باز هستیم
مشاوره بیمه یا اداره کار
021-91023784
واتساپ
+1 امتیاز
2,197 بازدید
در بیمه تامین اجتماعی و اداره کار توسط
ایا به من هدیه بارداری تامین اجتماعی تعلق میگیره ؟
1 پاسخ
0 امتیاز
توسط (27,330 امتیاز)

مادران به‌ویژه آنهایی که برای اولین‌بار باردار می‌شوند، نگران این هستند که در زمان بارداری چه تکلیفی در برابر شغل و کارفرمایشان دارند و هم اینکه چه تسهیلاتی از طرف کارفرما برای گذراندن این دوره سخت دریافت خواهند کرد. در این باره وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای حمایت از زنان شاغل در دوران بارداری، در قانون تامین اجتماعی تسهیلاتی را با عنوان کمک‌هزینه دوران بارداری در نظر گرفته است.
بر اساس تعریفی که بند ٩ ماده ٢ قانون تامین اجتماعی از کمک‌هزینه دوران بارداری کرده است، این کمک وجهی است که در ایام بارداری و عدم توانایی موقت اشتغال به کار و عدم دریافت مزد یا حقوق، به جای مزد یا حقوق به بیمه‌شده پرداخت می‌شود.
اگرچه در ماده (٦٧) قانون تامین اجتماعی پرداخت این مبلغ برای بیمه‌شده زن و همسر بیمه‌شده مرد در نظر گرفته شده است، ولی در حال حاضر این کمک هزینه  فقط به بیمه‌شده اصلی (زنان بیمه‌شده) پرداخت می‌شود.
شرایط پرداخت غرامت دستمزد ایام بارداری:

  • در مورد بیمه‌شدگانی که استراحت پزشکی دارند طبق نظر کمیسیون پزشکی اگر یک روز هم سابقه داشته باشند می‌توانند از غرامت دستمزد ایام بیماری استفاده کنند.
  • بیمه‌شده باید یک‌سال قبل از زایمان حداقل«٦٠» روز سابقه پرداخت حق بیمه را نزد سازمان تامین اجتماعی داشته باشد.
  • بیمه شده می بایست  در ایام بارداری اشتغال به کار نداشته و از جایی حقوق دریافت نکند.
  • چنانچه بیمه‌شده زن در ایام بارداری از نظر پزشکی نیازمند استفاده از مرخصی استعلاجی باشد، مدت مرخصی استعلاجی از ٦ ماه کسر نشده و طبق مقررات از غرامت دستمزد ایام بیماری (مشروط بر آنکه کارفرما ملزم به پرداخت دستمزد این ایام نباشد) برخوردار خواهد شد.
  • غرامت دستمزد طبق ماده ٣ قانون ترویج تغذیه با شیر مادر و حمایت از مادران در دوران شیردهی برای وضع حمل‌های سه‌قلو و بیشتر یک سال تعیین شده است.
  • لازم به توضیح است که تایید پزشک معتمد سازمان برای گواهی‌های مربوط به استراحت پزشکی  دوران بارداری کافی است.
  • پرداخت کمک بارداری زنان شاغل در موسسات مشمول ماده ٦٤ قانون تامین اجتماعی به عهده کارفرما است. براساس این ماده در مواردی که کارفرمایان طبق قوانین و مقررات دیگری مکلف باشند حقوق یا مزد بیمه‌شدگان باردار خود را پرداخت کنند، سازمان فقط عهده‌دار معالجه آن‌ها طبق مقررات خواهد بود.

بیمه‌شدگان خویش‌فرما و فاقد کارفرما می‌توانند خودبیمه‌پرداز بوده و تحت پوشش خدمات تامین اجتماعی قرار گیرند و این نوع بیمه مشمول دریافت غرامت دستمزد ایام بارداری نیست.
بنابراین انعقاد قرارداد بیمه اختیاری و حرف و مشاغل آزاد با سازمان تامین اجتماعی به دلیل نداشتن کارفرما و پرداخت حق بیمه توسط خود متقاضی مشمول حمایت‌ و کمک‌های ایام بارداری و بیماری نخواهد بود.
غرامت دستمزد ایام بارداری برای بیمه‌شدگان اجباری و شاغلین در کارگاه‌های مشمول قانون کار و تامین اجتماعی قابل پرداخت است که با شرایط خاص توسط سازمان تامین اجتماعی ارائه می‌شود.
مرخصی ایام بارداری براساس قانون کار جزو دوران تعلیق از کار محسوب شده و کارفرما موظف است پس از پایان مرخصی مذکور،  شخص را به کار سابق خود بازگرداند. در صورتی‌که کارفرما از پذیرش مجدد وی خودداری کند، کارگر زن می‌تواند به هیئت‌های حل اختلاف وزارت کار مراجعه و از کارفرمای خود شکایت کند.
پس از بررسی موضوع توسط هیئت‌های ذکر شده، چنانچه رای به بازگشت‌به‌کار صادر شود، کارفرما مکلف است کارگر را بپذیرد، درغیر‌این‌صورت شخص مورد نظر به سازمان تامین اجتماعی برای دریافت مقرری بیمه بیکاری معرفی می‌شود. سازمان تامین اجتماعی پس از بررسی پرونده و سابقه پرداخت حق بیمه برای این شخص، متناسب با سنوات پرداخت حق بیمه و تاهل، مقرری بیمه بیکاری منظور خواهد کرد.
نحوه محاسبه کمک هزینه بارداری
  مبلغ کمک هزینه بارداری معادل دو سوم میانگین دستمزد روزانه بیمه‌شده در آخرین«٩٠» روز قبل از شروع استراحت ایام بیماری برای هر روز استراحت است. حداکثر مدت کمک مزبور ٦ ماه (١٨٠روز قبل و بعد از زایمان) بدون کسر «٣» روز اول است. فرمول آن عبارت است از:
مبلغ قابل پرداخت= مدت زمان استراحت تجویز شده × میانگین دستمزد در آخرین«٩٠» روز قبل از استراحت


با احترام
برای دریافت مشاوره بیمه اینجا کلیک کنید

مشاوره های مشابه

مشاوره رایگان
+2 امتیاز
1 پاسخ 2,257 بازدید
سوال شده خرداد 29, 2016 در بیمه تامین اجتماعی و اداره کار توسط بدون نام
+1 امتیاز
1 پاسخ 783 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 7,545 بازدید
+2 امتیاز
1 پاسخ 795 بازدید
+3 امتیاز
1 پاسخ 982 بازدید
سوال شده اردیبهشت 16, 2016 در مرخصی زایمان و استعلاجی توسط فاطمه علیان
+2 امتیاز
1 پاسخ 1,065 بازدید

دسته بندی ها

تماس با بیدبرگ
درباره بیدبرگ
قوانین بیدبرگ

.
.
...