باز هستیم
مشاوره بیمه یا اداره کار
021-91023784
واتساپ
+1 امتیاز
51,425 بازدید
در دیه و بیمه خودرو توسط
آیا بیمه به راننده بدون گواهینامه تعلق میگیرد
3 پاسخ
0 امتیاز
توسط (29,220 امتیاز)
انتخاب شده توسط
 
بهترین پاسخ

با سلام ..... طبق بند پ ماده ۱۵ قانون بیمه شخص ثالث در صورت فقدان گواهینامه ی راننده مقصر بیمه گر مکلف به پرداخت خسارت زیاندیده بدون شرط و اخذ تضمین بوده و پس از آن میتواند جهت بازیافت به راننده مقصر مراجعه کند.
در خصوص دیه ی راننده ی مقصر نیز با عنایت به آیین نامه اجرایی ماده ۳ یکی از شرایط پرداخت دیه و ارش به راننده ی مقصر داشتن گواهینامه ی متناسب با وسیله نقلیه میباشد.
لذا در صورت فقدان گواهینامه خسارت دیه و ارش راننده مقصر غیر قابل پرداخت خواهد بود.


با احترام
برای دریافت مشاوره بیمه اینجا کلیک کنید
+1 امتیاز
توسط (28,870 امتیاز)
با سلام . به خود راننده بدون گواهی نامه خیر اما به زیان دیدگان تعلق میگیرد

طبق ماده 723 قانون تعزیرات اسلامی ˈهر کس بدون گواهینامه رسمی اقدام به رانندگی و یا تصدی وسایل موتوری که مستلزم داشتن گواهینامه مخصوص است، بنماید و همچنین هر کس که به موجب حکم دادگاه از رانندگی وسایل نقلیه موتوری ممنوع باشد به رانندگی وسائل مزبور مبادرت ورزد، برای بار اول به حبس تعزیری تا دو ماه یا جزای نقدی تا یک میلیون ریال و یا هر دو مجازات و در صورت ارتکاب مجدد به دو ماه تا شش ماه حبس محکوم خواهد شد.

چنانچه فرد بدون گواهینامه مقصر حادثه ای باشد به عبارت دیگر بی احتیاطی یا بی مبالاتی یا عدم رعایت نظامات دولتی یا عدم مهارت وی علت تصادفی باشد که منجر به صدمات بدنی شود، دادگاه مکلف است مجازات وی را تشدید کند و می‌تواند وی را برای مدت یک تا پنج سال از حق رانندگی محروم کند.

در عین حال در مواردی که راننده بدون گواهینامه مقصر حادثه باشد، اعم از این که تصادف منجر به خسارت مادی یا بدنی شده باشد، در صورتی که خودرو دارای بیمه نامه معتبر باشد، بیمه گر مکلف به پرداخت خساراتی است که به موجب بیمه نامه تعهد نموده است.

براساس ماده 6 قانون بیمه اجباری شخص ثالث مصوب سال 87 شرکت بیمه موظف است دیه متعلقه به مصدوم یا حق اولیاء دم متوفی را بلافاصله پرداخت نموده و پس از آن می‌تواند نسبت به استرداد کل یا بخشی از آن توسط مراجع قضائی اقدام کند که درحال حاضر این ماده قانونی توسط اکثر شرکت‌های بیمه گر اجرا نمی‌شود و باز پرداخت دیه بصورت اقساط و با ارائه تضامین توسط راننده مقصر انجام می‌گیرد که این اقساط بعضا بسیار سنگین است.

با احترام
برای دریافت مشاوره بیمه اینجا کلیک کنید
سوال شده تیر 3, 2018 در دیه و بیمه خودرو توسط (100 امتیاز)
دوباره دسته بندی کردن تیر 5, 2018 توسط
آیا در تصادف موتور با حیوانات می توان از صاحب حیوان طلب خسارت کرد ؟
0 امتیاز
توسط (21,160 امتیاز)

باسلام

 بله بیمه خسارت را به زیاندیده پرداخت می کند ولی شرکت بیمه خسارت پرداخت شده را از راننده مقصر حادثه که گواهینامه نداشته مطالبه میکند.

------------------------------------------


با احترام
برای دریافت مشاوره بیمه اینجا کلیک کنید

مشاوره های مشابه

مشاوره رایگان
+1 امتیاز
2 پاسخ 31,382 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 2,456 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 2,066 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 2,475 بازدید
تماس با بیدبرگ
درباره بیدبرگ
قوانین بیدبرگ

.
.
...