دریافت مشاوره تلفنی از متخصص
مشاوره بیمه یا اداره کار
021-91023784
واتساپ
1 پاسخ
0 امتیاز
قبل توسط (136,290 امتیاز)
 
بهترین پاسخ

بند یک ماده ۶۲ قانون تامین اجتماعی به موضوع مرخصی استعلاجی بیشتر از ۳ روز پرداخته است:

غرامت دستمزد، از اولین روزی که بیمه شده بر اثر حادثه یا بیماری حرفه ای و به موجب تشخیص سازمان تأمین خدمات درمانی قادر به کار نباشد پرداخت خواهد شد. در مواردی که عدم اشتغال به کار و معالجه به سبب بیماری باشد، در صورتی که بیمار در بیمارستان بستری نشود، غرامت دستمزد از روز چهارم پرداخت خواهد شد.

طبق بند یک ماده ۶۲ قانون تامین اجتماعی، برای مرخصی استعلاجی بیشتر از ۳ روز، یکی از دو حالت زیر متصور می شود:

  1. بیمه شده در بیمارستان بستری شود: مرخصی استعلاجی از روز اول تعلق می گیرد. پرداخت مرخصی استعلاجی از روز اول بر عهده سازمان تامین اجتماعی می باشد.
  2. بیمه شده در بیمارستان بستری نشود: در این مورد،‌ یکی از دو حالت زیر اتفاق می افتد:
    1. بیماری ناشی از کار بوده باشد: مرخصی استعلاجی از روز اول تعلق می گیرد. پرداخت مرخصی استعلاجی از روز اول بر عهده سازمان تامین اجتماعی می باشد.
    2. بیماری عمومی (غیر ناشی از کار) باشد: مرخصی استعلاجی از روز چهارم در نظر گرفته می شود. در واقع، از روز چهارم، پرداخت حقوق مرخصی استعلاجی بر عهده سازمان تامین اجتماعی است. برای سه روز اول، از آنجا که کارفرما تعهدی برای پرداخت این ۳ روز را ندارد،‌ می تواند این سه روز را برای کارگر به عنوان مرخصی بدون حقوق یا مرخصی استحقاقی در نظر بگیرد.

سوالی که در این زمینه مطرح است این است که: پرداخت سه روز مرخصی استعلاجی توسط کارفرما تا چند بار در سال تکلیف شده؟ در واقع همان طور که در بالا به آن اشاره شد، طبق بند یک ماده ۶۲ قانون تامین اجتماعی، کارفرما اصلا تکلیفی برای پرداخت مرخصی استعلاجی سه روز مرخصی ندارد، و می تواند برای این سه روز، مرخصی استحقاقی یا مرخصی بدون حقوق برای کارگر در نظر بگیرد، تا بازه خالی در سوابق بیمه کارگر ایجاد نشود.


با احترام
برای دریافت مشاوره بیمه اینجا کلیک کنید

مشاوره های مشابه

مشاوره رایگان
0 امتیاز
1 پاسخ 5,375 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 14,158 بازدید
+1 امتیاز
3 پاسخ 18,110 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 34,137 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 4,328 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 24,805 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 32 بازدید
تماس با بیدبرگ
درباره بیدبرگ
قوانین بیدبرگ

.
.
...