باز هستیم
مشاوره بیمه یا اداره کار
021-91023784
واتساپ
+1 امتیاز
2,874 بازدید
در دیه و بیمه خودرو توسط (1,110 امتیاز)
سلام منظور از کروکی سازشی یعنی چه در پرداخت خسارت یعنی چه ؟
1 پاسخ
0 امتیاز
توسط (55,060 امتیاز)
با سلام

یعنی اینکه حادثه منجر به جرح نشده باشد و طرفین با یکدیگر در این زمینه توافق کنند . قسمتی از مقاله ام در این زمینه را که در سایت شخصی ام آورده شده است در اینجا می آورم :

1-احتمالا تا به حال حداقل یک بار تصادف کرده اید. انشاء الله که به خیر گذشته باشد ولی می دانید که برای گرفتن هزینه بیمه شخص ثالث یا بیمه بدنه  اگر مقصر باشید یا نباشید باید کروکی داشته باشید. البته کشیدن کروکی توسط افسر راهنمایی و رانندگی معمولا اولین مشکلی که دارد این است که زمان زیادی می برد. یعنی اینکه بعد از تصادف با آن اعصاب داغون باید منتظر بمانی تا تازه جناب آقای افسر به محل تشریف بیاورند. معمولا از شانس ما تصادف در خیابان های شلوغ یا جاهای تنگ روی داده است بنابراین اگر بخواهیم صحنه را دست نزنیم ملت بیچاره می شوند و ترافیک وحشتناکی به وجود می آید. اگر هم ماشین را کناری بکشیم ممکن است افسر نتواند درست کروکی بکشد و تازه بین شما و طرف مقابل شما هم اختلاف نظر و مشاجره پیش بیاید. می شود راحت بی خیال کروکی شویم و به بیمه مراجعه کنیم که این روش هم مشکلات خاص خودش را دارد که اکنون دقیقا برایتان توضیح می دهم.

2-معمولا باید دقت کرد که بدون داشتن کروکی پرداخت بیمه در بیمه شخص ثالث و به خصوص بیمه بدنه حد بسیار پایین تری نسبت به حالتی است که کروکی داشته باشیم . معمولا این سوال پیش می آید که با توجه به مبلغ پرداختی توسط بیمه ها بدون کروکی به خصوص هنگامیکه می خواهیم از بیمه بدنه استفاده کنیم و فرانشیزی که کم می شود اصلا چه نیازی به بیمه بدنه است . جواب اینجاست که زمان استفاده مناسب از بیمه بدنه هنگامی است که یا خسارت بالایی دیده باشیم و یا خودرو به سرقت رفته باشد بنابراین مبلغ خسارتی که در این مواقع از بیمه دریافت می کنیم کاملا مناسب می باشد و البته برای دریافت این مبلغ حتما باید کروکی داشته باشیم . به خصوص می دانید که بعد از دریافت خسارت از بیمه بخصوص در بیمه بدنه برای دریافت خسارت بعدی مبلغ فرانشیز پرداختی تا حد زیادی بالا می رود و بنابراین اصلا به صرفه نیست که برای خسارت های جزئی از بیمه نامه مان استفاده نماییم.

3- هنگامیکه کروکی توسط افسر پلیس کشیده می شود علاوه بر نوع مکان و جزئیات حادثه تاریخ و زمان دقیق تصادف ذکر می گردد. در نتیجه شما می توانید معمولا تا هر زمانی که بخواهید به شرکت بیمه مراجعه کرده و خسارت خود را دریافت کنید در صورتیکه اگر کروکی نداشته باشید صرفا 5 روز وقت دارید که این کار را انجام دهید. با توجه به اینکه در صورت نداشتن کروکی دو طرف موظف هستند که با یکدیگر به شرکت بیمه مراجعه کنند در صورتیکه کروکی نداشته باشید و طرف مقابلتان در این کار کوتاهی کند ممکن است شانس گرفتن خسارت را از دست بدهید و آنگاه کارتان به شدت پیچ می خورد.

4- بد نیست بدانید کلا دو نوع کروکی داریم : الف) کروکی سازشی ب) کروکی غیر سازشی . اگر تصادف خسارتی بود و دو طرف هم آدم معقولی بودند بهتر است از این روش استفاده گردد و با کروکی تشریف ببرید بیمه . اما اگر جرحی و یا خدای نکرده فوتی بود یا در تصادف خسارتی دو طرف با هم سازش نمی کنند یا نظر افسر را قبول ندارید یا مدارک تان ناقص است  کروکی عدم سازش کشیده می شود. با این کروکی باید به مراجعه قضایی (دادسرا یا شورای حل اختلاف) مراجعه کرد و وارد مراحل بعدی شد. البته یک کروکی شورایی هم داریم که بعدها در مورد آن صحبت می کنم.

5-نکته دیگری که ذکر آن ضروری است هنگام استفاده از بیمه بدنه پیش می آید . فرض کنید در هنگام رانندگی به درخت ، دیوار و یا هر جسم ثابت دیگه ای زدید یا اینکه ماشینی با شما تصادف کرد و شما هم به یک جسم ثابت مثلا درخت خوردید و بخواهید از بیمه بدنه اتومبیل تان در اینگونه موارد استفاده کنید. اینجا دیگر بیمه ریالی به شما بدون کروکی نمی دهد و حتما باید کروکی از افسر پلیس اشته باشید.

6-دقت داشته باشید برای اینکه افسر کروکی بکشد اگر حادثه منجر به جرح یا فوت نشده باشد بهتر است خودرو را کنار بکشید و ترافیک ایجاد نکنید. وگرنه هر دو طرف حتما به خاطر سد معبر جریمه می شوید. سریعا از دو خودرو در تمامی ابعاد عکس بگیرید (با موبایل یا هر چیزی که دم دستتان بود) و خودرو را به کناری بیاورید. افسر پلیس به سادگی با استفاده از همان عکس ها کروکی را برای شما می کشد و می تواند مقصر را مشخص نماید.

7- می دانید که در صورتیکه خودرویتان دچار افت قیمت ناشی از حادثه بشود (این حالت معمولا برای خودروهای نو اتفاق می افتد) بیمه در هر صورت ریالی پرداخت نمی کند. البته شخصا پیشنهاد نمی کنم چنین چیزی را بخواهید از مقصر حادثه دریافت کنید چون بخصوص اگر خودرو مدل بالا باشد این مبلغ ممکن است بسیار زیاد شود که دیگر ضررهایی که مقصر داده است بس است و بهتر می دانم که در صورت توانایی مالی گذشت کنید (مخصوصا شما دوست عزیز صاحب خودروی گران). اما بهرحال اگر به هر دلیلی نیاز داشتید چینی چیزی را درخواست کنید باید کروکی داشته باشید.

8- توجه داشته باشید در صورتیکه حادثه ای روی دهد که منجر به جرح شود باید حتما به اورژانس برای مداوای حادثه دیده زنگ بزنید و خودتان بیمار را به بیمارستان نبرید. اما اگر وضعیت خطرناک بود و خودتان بیمار را به بیمارستان بردید و یا به هردلیل دیگر مثل ترس یا شتابزدگی این کار را انجام دادید باید هزینه بیمارستان را تا ریال آخر پرداخت کنید . در دولت قبلی آئین نامه ای تصویب شد که در حادثه های ناشی از تصادف رانندگی هزینه بیمارستان از صندوق بیمه خسارات بدنی پرداخت می گردد و بنابراین دیگر نیازی نیست شما پولی بپردازید. اگر هم پرداخته باشید می توانید با تکمیل مدارک پولتان را از بیمارستان بگیرید . مهمترین مدرک برای دریافت پولتان از بیمارستان کروکی حادثه است.

9- با اینکه گفته می شود بیایید و بدون داشتن کروکی خسارت بگیرید معمولا همیشه اینگونه نیست که علت آن یا ناشی از تقلب های روزمره ای است که مردم ما در هر جا و مکانی انجام می دهند و باعث بدبینی کارشناسان بیمه شده است و بعضی مواقع اذیت های بیهوده ای است که بیمه ها انجام می دهند . بیایید چند مثال در این مورد بزنیم: مثلا بارها اتفاق افتاده است که کارشناس بیمه نسبت به نظر دو طرف مبنی بر مقصر بودن یکی از طرفین ایراد وارد می کند (به خصوص وقتی بیمه های طرفین متفاوت باشد) و چون ذاتا و قانونا نمی تواند مقصر را مشخص نماید طرفین را به مراجع ذی صلاح ارجاع می دهد یا بعضی مواقع  بعضی از متخلفین مقصر صوری به بیمه معرفی می کنند (مثلا هنگامیکه مقصر اصلی بیمه نداشته باشد) که این نیز باعث بدبینی بیشتر بیمه ها می گردد.

10- ختم کلام : گول این حرف ها را نخورید حتما از افسر بخواهید کروکی ترسیم کند، حتی در مواقعی که افسر به علت های مختلف از این کار سر باز می کند مصرا از او بخواهید این کار را انجام دهد زیرا این وظیفه قانونی وی است.

با احترام
برای دریافت مشاوره بیمه اینجا کلیک کنید

مشاوره های مشابه

مشاوره رایگان
+1 امتیاز
1 پاسخ 1,407 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 2,328 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 770 بازدید
سوال شده آذر 8, 2016 در دیه و بیمه خودرو توسط esmfallahi (5,420 امتیاز)
+1 امتیاز
1 پاسخ 1,390 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 472 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 1,606 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 556 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 3,320 بازدید
+2 امتیاز
1 پاسخ 1,388 بازدید
تماس با بیدبرگ
درباره بیدبرگ
قوانین بیدبرگ

.
.
...