باز هستیم
مشاوره مالیاتی
021-91023784
واتساپ
+3 امتیاز
1,976 بازدید
در حسابداری و مالیات توسط (2,180 امتیاز)
سلام

 مالیات انحلال اشخاص حقوقی چگونه است ؟
1 پاسخ
0 امتیاز
توسط (17,070 امتیاز)
اشخاص حقوقی که انحلال خود را اعلام نموده اند مکلف به تسلیم دو نوع اظهارنامه جداگانه می باشند :

● اظهارنامه موضوع ماده ۱۱۴  
● اظهارنامه موضوع ماده ۱۱۶

 اظهارنامه موضوع ماده ۱۱۴ ق.م.م که از تکالیف آخرین مدیر یا مدیران شخص حقوقی بوده و بایستی قبل از تاریخ تشکیل مجمع عمومی یا سایر ارکان صلاحیت دار که برای اتخاذ تصمیم نسبت به انحلال شخص حقوقی دعوت شده است ، به اداره امور مالیاتی ذیربط تسلیم گردد . این اظهارنامه حاوی صورت دارایی و بدهی شخص حقوقی در تاریخ دعوت برای اتخاذ تصمیم جهت انحلال می باشد .

 اظهارنامه موضوع ماده ۱۱۶ ق.م.م که از تکالیف مدیران تصفیه می باشد و بایستی ظرف شش ماه ازتاریخ انحلال ( تاریخ ثبت انحلال شخص حقوقی در اداره ثبت شرکتها ) به اداره امور مالیاتی مربوط تسلیم و مالیات متعلق نیز پرداخت گردد . این اظهارنامه مربوط به آخرین دوره عملیات شخص حقوقی می باشد .

 مالیات انحلال اشخاص حقوقی چگونه است ؟

برای تعیین ماخذ مالیات انحلال اشخاص حقوقی باید ابتدا به درآمدها و هزینه های شخص حقوقی منحله از اول سال مذکور لغایت تاریخ انحلال شخص حقوقی در اداره ثبت شرکتها رسیدگی نموده و سود یا زیان دوره مذکور را مشخص کرد . پس از تعیین سود و زیان مربوطه ترازنامه ای به تاریخ روز انحلال تهیه می گردد که ضمن منظور نمودن سود و زیان دوره انحلال ، دارایی های آن با رعایت تبصره های ۱ و ۲ ماده ۱۱۵ تعیین شده و سپس بدهی ها و سرمایه پرداخت شده و اندوخته ها و مانده سودهایی که مالیات آن قبلاً پرداخت گردیده است ، از آن کسر می گردد و در نتیجه ماخذ محاسبه مالیات انحلال شخص حقوقی حاصل می گردد.

مالیات مربوط به آخرین دوره عملیات شخص حقوقی که منحل می شوند (به استثنای مالیات مقطوع دارایی های املاک و سهام یا سهم الشرکه یا حق تقدم سهام شرکتها ) ، به نرخ ۲۵ درصد موضوع ماده ۱۰۵ق.م.م می باشد .

 اشخاص حقوقی منحله پس از انحلال نیز باید باید جهت ختم امر تصفیه نسبت به اخذ و پلمپ دفاتر قانونی اقدام نمایند ، و چنانچه بعد از پرداخت مالیات های موضوع ۱۱۴ لغایت ۱۱۶ درآمدی کسب نمایند که مشمول مالیات مقطوع فصل املاک و سهام یا سهم الشرکه و حق تقدم سهام ( نرخ ماده ۵۹ و تبصره های ماده ۱۴۳ ) نباشد ، طبق مقررات مشمول مالیات بردرآمد خواهد بود .

با احترام
برای دریافت مشاوره مالیاتی یا حسابداری اینجا کلیک کنید

مشاوره های مشابه

مشاوره رایگان
+3 امتیاز
3 پاسخ 3,103 بازدید
سوال شده اسفند 6, 2017 در حسابداری و مالیات توسط Zohreh1986 (2,180 امتیاز)
0 امتیاز
1 پاسخ 598 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 1,511 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 2,189 بازدید
+2 امتیاز
1 پاسخ 982 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 1,471 بازدید
تماس با بیدبرگ
درباره بیدبرگ
قوانین بیدبرگ

.
.
...