شغل آزاد داشتن از جهاتی خوب است و از جهاتی هم مشکلاتی دارد که باعث شده خیلی از مردم در کشورمان تمایل خود را به کار آزاد و به عبارت دیگر راه‌اندازی کسب و کارهای کوچک از دست بدهند.

یکی از مشکلات عمده در این زمینه فراهم نبودن امکان استفاده از بیمه تامین اجتماعی برای فعالان این عرصه بود. مشکلی که به نوعی بخشی از جوانان را که می‌‌توانستند با پیوستن به یک صنف، کسب و کاری برای خودشان دست و پا کنند منصرف می‌کرد در سطح جامعه یک اصطلاح را باب کرده بود با این مضمون «کاری خوبه که بیمه داشته باشد».با گسترش و رونق صنعت بیمه اما مسئولان و فعالان این صنعت با پی بردن به این مشکل طرح‌هایی را در دستور کار قرار دادند و عاقبت از دل این طرح‌ها بیمه جامع اصناف درآمد. این بیمه‌نامه همان طور که از نامش بر می‌‌آید قرار است مشکل ذکر شده را حل کند. در حال حاضر بیش از یک سال از اجرایی شدن این طرح می‌گذرد اما بسیاری از فعالان اصناف مختلف از آن بی‌خبرند.

بیمه تامین اجتماعی اصناف

طرح بیمه اصناف برای تحت پوشش قرار دادن افراد صنفی کم درآمد با مشارکت سازمان تامین اجتماعی آغاز شد. طبق توافق وزارت رفاه و تامین اجتماعی و وزارت بازرگانی در سال ۹۰ ، ۸۰۰ هزار نفر از اصناف کم درآمد می‌توانند با پرداخت ۱۷درصد از حق بیمه کارفرمایی، تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گیرند. حسن رادمرد، با اشاره به پرداخت ۱۰ درصد باقیمانده حق بیمه این افراد توسط دولت می‌گوید: براساس همین توافق ۲۰۰ هزار نفر از رانندگان آژانس می‌توانند با پرداخت ۵/۱۳ درصد از حق بیمه کارفرمایی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گیرند.
او اجرای قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها را فرصت بسیار خوبی برای ساماندهی واحدهای بدون پروانه و افراد کم درآمد صنفی می‌داند و می‌‌افزاید: امیدواریم با تسهیلاتی که برای دریافت پروانه کسب و همچنین تسهیلات ویژه برای واحدهای دارای پروانه کسب فراهم شده، واحدهای فاقد پروانه نیز نسبت به اخذ پروانه اقدام کنند.

بیمه اصناف در اولویت

کامران سعدالهی کارشناس امور اصناف می‌‌گوید: بیمه اصناف از ضرورت و اهمیت بالایی برای صنوف برخوردار است و باید به صورت یارانه‌ای پرداخت شود اصناف قشر عظیمی از جامعه را تشکیل می‌دهند اما متاسفانه امنیت شغلی ندارند‌، این قشر هر زمانی که نتوانند فعالیت کنند درآمدی نیز برای گذران زندگی ندارند و همچنین از سویی از خدمات بیمه‌ای نیز برخوردار نیستند. باید بیمه اصناف در بسته حمایتی دولت قرار بگیرد تا در راستای توانمندسازی اقتصاد کشور گام‌های مؤثری برداشته شود.

بیمه اصناف در بسته حمایتی دولت قرار دارد

فریدون احمدی، معاون اداری و مالی و معاون امور مجلس وزارت بازرگانی هم همان زمان گفته بود: بیمه اصناف در بسته حمایتی دولت قرار گرفته تا در راستای توانمندسازی اقتصاد کشور گام‌های مؤثری برداشته شود. اصناف بزرگترین سرمایه وزارت بازرگانی است.

بیمه‌ها و اصناف

پس از مطرح شدن این طرح شرکت‌های بیمه دست به کار شدند و طرح‌های جامع اصناف خود را عرضه کردند بیمه البرز‌، نوین و ایران از جمله این شرکت‌ها هستند اعضای اصناف مختلف می‌‌توانند با ارائه مدارک شناسایی معمول و گواهی عضویت در یکی از اتحادیه‌های صنفی بنا بر

 هزار نفر از اصناف کم درآمد می‌توانند با پرداخت ۱۷درصد از حق بیمه کارفرمایی، تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گیرند.

نیاز خود از این طرح‌ها استفاده کنند که بیمه آتش‌سوزی و بیمه نامه جامع البرز از دسته ‌این طرح‌ها است.

بیمه آتش‌سوزی اصناف

اما یکی از نیاز‌های اساسی اصناف، بیمه آتش‌سوزی است. وقتی کسی با کلی این ور و آن‌ور کردن سرمایه خردی را برای راه‌اندازی یک کسب و کار کوچک فراهم کرده باشد و ناگهان با یک حریق آن را از دست بدهد قاعدتا مطمئن‌ترین پناهگاه بیمه است. از این منظر است که بیمه آتش‌سوزی اصناف اهمیت خاص پیدا می‌‌کند.

طرح جامع اصناف

در طرح جامع اصناف هم‌، خدمات درمانی اصناف و خانواده‌های آنان که از سوی بیمه تأمین اجتماعی به صورت کامل پرداخت نمی‌شود، تا سقف۳۰ میلیون ریال در جراحی‌های پزشکی پرداخت می‌شود. در این طرح واحدهای صنفی دارای پروانه کسب می‌توانند پس از عقد قرارداد اتحادیه و انجمن صنفی خودشان با مراکز بیمه در هر نقطه از کشور با ارائه معرفی‌نامه از اتحادیه‌ها و انجمن‌های صنفی، خود و و خانواده‌شان را تحت پوشش قرار دهند. تمامی افراد عضو اتحادیه‌ها و انجمن‌های صنفی و خانواده‌های آنان به این طرح نیاز دارند.
بر اساس این بیمه‌نامه‌، تمامی افراد عضو اتحادیه‌ها و انجمن‌های صنفی و خانواده‌های آنان می‌توانند از بیمه تکمیلی درمان استفاده کنند.

اهداف طرح

نفوذ به جامعه اقتصاد خرد و پوشش و تامین بیمه‌ای صنوف مختلف به عنوان بخش عمده‌ای از فعالان اقتصادی و سهم بالای تولید ناخالص ملی این اقشار در اقتصاد کشور، تامین نیازهای بیمه‌ای بازار هدف‌(‌اقشار صنوف) متناسب با نیازهای این اقشار در قالب سبد بیمه‌ای و بالاخص پوشش خطر سرقت و عام‌النفع که از جمله امتیازات ویژه طرح، محسوب می‌شود، استفاده و برخورداری از پتانسیل شبکه فروش و گستردگی در سطح کل کشور به عنوان مزیت رقابتی شرکت‌، فروش طرح به صورت گروهی و از طریق اتحادیه‌های صنفی یا بصورت انفرادی و گسترش آن از جمله اهداف این طرح از سوی بیمه‌ها معرفی می‌‌شود.

اصناف طرح را جدی بگیرند

اما نکته‌ای که در این زمینه وجود دارد اینکه اصناف آنچنان که باید اطلاع کافی از این طرح‌ها ندارند و برابر با انتظار‌ها از آن استقبال نکرده‌اند در صورتی که طرح‌های مختلف بیمه‌ای در این زمینه امکان این را فراهم کرده است که صاحبان مشاغل کوچک بتوانند بخشی از نگرانی‌های خود از آینده خود و فرزندان و کسب و کارشان را رفع کنند. دولت هم با تحت حمایت قرار دادن این طرح تلاش کرده که با ارائه تخفیف‌های مختلف زمینه استفاده از این طرح‌ها را فراهم کند توصیه‌ای که می‌‌شود در این زمینه به اعضای اصناف و اتحادیه‌های آنها کرد این که این طرح‌ها را جدی بگیرند و از امکانات آن استفاده کنند. در طول یک سال گذشته شرکت‌های بیمه‌ای در قالب این طرح خدمات مناسبی را ارائه کرده‌اند که می‌‌تواند بخشی از دغدغه‌های اعضای اصناف کم در‌آمد را رفع کند.

در صورتی که در زمینه بیمه تامین اجتماعی یا قانون کار نیاز به مشاوره تلفنی تخصصی دارید از طریق صفحه اصلی سایت بیدبرگ درخواست مشاوره خود را ثبت کنید

بیمه عمر,بیمه,بیمه جهیزیه ,بیمه عمر و پس‌انداز ,بیمه تامین آتیه,بیمه عمر , بیمه خانواده , بیمه فرزندان , بیمه تامین اجتماعی , بیمه بازنشستگی

5 پاسخ

  1. سلام،نزدیک ب ۹ساله که بیمه رانندگان هستم،و نزدیک ب ۶ ساله که جواز عکاسی هم دارم،امروز ب من خبر رسیده چون جوازیرغیر از تاکسی تلفنی دارم که مرتبط با رانندگی نیست،بیمه قطع میشه،از طرفی دیگه چون پدرم ب تازگی فوت شده جواز تاکسی تلفنی رو دارم ب نام خودم میگیرم،الان با این مشکلات ب وجود اومده واقعا بیمه قطع میشه و هیچ راهی نداره تا بتونم ادامه بدم؟؟؟؟؟ممنون میشم جوابم رو زود بدید،تا اخر این ماه فرصت دارن.ممنون

  2. سلام خسته نباشید بنده جواز کسب تعمیر گاه دارم با شش سال سابقه بیمه ک مدتی هست بیمه نیستم خواستم بدونم میتونم خودمو بیمه اصناف کنم؟ چطوری باید اقدام کرد؟و آیا جزو سابقه حساب میشه؟ مدتی هم هست بیمه نیستم حق بیمه ندادم ممنون میشم جواب بدید

دیدگاهتان را بنویسید