باز هستیم
مشاوره مالیاتی
021-91023784
واتساپ
0 امتیاز
510 بازدید
در ثبتی و اداری توسط (19,610 امتیاز)
سلام

ورشکستگی شرکت بر سهامداران چه تاثیری دارد ؟
1 پاسخ
0 امتیاز
توسط (21,340 امتیاز)

الف: اثر حکم ورشکستگی در شرکتهای اشخاص:

  1.  اثر ورشکستگی شریک در شرکت : یکی از موارد انحلال شرکت تضامنی و نسبی در قانون، ورشکستگی یکی از شرکا اعلام شده است. در مورد ورشکستگی یکی از شرکاء انحلال وقتی صورت می‌گیرد که مدیر تصفیه کتبا تقاضای انحلال شرکت را نموده و از آن تقاضا، شش ماه گذشته و شرکت مدیر تصفیه را از تقاضای انحلال منصرف نکرده باشد.
  2.  اثر ورشکستگی شرکت در وضعیت شریک : اگر شرکت “شخص” ورشکسته شود طلبکاران می‌توانند به طور تضامنی یا نسبی به شرکا مراجعه کنند و در صورتی که شریک تاجر باشد و دیون را نپردازد، می‌توان تقاضای ورشکستگی‌اش را نمود ولی اگر تاجر نباشد، ممکن است اموال او توقیف گردد.

ب: اثر حکم ورشکستگی در شرکت های سرمایه:

با توجه به مفهوم شخصیت حقوقی مستقل شرکت‌های تجاری از شرکا، در صورت ورشکسته شدن شرکت، طلبکاران اصولاً حق مراجعه به سهام‌دار را ندارند، مگر تمامی ارزش اسمی سهام پرداخت نشده باشد که می‌توان عمل به تعهد سهام‌دار را مطالبه کرد و سهام‌دار اگر پرداخت نکند و تاجر هم باشد می‌تواند ورشکسته تلقی گردد برعکس اگر شریک ورشکسته شود می توان توقیف سهام وی را در شرکت در خواست کرد.
بنا بر اصل استقلال شخصیت حقوقی، ورشکستگی شخص سهام‌دار، موجب ورشکستگی شرکت نمی‌شود ولی قانون‌گذار برای حفظ حقوق طلبکاران شرکت‌های سهامی مسئولیت فردی یا تضامنی مدیران را در یک صورت پیش بینی نموده و آن صورت این است که اگر شرکت ورشکسته شود یا پس از انحلال معلوم گردد که دارائی شرکت برای ادای دیون آن، کافی نیست، هر طلبکاری می‌تواند از دادگاه ذی صلاح محکومیت مدیران شرکت سهامی را که با ارتکاب تقصیر موجبات ورشکستگی شرکت و عدم تکافوی دارائی آن را فراهم کرده اند به پرداخت آن قسمت از دیون که وصول آن از دارائی شرکت امکان‌پذیر نیست تقاضا نماید.
در صورتی که شریک شرکت با مسئولیت محدود ورشکست شود و طلبکاران برای وصول سهم الشرکه‌اش به شرکت مراجعه کنند، چون آزاد کردن سهم الشرکه با انحلال شرکت ممکن است ، چاره ای جز انحلال شرکت وجود ندارد.


با احترام
برای دریافت مشاوره مالیاتی یا حسابداری اینجا کلیک کنید

مشاوره های مشابه

مشاوره رایگان
+1 امتیاز
1 پاسخ 1,917 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 366 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 209 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 195 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 313 بازدید
تماس با بیدبرگ
درباره بیدبرگ
قوانین بیدبرگ

.
.
...