باز هستیم
مشاوره بیمه یا اداره کار
021-91023784
واتساپ
0 امتیاز
9,888 بازدید
در مرخصی زایمان و استعلاجی توسط (-1,060 امتیاز)
سلام

مراحل و شرایط دریافت مرخصی به دلیل ابتلا به بیماری کرونا
1 پاسخ
0 امتیاز
توسط (21,780 امتیاز)
انتخاب شده توسط
 
بهترین پاسخ

با سلام
در صورت بیماری با دریافت گواهی معتبر از پزشک می توانید از مرخصی استعلاجی استفاده کنید.

البته این مرخصی باید با توجه به ماده 74 قانون کار به تایید سازمان تامین اجتماعی برسد.

لذا در مواردی که فرد با تشخیص پزشک، مشکوک به بیماری کرونا باشد و در قرنطینه قرار بگیرد و یا مبتلا به این بیماری شده و تحت درمان باشد حق استفاده از مرخصی استعلاجی را خواهد داشت و غرامت دستمزد این ایام توسط بیمه تامین اجتماعی به او پرداخت خواهد شد.

برای دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری باید گواهی پزشکی به شعب تامین اجتماعی ارائه کنند. گواهی پزشکی حسب مورد و با توجه به مدت استراحت بیمه شده ، باید توسط یکی از مراجع زیر تایید شود:

  • چنانچه مدت استراحت بیمه شده در هر نوبت از ۷ روز بیشتر نباشد و یا در طول سال ۱۵ روز و یا کمتر باشد تایید آن توسط پزشک معالج کافی خواهد بود.
  • چنانچه مدت استراحت بیش از ۱۵ روز در سال و کمتر از ۶۰ روز باشد، باید به تایید پزشک معتمد بیمه تامین اجتماعی برسد.
  • در صورتی که مدت استراحت بیمه شده ۶۰ روز و بیشتر در سال باشد باید به تایید شورای پزشکی تامین اجتماعی برسد.

نکات اساسی در زمینه گواهی پزشکی

  •  گواهی‌های استراحت پزشکی که در هر نوبت ۷ روز یا کمتر باشد (و جمع آنها در طول سال از ۱۵ روز بیشتر نشود) براساس گواهی پزشک معالج قابل‌قبول است.
  • همچنین اگر مدت گواهی استراحت پزشکی در یک نوبت بیشتر از ۷ روز و حداکثر تا ۶۰ روز باشد، اعتبار آن باید به تأیید پزشک معتمد و استراحت‌های بیش از ۶۰ روز در طول سال باید به تأیید شورای پزشکی برسد.
  • در تمامی گواهی های استراحت پزشکی باید نوع بیماری و مدت بستری در بیمارستان و یا استراحت در منزل به تفکیک و صراحت مشخص شده باشد

تمامی مدتی که یک فرد با تایید پزشک معتمد و کمیسیون سازمان تامین اجتماعی تحت درمان باشد حقوق او تا زمانی که به کار برگردد، از طریق صندوق تامین اجتماعی پرداخته می‌شود.

نحوه محاسبه غرامت دستمزد ایام بیماری:

میزان غرامت دستمزد ایام بیماری بیمه شدگان تامین اجتماعی بر اساس آخرین مزد یا حقوق روزانه آنان پیش از وقوع بیماری و با توجه به شرایط زیر محاسبه می شود:

  • غرامت دستمزد ایام بیماری بیمه شده متاهل و یا بیمه شده ای که پدر و مادرش تحت تکفل او هستند، بر مبنای ۳/۴ (سه چهارم) آخرین مزد یا حقوق روزانه وی محاسبه می شود.
  • غرامت دستمزد ایام بیماری بیمه شده مجرد و غیر متکفل در صورتی که به هزینه بیمه تامین اجتماعی بستری شود بر مبنای ۱/۲ (یک دوم) آخرین مزد یا حقوق روزانه وی و در غیر اینصورت بر مبنای ۲/۳ (دو سوم) آن محاسبه می شود.
  • آخرین مزد یا حقوق روزانه بیمه شده که مبنای تعیین غرامت دستمزد ایام بیماری است، از طریق تقسیم مجموع مزد یا حقوق مبنای کسر حق بیمه وی در آخرین ۹۰ روز پیش از استراحت، بر روزهای کارکرد وی در ۹۰ روز محاسبه می شود.

نکات مهم در مرخصی استعلاجی

  • برای دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری، بیمه شده باید با در دست داشتن اصل دفترچه درمانی و گواهی پزشکی معتبر به شعبه بیمه تامین اجتماعی مراجعه کند.
  • مدت دریافت غرامت دستمزد، جزو سابقه پرداخت حق بیمه محاسبه می شود.
  •  مرخصی استعلاجی هیچ گونه ارتباطی با مرخصی استحقاقی سالیانه کارگر ندارد و کارگران می توانند از مرخصی استحقاقی که 26 روز کاری است علاوه بر مرخصی استعلاجی استفاده نمایند.
  • ضمن اینکه 9 روز از مرخصی استحقاقی کارگران قابل ذخیره است و مرخصی استعلاجی از این 9 روز نیز نمی کاهد. ضمنا باید توجه داشت اگر به دلیل شیوع بیماری کارگاه تعطیل شود کارگران با توجه به ماده 15 قانون کار و تبصره 2 ماده 2 قانون بیمه بیکاری مشمول دریافت بیمه بیکاری خواهند بود.

برای اطلاعات بیشتر در این زمینه  پیشنهاد می کنم مطالب زیر رو مطالعه نمایید:

شرایط استفاده از مرخصی استعلاجی در بیمه تامین اجتماعی

شرایط بیمه بیکاری کرونا


با احترام
برای دریافت مشاوره بیمه اینجا کلیک کنید

مشاوره های مشابه

مشاوره رایگان
0 امتیاز
1 پاسخ 766 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 588 بازدید
+2 امتیاز
1 پاسخ 12,356 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 4,104 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 24,795 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 12,402 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 3,627 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 5,541 بازدید
+1 امتیاز
2 پاسخ 6,469 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 3,658 بازدید
0 امتیاز
3 پاسخ 1,016 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 6,372 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 2,225 بازدید
تماس با بیدبرگ
درباره بیدبرگ
قوانین بیدبرگ

.
.
...