باز هستیم
مشاوره بیمه یا اداره کار
021-91023784
واتساپ
+1 امتیاز
2,061 بازدید
در دیه و بیمه خودرو توسط
با عرض سلام خدمت کارشناسان محترم

برادرم در یک سانحه رانندگی با موتور سیکلت با دو سرنشین به مانع در مسیر راه برخورد میکند با توجه به اینکه سرعت موتور بالا بوده قادر به کنترل موتور نمی گردد و متاسفانه برادرم با یکی از سرنشینان فوت می کنند ویکی از سرنشینان هم از ناحیه دست دچار شکستگی مشود حالا باتوجه به اینکه برادرم فوت نموده و مالکیت موتور هم با ایشان می باشد و فاقد گواهینامه می باشد لطفا مراحل قانونی به چه شکلی خواهد بود ممنون میشوم اگر راهنمایی فرمایید.

با تشکر
1 پاسخ
0 امتیاز
توسط (28,870 امتیاز)

با سلام

در مواردی که راننده بدون گواهینامه مقصر حادثه باشد، اعم از اینکه تصادف منجر به خسارت مادی یا بدنی شده باشد، درصورتی که خودرو دارای بیمه‌نامه معتبر باشد، بیمه‌گر مکلف به پرداخت خساراتی است که به موجب بیمه‌نامه تعهد کرده است.

به استناد ماده 10 قانون بیمه اجباری شخص ثالث وبه منظور حمایت از زیان دیده گان حوادث رانندگی، خسارتهای بدنی وارد به اشخاص ثالث که به علت فقدان یا انقضاء بیمه نامه، بطلان قرارداد بیمه، تعلیق تامین بیمه گر، فرار کردن و یا شناخته نشدن مسئول حادثه و یا ورشکستگی بیمه گر قابل پرداخت نباشد یا به طور کلی خسارتهای بدنی خارج از شرایط بیمه نامه (به استثناء موارد مصرح در ماده (7)) توسط صندوق مستقلی به نام صندوق تامین خسارتهای بدنی پرداخت خواهد شد.

در صورت اثبات عمد راننده در ایجاد حادثه توسط مراجع قضائی و یا رانندگی در حالت مستی یا استعمال مواد مخدر یا روانگردان مؤثر در وقوع حادثه، یا در صورتی که راننده مسبب فاقد گواهینامه رانندگی باشد یا گواهینامه او متناسب با نوع وسیله نقلیه نباشد شرکت بیمه موظف است بدون اخذ تضمین، خسارت زیان‌دیده را پرداخت نموده و پس از آن می‌تواند به قائم‌مقامی زیان‌دیده از طریق مراجع قانونی برای استرداد تمام یا بخشی از وجوه پرداخت شده به شخصی که موجب خسارت شده است مراجعه نماید.

در صورتی که راننده زمان وقوع حادثه فاقد گواهینامه باشد و زیاندیده یا زیاندیدگان شخص یا اشخاص باشند طبق ماده 5 قانون بیمه اجباری شخص ثالث خسارات جانی زیاندیدگان از محل بیمه‌نامه شخص ثالث مقصر با اخذ تضمن لازم پرداخت و سپس از جهت بازیافت خسارت پرداختی به مقصر حادثه مراجعه میشود (ریکاوری خسارت)

اگر فاقد بیمه نامه باشد از محل صندوق تامین خسارت های بدنی قابل جبران است

مدرک لازم برای مطالبه خسارت‌های بدنی

به موجب ماده 3 دستورالعمل ماده 14 قانون بیمه شخص ثالث، مدارک لازم برای بررسی و پرداخت خسارت بدنی متعلقه توسط بیمه‌گر و صندوق حسب مورد به شرح زیر است:

1 . اصل یا تصویر مصدق گزارش کارشناس راهنمایی و رانندگی یا گزارش مقامات انتظامی یا نظریه کارشناس یا هیئت کارشناسی منتخب مراجع قضایی.

2. بیمه‌نامه شخص ثالث یا هرگونه مدرک دیگری که حاکی از بیمه وسیله نقلیه مسبب حادثه در زمان وقوع حادثه باشد.

3. تصویر گواهینامه رانندگی مسئول حادثه مگر اینکه مشخصات کامل گواهینامه رانـندگی در گـزارش کارشـناس راهنمایی و رانندگی یا پلـیس راه درج شده یا اینکه راننده مسئـول حادثه فاقد گواهینامه رانندگی متناسب با نوع وسـیله نقلیه موجد حادثه باشد.

۴. مدارک شناسایی مصدوم یا متوفی

۵. تصویر خلاصه پرونده بالینی مصدوم یا متوفی در صورتی که در یکی از مراکز درمانی بستری شده باشد.

۶. نظریه پزشکی قانونی

۷. تصویر مدرک شناسایی وسیله نقلیه مسبب حادثه در صورت وجود

۸. ارایه مدارک مثبته دایر بر احراز سمت قانونی متقاضی از قبیل قیمومت یا وکالت یا وصایت یا ولایت خاص حسب مورد

۹. جواز دفن یا گواهی فوت یا شناسنامه باطل‌شده متوفی

همچنین به موجب تبصره 1 ماده مذکور «پرداخت خسارت در حوادث منجر به فوت منوط به ارایه گواهی انحصار وراثت خواهد بود».


با احترام
برای دریافت مشاوره بیمه اینجا کلیک کنید

مشاوره های مشابه

مشاوره رایگان
+1 امتیاز
1 پاسخ 833 بازدید
+3 امتیاز
1 پاسخ 1,045 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 4,035 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 19,155 بازدید
سوال شده اردیبهشت 31, 2019 در دیه و بیمه خودرو توسط ahmad031 (100 امتیاز)
+1 امتیاز
1 پاسخ 1,708 بازدید
+1 امتیاز
2 پاسخ 3,546 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 652 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 1,388 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 4,884 بازدید
+2 امتیاز
1 پاسخ 17,194 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 2,001 بازدید
تماس با بیدبرگ
درباره بیدبرگ
قوانین بیدبرگ

.
.
...