حکم و جرم رابطه نامشروع

جرم رابطه نامشروع ازجمله جرائمی است که دادستان می‌تواند بدون نیاز به شاکی خصوصی به آن ورود نماید.

برابر با ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی رابطه نامشروع یعنی:

هر گاه زن و مردی که بین آنها علقه زوجیت نباشد، مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل یا مضاجعه ‌شوند، به شلاق تا نود و نه ضربه محکوم خواهند شد و اگر عمل با عنف و اکراه باشد فقط اکراه‌کننده تعزیر می‌شود.

جرم رابطه نامشروع از جرائم غیر قابل گذشت بوده و مشمول مرور زمان نمی گردد و امکان شکایت در این خصوص حتی توسط شخص ثالث ذینفع نیز وجود دارد.

در تبیین قلمرو و مصادیق این ماده‌ قانونی نظریه‌های مشورتی متفاوتی صادرشده است؛ از این‌ رو نظر و رویه واحدی مشاهده نمی‌شود:

تبیین قلمرو و مصادیق ماده‌ی ۶۳۷ در سی و هشتمین جلسه نقد آراء دادگاه‌ های تجدید نظر – بهمن‌ماه ۱۳۹۴: «با توجه به «یا» که در متن ماده آمده است ، روابط نامشروع متفاوت از عمل منافی عفت غیر از زناست و رابطه نامشروع نیازی به تماس فیزیکی ندارد و بر برقراری ارتباط بین زن و مرد نامحرم که محتوای آن خلاف شرع باشد ، دلالت دارد.»

در رویه رایج کنونی ، تحقق جرم رابطه نامشروع ، تنها مشروط به وجود رابطه فیزیکی میان زن و مرد نیست و سایر روابط نیز می‌توانند دلالت بر وقوع آن داشته باشند. از این‌ رو غالب قضات ، روابط عاشقانه احتمالی میان زن و مرد نامحرم از طریق تلفن و یا در بستر فضای مجازی و پیامک را نیز از مصادیق ارتباط نامشروع می‌دانند.

در صورتی که در زمینه روابط نامشروع نیاز به مشاوره تلفنی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری دارید از طریق صفحه اصلی سایت بیدبرگ درخواست مشاوره خود را ثبت کنید

شکایت و اثبات رابطه نامشروع ( فیلم، پیامک، شهود)

اثبات رابطه نامشروع از یکی موارد زیر قابل قبول است :

  1. با اقرار طرفین
  2.  وجود پیام هایی که نشان دهنده وجود رابطه ای خارج از عرف باشد در شبکه های مجازی و یا شهود و یا گزارش پلیس ۱۱۰ از حضور طرفین در خانه و …. هر مدرکی که اثبات کند رابطه ای خارج از عرف معمول با دیگری وجود داشته و بازپرس به این علم برسد که رابطه نامشروعی در کار است به شما جهت اثبات ادعای مذکور کمک می کند .

در ضمن بدون اطلاع دقیق و یقینی از چنین امری و بدون داشتن مدارک مستند اقدام به شکایت نکنید چرا که در صورت عدم اثبات به جرم افترا تحت تعقیب می تواند قرار بگیرید.

تشخیص رابطه نامشروع

در صورت اثبات جرم بوسیله شهادت شهود و علم قاضی ، اقرار طرفین می‌تواند از اعتبار ساقط شود. عکس ، فیلم و پیامک از آنجا که امکان تقلب در آن‌ها وجود دارد به عنوان ادله اثبات جرم شناخته نمی‌شوند و برای قاضی می‌تواند تنها عنوان اماره یا نشانه را داشته باشد؛ چرا که دیوان عالی کشور نیز آن را مردود می‌داند.

در روال جاری ، قاضی ویژه و قاضی رسیدگی‌کننده به پرونده‌های مربوط به مسائل اخلاقی ، اجازه شنود مکالمات را نمی‌دهند از این‌ رو دادگاه‌ ها نیز وارد چنین موضوعی نمی‌شوند.

رابطه نا مشروع در شبکه های اجتماعی

برای اثبات رابطه نامشروع در شبکه های اجتماعی بسته به نوع بستر و رابطه بین حکومت ایران و شبکه اجتماعی متغیر است:

رابطه نامشروع در تلگرام:

با توجه به این که ایران هیچ دسترسی به اطلاع سرور اصلی تلگرام ندارد و در حال حاضر امکان هک اطلاعات این سرویس نیز میسر نمی باشد باید برای اثبات رابط باید اسکرین شات و عکس از متن هایی ارسال شده در تلگرام را به هر صورت ممکن کسب و در اختیار مرجع قضایی قرار دهید تا پیگیری لازم انجام شود.

مجازات رابطه نامشروع

جرم رابطهِ نامشروع ، موضوع مادهِ ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی از جرائم غیر قابل‌ گذشت است و با توجه به اهمیت آن ، رضایت شاکی نیز منجر به ترک تعقیب و تبرئه متهم نمی‌گردد. چرا که جرم مذکور ، دارای ماهیت عمومی بوده و در فهرست جرائم قابل‌ گذشت ، موضوع ماده ۷۲۷ قانون مجازات اسلامی ، نیامده است.

مجازات تعیین‌شده برای جرم ارتباط نامشروع و عمل منافی عفت غیر از زنا تا ۹۹ ضربه شلاق است؛ و تعیین حداقل ( یک ضربه شلاق ) یا حداکثر کیفر ( ۹۹ ضربه شلاق ) در اختیار دادگاه بوده که می‌تواند با توجه به شخصیت فرد مرتکب و شرایط جرم ، مقدار آن را مشخص نماید.

حکم صادره در رابطه نامشروع ، قابلیت تبدیل به جزای نقدی را دارد؛ و در رابطه نامشروع ثابت‌شده ، سوء پیشینه ای برای مجرم ثبت نمی‌شود.

نکات مهم در روابط نامشروع

رابطه نامشروع زن شوهردار

شیوه اثبات رابطه نامشروع زن شوهردار یا رابطه نامشروع مرد متأهل ( به غیر از زنا ) به روال معمول است؛ اما باید دانست که برفرض اثبات جرم در رابطه نامشروع زن شوهردار – برخلاف تصور اشتباهی که در میان عموم رایج است – تعهد مالی شوهر در پرداخت مهریه ساقط نمی‌گردد؛ چرا که این جرم از موارد عدم استحقاق مهریه زن قلمداد نمی‌شود.

جرم رابطه نامشروع مرد متأهل

در رابطه نامشروع مرد متأهل اگر زن موفق به اثبات جرم شود ، برابر با ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی قادر است با ادعای عسر و حرج ، به دادگاه مراجعه و با تنظیم دادخواست ، درخواست طلاق دهد و دادگاه می‌تواند با فرض مخالفت شوهر نیز حکم طلاق را صادر نماید.

رابطه نامشروع قبل از ازدواج

رابطه نامشروع قبل از ازدواج جرم محسوب شده و در صورت اثبات ، می‌تواند پیامدهای قضایی داشته باشد: مطابق قانون مجازات اسلامی مجازات زن و مردی که بین آن‌ها نکاح صورت نگرفته ولی به خواست خود رابطه جنسی داشته‌اند شلاق می باشد؛ که البته نسبت به شرایط ، با دستور مرجع قضایی قابل‌ تغییر است.

در صورتی که در زمینه روابط نامشروع نیاز به مشاوره تلفنی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری دارید از طریق صفحه اصلی سایت بیدبرگ درخواست مشاوره خود را ثبت کنید

رابطه نامشروع

دیدگاهتان را بنویسید