باز هستیم
مشاوره مالیاتی
021-91023784
واتساپ
0 امتیاز
136 بازدید
در ثبتی و اداری توسط (19,580 امتیاز)
سلام

سال مالی شرکت سهامی به چه معناست ؟
1 پاسخ
0 امتیاز
توسط (60,190 امتیاز)
 
بهترین پاسخ

سلام

از جمله شرکت هایی که در ماده 20 قانون تجارت به آن اشاره شده است،شرکت سهامی است.شرکت سهامی شرکتی است که سرمایه آن به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی سهام آن ها است.شرکت سهامی شرکت بازرگانی محسوب می شود.ولو اینکه موضوع عملیات آن امور بازرگانی نباشد.

سال مالی شرکت سهامی

حیات شرکت سهامی معمولاَ برای مدت زیادی پیش بینی می شود و حتی اغلب شرکت ها مدت شرکت را به طور غیرمحدود تعیین می کنند. ولی صاحبان سهام نمی توانند انتظار بکشند که مدت شرکت تمام شود تا بعداَ به حساب ها رسیدگی شود و نفع و ضرر آن ها معلوم گردد . به این جهت دوره حساب شرکت به دوره های محدودی تقسیم می شود که به سال مالی موسوم است. 

بدیهی است که سال های مالی شرکت مجزی از یکدیگر نبوده و عملیات هر سال مالی تاثیری در سال مالی بعد دارد. تقسیم مدت شرکت به سال های مالی به طور صریح در قانون تجارت ایران پیش بینی نشده، ولی با در نظر گرفتن مفاد ماده 9 قانون تجارت که مقرر می دارد : " دفتر دارایی دفتری است که تاجر باید هر سال صورت جامعی از کلیه دارایی منقول و غیرمنقول و دیون و مطالبات سال گذشته خود را به ریز ترتیب داده و در آن دفتر ثبت و امضاء نماید و این کار باید تا پانزده فروردین ماه سال بعد انجام پذیرد ".

 و ماده 55 قانون تجارت که مقرر می دارد : مدیران هر شرکت سهامی باید مطابق ماده 9 این قانون صورت حسابی که متضمن دارایی منقول و غیرمنقول و همچنین صورت مطالبات و قروض شرکت باشد مرتب کنند 

 و ماده 65 قانون تجارت که مقرر می دارد :مجمع عمومی شرکت باید لااقل سالی یک مرتبه در موقعی که به موجب اساسنامه معین می شود تشکیل شود ". می توان نتیجه گرفت که حیات شرکت به دوره های مالی یک ساله تقسیم می شود. علاوه بر آن مقررات مالیات بر درآمد در اغلب کشورها شرکت ها را موظف می کند در پایان هر سال ترازنامه و حساب سود و زیان خود را به دارایی تسلیم کنند.

 قانون مالیات بردرآمد ایران مقرر می دارد : " شرکت های مشمول مالیات موظفند تا آخر تیرماه هر سال و چنانچه سال محاسباتی آن ها با سال شمسی منطبق نباشد، در ظرف چهار ماه از پایان سال محاسباتی خود ترازنامه و حساب سود و زیان سال پیش را که به تصویب مقامات صلاحیت دار شرکت رسیده باشد، به اداره دارایی محل که مرکز شرکت در آن جا واقع است تسلیم نمایند .

مقررات مربوط به سال مالی و تنظیم ترازنامه و حساب سود و زیان مربوط به کلیه شرکت ها است و اگر ما این موضوع را در مطلب مربوط به شرکت سهامی ذکر می کنیم ، از نظر اهمیتی است که تنظیم ترازنامه و حساب سود و زیان در شرکت های سهامی دارا می باشد. معمولاَ شرکت های سهامی سال مالی خود را مطابق سال رسمی کشور قرار می دهند. مثلاَ مقرر می دارند که سال مالی شرکت از اول فروردین ماه هر سال شروع و در پایان استفند ماه همان سال خاتمه می یابد. ولی شرکت ها می توانند سال مالی خود را مطابق عملیات خود تعیین نمایند،

مثلاَ ممکن است شروع آن در موقعی غیر از اول فروردین تعیین شود، مانند پانزدهم تیر ماه هر سال و در این صورت شروع سال مالی 15 تیر ماه هر سال و خاتمه آن 14 تیر ماه سال بعد خواهد بود یا مثلاَ شرکت هایی که با موسسات خارجی ارتباط دارند، اغلب سال مالی خود را مطابق سال میلادی تعیین می کنند، یعنی از اول ژانویه ( 11 دی ماه ) تا پایان دسامبر هر سال ( 10 دی ماه ) .

تعیین سال مالی شرکت نه تنها از لحاظ احتساب سود و زیان صاحبان سهام اهمیت دارد ، بلکه وسیله ای است که برای احتساب مالیات به کار می رود. 

گرچه از لحاظ حقوقی تعیین دوره مالی شرکت برای مدتی بیش از یک سال اشکالی ندارد ، ولی از لحاظ مالیاتی جز در موارد استثنایی نمی توان دوره مالی شرکت ها را برای مدتی کمتر یا بیشتر از یک سال معین نمود و شرکت ها موظفند ترازنامه و حساب سود و زیان خود را سال به سال تنظیم نموده و آن را به دارایی تسلیم کنند و مالیات سود آن ها نیز بر اساس سود سالیانه تعیین می گردد.


با احترام
برای دریافت مشاوره مالیاتی یا حسابداری اینجا کلیک کنید

مشاوره های مشابه

مشاوره رایگان
0 امتیاز
1 پاسخ 209 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 107 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 926 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 702 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 5,521 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 1,040 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 946 بازدید
سوال شده خرداد 23, 2019 در حسابداری و مالیات توسط تبریزی (130 امتیاز)
0 امتیاز
1 پاسخ 326 بازدید
سوال شده خرداد 21, 2017 در حسابداری و مالیات توسط Tabar (30,180 امتیاز)
0 امتیاز
1 پاسخ 715 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 356 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 300 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 735 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 1,336 بازدید
تماس با بیدبرگ
درباره بیدبرگ
قوانین بیدبرگ

.
.
...