باز هستیم
مشاوره بیمه یا اداره کار
021-91023784
واتساپ
0 امتیاز
2,567 بازدید
در دیه و بیمه خودرو توسط (230 امتیاز)
سلام

من در ماده های 31 و 32 بیمه شخص ثالث گیر کردم. در ماده 31 گفته "بيمه گر و صندوق حسب مورد مكلفند حداكثر پانزده روز پس از دريافت مدارك مورد نياز، خسارت متعلقه را پرداخت كنند." ولی در ماده 32 گفته "... بيمه گر مكلف است حداكثر ظرف مدت بيست روز از تاريخ قطعي شدن مبلغ خسارت، مبلغ خسارت را به زيان ديده پرداخت و در صورت عدم مراجعه وي در مهلت مذكور نزد صندوق توديع و قبض واريز را به مرجع قضائي مربوط تحويل دهد ..."

کسی از دوستان هست این دو ماده که موجبات مشکلات زیادی برای من شدن رو باز کنه؟ چون فرض کنیم روز 15 از قطعی شدن مبلغ خسارت، زیان دیده برای تکمیل مدارک مراجعه کنه و در اون زمان مثلا بیمه گر 5 روز نهایت فرصت داره یا 15 روز؟

یا مدارک آماده شده و از 15 روز گذشته هنوز مبلغ خسارت مشخص نشده و بعد از مشخص شدن ماده 31 نقض میشه.

لطفا این مسئله رو برای من و سایر دوستان باز کنید. با تشکر
توسط (51,790 امتیاز)
ازاینکه شما رو مشتاق به خودآموزی قانون میبینم خیلی خوشحالم اما در این راه باید با توشه تون پربارتر باشه تا بتونید مسیر رو ادامه بدید . یا با یه راه بلد وارد مسیر بشید

با احترام
برای دریافت مشاوره بیمه اینجا کلیک کنید
توسط (230 امتیاز)
ممنونم ولی متوجه متنتون نشدم. شما هم در پاسخ به اشتباه راهنمایی کردین و اینکه کسی از چیزی مطلع نیست دلیل بر نداشتن هیچ دانشی نمیشود.
توسط (51,790 امتیاز)
من قصدم توهین به شما نبود گفتم اینطوری فقط سر در گم میشید . جواب شما هم کاملا صحیح و درسته . از اینکه  پاسخ نادرست دادم بسیار عذر میخام

با احترام
برای دریافت مشاوره بیمه اینجا کلیک کنید
3 پاسخ
0 امتیاز
توسط (230 امتیاز)
انتخاب شده توسط
 
بهترین پاسخ
با توجه به پیگیری هایی که کردم متوجه شدم که بیمه گر یا صندوق حداکثر موظفن 15 روز پس از تکمیل مدارک پرداخت خسارت داشته باشند. اما اگر مبلغ خسارت تعیین شود، بیمه گر موظف است تا بیست روز منتظر مراجعه زیاندیده یا وراث قانونی یا اولیای دم بماند. حال اگر در این بین مراجعه انجام نشد، بعد بیست روز مبلغ رو به حساب صندوق می ریزد و ادامه ماجرا ولی اگر مثلا روز 15 مراجعه کردن و مدارک تکمیل شد باز با استناد به ماده 31 شرکت بیمه میتواند 15 روز پس از تکمیل مدارک مبلغ رو به آنها پرداخت کنه ( در ماده 33 این موضوع حل شده )
0 امتیاز
توسط (33,820 امتیاز)
با سلام

با وجود ذکر مدت 15 روز (به استناد ماده 31 ) و20 روز (به استناد ماده32 ) از تاریخ دریافت مدارک بزای پرداخت خسارت، هیچ جای قانون اشاره نشده است که اگر بیمه گر ظرف این مدت خسارت را پرداخت نکرد، چه می شود.

تنها جریمه ای که صورت می گیرد این است که اگر دیه افزایش پیدا کرد، می بایست به نرخ روز پرداخت کند. گاهی بیمه گر افزایش دیه ناشی از تورم را ترجیح می دهد تا به موفع پرداخت کردن آن.

این مدت تعیین شده فقط به کار طراحان سوال ازمون های بیمه ای می آید که از دل این تناقض ها، سنجش خود را انجام دهند.

در بیشتر آیین نامه ها و استانداردها، زمان پرداخت خسارت از سوی بیمه گر، 15 روز کاری پس از دریافت مدارک است. گرچا در عمل مردم به چند ماه هم راضی هستند و بیمه گر بعد از سپری شدن مدت مذکور، هر بار مدارک اضافه تری برای پرداخت خسارت می خواهد و اصطلاحا به دنبال نخود سیاه می فرستد.

گرچه تمامی بیمه گران اینگونه رفتار نمی کنند ولی در تعداد کثیری از موارد اینگونه تجربه شده است.

با احترام
برای دریافت مشاوره بیمه اینجا کلیک کنید
توسط (230 امتیاز)
با تشکر از شما
اما در ماده 33 همین آیین نامه عدم پرداخت خسارت از سوی بیمه گر و صندوق را به ازاء هرروز تاخیر به نیم در هزار جریمه میکند. بنظرم خیلی هوشمندانه طراحی شده و در پاسخ کامل توضیح میدهم.
0 امتیاز
توسط (51,790 امتیاز)
ویرایش شده توسط
با سلام

در ادامه فرمایشات همکارم عرض میکنم که

ماده ۳۱ قانون بیمه ثالث ۹۵ به خسارات مالی مربوط میشود

ماده ۳۲ قانون بیمه ثالث ۹۵ به خسارات جانی نظر دارد

مقنن برای هر کلمه منظور و هدف خاصی دارد .زیرا هرکلمه دارای بار حقوقی و مسئولیتی برای استفاده کنندگان از قانون میباشد

با احترام
برای دریافت مشاوره بیمه اینجا کلیک کنید
توسط (230 امتیاز)
با سپاس از پاسخ شما
ولی ماده 31 برای هر دو حالت هست و نباید برداشت شخصی از این قضیه داشت. جواب کامل را پیدا کرده و در پاسخ قرار میدهم.

مشاوره های مشابه

مشاوره رایگان
0 امتیاز
1 پاسخ 4,832 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 779 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 1,371 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 839 بازدید
تماس با بیدبرگ
درباره بیدبرگ
قوانین بیدبرگ

.
.
...