باز هستیم
مشاوره مالیاتی
021-91023784
واتساپ
0 امتیاز
405 بازدید
در حسابداری و مالیات توسط (1,180 امتیاز)
سلام

معافیت های جدید مالیاتی مشاغل چیست ؟
1 پاسخ
0 امتیاز
توسط (15,140 امتیاز)

با سلام

براساس قانون مالیات های مستقیم مشاغل و اصناف می توانند از معافیت های زیر برخوردار شوند:

ماده 101- قانون مالیات های مستقیم

ماده 101- درآمد سالانه مشمول مالیات مودیان موضوع این فصل که اظهارنامه مالیاتی خود را طبق مقررات این فصل در موعد مقرر تسلیم کرده‌اند تا ‌میزان معافیت موضوع ماده (84) این قانون از پرداخت مالیات معاف و مازاد آن به نرخ­های مذکور در ماده (131) این قانون مشمول مالیات خواهد بود. ‌شرط تسلیم اظهارنامه برای استفاده از معافیت فوق نسبت به عملکرد سال 1382 به بعد جاری است.

  • تبصره 1- در مشارکت­های مدنی اعم از اختیاری و قهری شرکا حداکثر از دو معافیت استفاده خواهند کرد و مبلغ معافیت به­طور مساوی بین آنان تقسیم و ‌باقی­مانده سهم هر شریک جداگانه مشمول مالیات خواهد بود. شرکایی که با هم رابطه زوجیت دارند از لحاظ استفاده از معافیت در حکم یک شریک‌ تلقی و معافیت مقرر به زوج اعطا می‌گردد. در صورت فوت احد از شرکا وراث وی به عنوان قائم‌مقام قانونی از معافیت مالیاتی سهم متوفی در‌مشارکت به شرح فوق استفاده نموده و این معافیت به­طور مساوی بین آنان تقسیم و از درآمد سهم هر کدام کسر خواهد شد.
  • تبصره 2- در صورتی که هر شخص حقیقی دارای بیش از یک واحد شغلی باشد، مجموع درآمد واحدهای شغلی وی با کسر فقط یک معافیت موضوع این ماده مشمول مالیات به نرخهای مذکور در ماده(131) این قانون می‌شود.(1)

طبق ماده 101  هر شخص حقیقی که در کشور زندگی می کند به اندازه موضوع ماده 84 معافیت مالیاتی دارد.

برای اطلاع از سقف معافیت مالیاتی در سال 1400 می تونید به لینک زیر مراجعه نمایید:

سقف معافیت مالیاتی سال 1400 چقدر است؟

اگر لیست بیمه دارید و حقوق رد می کنید هر شخص حقوق بگیر در هر سال تا سقف معافیت مالیاتی اعلام شده معاف است

برای مثال در سال 99 این معافیت تا سقف 36 میلیون تومان یعنی اگر ماهانه 3 میلیون در آمد دارد از مالیات معاف است. اگر فردی 3 میلیون و پانصد حقوق دارد فقط روی پانصد هزارتومان ضربدر 10 درصد مالیات محاسبه می شود.

هزینه های معاف مالیات

ماده 137- قانون مالیات های مستقیم

 ماده 137- هزینه‌های درمانی پرداختی هر مودی بابت معالجه خود یا همسر و اولاد و پدر و مادر و برادر و خواهر تحت تکفل در یک سال مالیاتی‌ به شرط این که اگر دریافت‌ کننده موسسه درمانی یا پزشک مقیم ایران باشد دریافت وجه را گواهی نماید و چنانچه به تأیید وزارت بهداشت، درمان و ‌آموزش پزشکی به علت فقدان امکانات لازم معالجه در خارج از ایران صورت گرفته است پرداخت هزینه مزبور به گواهی مقامات رسمی دولت ‌جمهوری اسلامی ایران در کشور محل معالجه یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رسیده باشد، همچنین حق بیمه پرداختی هر شخص حقیقی‌ به موسسات بیمه ایرانی بابت انواع بیمه‌های عمر و زندگی(1) و بیمه‌های درمانی از درآمد مشمول مالیات مودی کسر می‌گردد.

در مورد معلولان و بیماران خاص و صعب العلاج علاوه بر هزینه­ های مذکور هزینه مراقبت و توانبخشی آنان نیز قابل کسر از درآمد مشمول مالیات‌ معلول یا بیمار یا شخصی که تکفل او را عهده ‌دار است می‌باشد.

در ماده 137 اگر هزینه های درمانی، بهداشتی و توانبخشی صورت بگیرد و دارای مهر حسابداری بیمارستان و … مورد قبول سازمان مالیاتی است و معاف از مالیات می باشد و در هر مرحله ای ببرید سازمان قبول می کند.

نکته دیگر اگر خسارتی مانند آتش سوزی صورت گیرد ظرف مدت 3 ماه به سازمان مالیاتی اعلام شود بخاطر خسارت و با توجه به زیان وارد شده مشمول مالیات نخواهید شد.


با احترام
برای دریافت مشاوره مالیاتی یا حسابداری اینجا کلیک کنید

مشاوره های مشابه

مشاوره رایگان
0 امتیاز
1 پاسخ 415 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 1,945 بازدید
تماس با بیدبرگ
درباره بیدبرگ
قوانین بیدبرگ

.
.
...