی در لوایح بودجه سنواتی به سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام نماید.

در صورت عدم پیش بینی و یا عدم تخصیص اعتبار، هزینه های مذکور به عنوان دیون دولت به سازمان تامین اجتماعی در صورت های مالی سازمان تامین اجتماعی لحاظ خواهد شد.

مبلغ حقوق مرخصی زایمان

مبلغ این کمک هزینه معادل دو سوم میانگین دستمزد روزانه بیمه‌شده در آخرین«٩٠» روز قبل از شروع استراحت ایام بیماری برای هر روز استراحت است. حداکثر مدت کمک مزبور ۶ ماه (١٨٠روز قبل و بعد از زایمان) بدون کسر «٣» روز اول است. فرمول آن عبارت است از:

مبلغ قابل پرداخت = مدت زمان استراحت تجویز شده × میانگین دستمزد در آخرین«٩٠» روز قبل از استراحت

کمک هزینه زایمان

برای زایمان طبیعی مبلغ ۱/۵۰۰/۰۰۰ ریال و برای زایمان سزارین مبلغ ۲۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال حداکثر تا دو فرزند با ارائه مدارک ذیل قابل پرداخت می باشد.

  1.  تصویر کلیه صفحات شناسنامه والدین
  2.  تصویر شناسنامه فرزند
  3. خلاصه پرونده ترخیص بیمارستان

مرخصی‌ زایمان

مرخصی زایمان بابت وضع حمل و زایمان به کارگران زن تعلق میگیرد و در حال حاضر مدت آن نه ماه است. مرخصی مزبور جزء سوابق کارگر محسوب میشود و در طول این مدت از طرف سازمان تامین‌اجتماعی غرامت دستمزد ایام بارداری به بیمه‌شده پرداخت میشود. دوره مرخصی زایمان جزو ایام تعلیق از کار محسوب میشود و پس از مرخصی، کارگر زن به کار سابق خود بازمیگردد.

مدارک مرخصی قبل از زایمان : گواهی پزشک متخصص یا بیمارستان

مرخصی بعد از ولادت نوزاد

  1.  ارائه درخواست کتبی
  2.  فتوکپی گواهی ولادت نوزاد
  3.  فتوکپی شناسنامه مادر « صفحات اول و دوم »
  4.  فتوکپی شناسنامه نوزاد « صفحه اول »

مدارک مرخصی دوران شیردهی : گواهی شیردهی از مرکز بهداشت منطقه

در صورتی که در زمینه مرخصی زایمان، بیمه بیکاری و … نیاز به مشاوره تلفنی دارید از طریق صفحه اصلی سایت بیدبرگ به آدرس https://www.bidbarg.com درخواست مشاوره خود را ثبت کنید

شرایط استفاده از بیمه بیکاری پس از مرخصی زایمان

مرخصی ایام بارداری براساس قانون کار جزو دوران تعلیق از کار محسوب شده و کارفرما موظف است پس از پایان مرخصی مذکور، شخص را به کار سابق خود بازگرداند. در صورتی‌که کارفرما از پذیرش مجدد وی خودداری کند، کارگر زن می‌تواند به هیئت‌های حل اختلاف وزارت کار مراجعه و از کارفرمای خود شکایت کند.
پس از بررسی موضوع توسط هیئت‌ های ذکر شده، چنانچه رای به بازگشت‌ به‌ کار صادر شود، کارفرما مکلف است کارگر را بپذیرد، در غیر‌ این‌ صورت شخص مورد نظر به سازمان تامین اجتماعی برای دریافت مقرری بیمه بیکاری معرفی می‌شود. سازمان تامین اجتماعی پس از بررسی پرونده و سابقه پرداخت حق بیمه برای این شخص، متناسب با سنوات پرداخت حق بیمه و تاهل، مقرری بیمه بیکاری منظور خواهد کرد.

اطلاعات بیشتر در زمینه بیمه بیکاری پس از مرخصی زایمان در لینک زیر:

ابلاغیه دیوان عدالت اداری در زمینه بیمه بیکاری پس از مرخصی زایمان

ثبت درخواست اینترنتی دریافت مرخصی زایمان و کمک هزینه بارداری

برای ثبت درخواست دریافت مرخصی زایمان می توانید به صورت اینترنتی از طریق سامانه eservices.tamin.ir تامین اجتماعی اقدام نمایید
**توجه داشته باشید برای استفاده از این لینک ” حتما “در سامانه خدمات تامین اجتماعی ورود پیدا کرده باشید.

  • برای مشاهده ” درخواست کمک هزینه بارداری ” اینجا کلیک کنید
  • در صورتیکه در زمینه مرخصی زایمان، بیمه بیکاری و … نیاز به مشاوره تلفنی دارید از طریق صفحه اصلی سایت بیدبرگ به آدرس https://www.bidbarg.com درخواست مشاوره خود را ثبت کنید

    دفترچه بیمه تامین اجتماعی

     

    4 پاسخ

    1. سلام، معلم حق التدریسی با بیمه تامین اجتماعی هستم با توجه به اینکه در ایام تابستان برای ما بیمه رد نمی شود و زایمانم در آذر ماه خواهد بود، مرخصی زایمان به من تعلق میگیره؟ به چه صورت و چند وقت؟این مرخصی جز سابقه بیمه و سابقه کار محسوب می شود؟

    دیدگاهتان را بنویسید