باز هستیم
مشاوره بیمه یا اداره کار
021-91023784
واتساپ
+4 امتیاز
18,527 بازدید
در سایر توسط
تفاوت بیمه بحری و بیمه غیربحری در چیست ؟
2 پاسخ
+2 امتیاز
توسط (56,040 امتیاز)

در ایران نیز پاره ای قراردادهای شبیه بیمه متقابل بحری در میان اقوام ساحل نشین خلیج فارس قبل از اسلام معمول بوده است. با ظهور اسلام به دو قاعده حقوقی اسلامی‌برخورد می‌کنیم که با قراردادهای بیمه امروزی شباهت دارند.

۱– عقد عمری، به شرح ماده ۴۷ قانون مدنی: ((عمری حق انتفاعی است که به‌موجب عقدی از طرف مالک برای شخص به‌مدت عمر خود یا عمر منتفع یا عمر شخص ثالثی بر قرار شده باشد)). با اندکی دقت در این تاسیس نوعی تامین را باز می‌یابیم

۲ـ ضمان جریره. شهید مرتضی مطهری ضمان جریره را بسیار نزدیک به بیمه دانسته اند.

در ضمان جریره دو نفر با یکدیگر قراردادی را منعقد می‌کنند و یکی از این دو متعهد می‌شود در صورتی‌که از روی اشتباه مرتکب عملی شده که مستوجب پرداخت دیه به شخص ثالث باشد طرف دیگر آن دیه را بپردازد. در قانون مجازات اسلامی‌مصوب ۲۴/۹/۶۱ مفصلا در خصوص عاقله ومسئولیت وی در پرداخت دیه جنایت‌های خطایی بحث شده است.

پرداخت دیه توسط عاقله را به گونه ای می‌توان نوعی بیمه تلقی کرد. اما بیمه متعارف در ایران با تاسیس شرکت سهامی‌بیمه ایران در ۱۳۱۴ استقرار یافت و با صدور اولین بیمه نامه آتش سوزی کار خود را آغاز کرد

پیش از تاریخ مذکور دو موسسه روسی معروف به ((نادژوا )) و (( کافکازمر کوری )) برای نخستین بار در ایران به بیمه‌گری پرداخته بودند. پس از شروع فعالیت شرکت بیمه ایران، شرکت‌های بیمه خارجی و شرکت‌های غیر دولتی دیگر در تهران و شهرستان‌ها فعالیت‌های بیمه گری را آغاز کردند

پس از پیروزی انقلاب اسلامی‌به موجب ماده یک قانون ملی شدن شرکت‌های بیمه مصوب تیرماه ۱۳۵۸ شورای انقلاب به‌منظور حفظ حقوق بیمه‌گذاران و گسترش صنعت بیمه در کشورو گماردن بیمه به خدمت مردم، از تاریخ مذکور تمامی‌موسسات بیمه کشور، ضمن قبول اصل مالکیت مشروع مشروط، ملی اعلام شد.

منبع:قانون

 


با احترام
برای دریافت مشاوره بیمه اینجا کلیک کنید
+1 امتیاز
توسط (56,040 امتیاز)

با سلام ، 

بیمه بحری:

بیمه بحری یا بیمه دریایی مربوط بیمه اموال و اجناس بوده و خطرات وارده به اموال ناشی از اتفاقات و حوادث دریا و اقیانوس ها میباشد. این بیمه قدیمی ترین رشته بیمه به شمار رفته و تاریخ آن برابر است با عقد اولین قرارداد بیمه دریایی که محدود به خسارات وارده به کشتی بود.

ازینکه اکثراً کشتی به بندر سالم می رسید اما اجناس آن در اثر حریق یا آب دیدگی ویا قبل از بارگیری یا هنگام تخلیه در بندر خسارات میدید، همین بود که بعدها شرکت های بیمه مسؤل پرداخت خسارات وارده به اجناس موجود کشتی نیز گردیدند و این نوع بیمه از قرن 18 شروع به توسعه نمود.

صنعت بیمه کشتی رانی معمولاً توسط شرکت های بزرگ بیمه در جهان اداره میشود. بیمه کشتی رانی برخلاف سایر بیمه ها جنبه بین المللی دارد و ساحه عمل آن کلیه اقیانوس ها و دریاهای جهان است. در بعضی از کشورها شرکت های بزرگی بوجود آمد که کارشان تهیه اطلاعات مربوط به کشتی بود و این اطلاعت را به دسترس بیمه گران قرار میدادند. این اطلاعات در مورد به ارزش، تاریخ ساخت، نوع موادی که در ساختمان کشتی به کار برده شده، درجه کشتی رانی و سروی منطقه کشتی رانی بود. برای تهیه اطلاعات کارشناسان کشتی هارا بازدید و طبقه بندی میکردند.

شرکت های بزرگ مثل بولتون، سوانح دریایی رابا ذکر گذارش کارشناسان دریاها در اختیار علاقه مندان(بیمه گران) به منظور نرخ گذاری خطرهای بحری می گذاشتند.

در رابطه به نرخ گذاری، کشتی هارا از قبیل کشتی های مسافربری، کشتی های نفت کش، حمل و نقل اجناس خشک و اجناس مخصوص تقسیم بندی می کردند.

در حال حاضربیمه دریایی خطرات احتمالی موجود بین گدام تا ساحل و مسافرت در دریا و اقیانوس تا ساحل مقصد و از آن ساحل تا گدام مقصد را شامل میگردد.

قرارداد بیمه های بحری به دو نوع تقسیم میشوند:

1. قراداد های بیمه بدنه کشتی: توسط این قراردادها بدنه کشتی بیمه میشود واین قراردادها توسط شرکت های بزرگ و در بنادر مهم صورت میگیرد. ازینکه قیمت کشتی خیلی زیاد است و بیمه آن از توانایی یک شرکت نیست بناءً بیمه این کشتی ها بصورت مشترک میباشد.

2. قرارداد های که محصولات موجود در کشتی را بیمه میکند.

برعلاوه این دو نوع تضمین که به منزله تضمین اصلی نقش دارند، تضمین های فرعی دیگری نیز وجود دارد که میتوان ازانها نام برد:

بیمه دزدی و فرسودگی امتعه و بیمه مسولیت(در مقابل اشتباه کاپیتان و خدمه کشتی).

و هرآنچه غیر از موارد فوق بیمه غیر بحری می باشد.

 

منبع با دخل و تصرف جزئی. : http://shamsuddinhazrati.blogfa.com/post/31

با دخل و تصرف جزئی.


با احترام
برای دریافت مشاوره بیمه اینجا کلیک کنید

مشاوره های مشابه

مشاوره رایگان
+2 امتیاز
1 پاسخ 541 بازدید
سوال شده خرداد 26, 2016 در بیمه عمر و سرمایه گذاری توسط احمد
+1 امتیاز
1 پاسخ 1,775 بازدید
سوال شده مرداد 8, 2016 در بیمه عمر و سرمایه گذاری توسط بیات
0 امتیاز
1 پاسخ 4,111 بازدید
سوال شده اردیبهشت 31, 2017 در بیمه تامین اجتماعی و اداره کار توسط kamrani96 (-1,060 امتیاز)
+1 امتیاز
4 پاسخ 1,487 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 500 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 720 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 321 بازدید
+1 امتیاز
2 پاسخ 776 بازدید
+3 امتیاز
2 پاسخ 1,435 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 11,192 بازدید
سوال شده آذر 10, 2016 در بیمه تامین اجتماعی و اداره کار توسط بدون نام
+1 امتیاز
1 پاسخ 2,185 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 435 بازدید
+1 امتیاز
1 پاسخ 1,082 بازدید
سوال شده مرداد 13, 2016 در بیمه تامین اجتماعی و اداره کار توسط بدون نام
تماس با بیدبرگ
درباره بیدبرگ
قوانین بیدبرگ

.
.
...