قرارداد چیست ؟

قرار داد به عملی گفته می‌شود که یک یا چند نفر در برابر یک یا چند نفر دیگر به انجام یا عدم انجام امری متعهد شوند و این امر مورد قبول دو طرف قرار بگیرد . با بسته شدن قرارداد میان دو طرف ، یک رابطه جدید حقوقی برقرار می‌شود و دو طرف با توجه به توافقات و همچنین موضوع قرارداد ، در برابر یکدیگر متعهد می‌گردند . مانند قراردادهای ملکی که میان خریدار و فروشنده منعقد شده و دو طرف تعهداتی را امضا می‌کنند که باید مطابق قرارداد به آن پایبند باشند .

انواع قرارداد حقوقی

تفاوت عقد و قرارداد

شاید در عرف تفاوتی میان دو واژه عقد و قرارداد وجود نداشته باشد اما در زبان تخصصی حقوق این دو واژه تفاوت‌هایی با هم دارند .

در علم حقوق عقد ، به آن دسته از عقودی گفته می‌شود که در قانون مدنی چگونگی و شرایط آنها کاملا ذکر شده باشد مانند عقد اجاره ، مضاربه ، رهن ، بیع و نمونه‌هایی از این دست . اما کلمه قرارداد در مورد تمامی عقود به کار می‌رود خواه آنها معین باشند خواه معین نباشند .

در صورتی که در زمینه امور حقوقی قرارداد نیاز به مشاوره تلفنی تخصصی دارید از طریق صفحه اصلی سایت بیدبرگ درخواست مشاوره خود را ثبت کنید

ارکان تنظیم قرارداد

در واقع ارکان قرارداد آن مواردی هستند که لازم است حین تنظیم و امضای قرارداد ، رعایت شده و مورد توجه قرار بگیرند . این موارد در تمامی قراردادها حائز اهمیت بوده و باید ذکر گردند زیرا ارکان قرارداد سبب اعتبار یک عقد شده و عدم قید آنها ، ابهام در قرارداد را در پی خواهد داشت که این امر می‌تواند از ارزش قرارداد بکاهد .

  1. نام و هویت متعاملین : در تمامی قراردادها باید نام ، نام خانوادگی ، کد ملی ، شماره شناسنامه ، آدرس و شماره تلفن دو طرف قرارداد اعم از خریدار یا خریداران ، فروشنده یا فروشندگان ، مستاجر یا مستاجران ، موجر یا موجران ، کارفرما یا کارفرمایان و …. به صورت دقیق و مشخص ثبت گردد .
  2. مورد معامله : در کلیه قراردادها درج دقیق و مشخص مورد معامله الزامی است . به طور نمونه در مورد معاملات ملکی باید پلاک ثبتی ، آدرس دقیق پستی ، شماره سند و کلیه مشخصاتی که در سند درج شده ، در قرارداد نیز قید گردد در غیر این صورت قرارداد فاقد اعتبار است .
  3. مدت معامله : در تمامی قراردادها مدت معامله باید به صورت روشن و دقیق ذکر شود تا زمان اتمام قرار داد مشخص بوده و طرفین در بازه زمانی ذکر شده به تعهدات خود عمل نمایند .
  4. قیمت مورد معامله : رکن مهم دیگری که در تمامی قرارداد ها باید قید شود ، قیمت مورد معامله بوده به طوری که در صورت عدم اعلام قیمت در قرارداد به خصوص قرارداد هایی چون خرید و فروش ، اجاره نامه و … قرارداد اعتبار خود را از دست خواهد داد .

۵- فسخ قرار داد

فسخ در لغت به معنای شکستن است اما در اصطلاح حقوقی پایان دادن به یک قرارداد به وسیله یکی از دو طرف قرارداد یا شخص سوم را فسخ قرارداد می‌نامند .

موضوعیت فسخ قرارداد در مورد عقود لازم است زیرا در عقود جایز طرفین به راحتی می‌توانند در هر زمانی که بخواهند ، عقد را بر هم بزنند . بر همین اساس مبنای فسخ قرارداد ممکن است متفاوت باشد به این صورت که فسخ مبتنی بر شروطی است که حین عقد قرارداد میان طرفین گذاشته شده یا به وسیله حکم قانونی تعیین گردیده است .

شرایط فسخ قرارداد :

در صورتی که در زمینه امور حقوقی قرارداد  نیاز به مشاوره تلفنی تخصصی دارید از طریق صفحه اصلی سایت بیدبرگ درخواست مشاوره خود را ثبت کنید

5 نکته مهم قانونی تنظیم قرارداد حقوقی (کار | مشاوره | پیمانکاری | مشارکت مدنی

دیدگاهتان را بنویسید