به علت خطرهایی که جان مردم را تهدید می‌کند، قانون برای حمایت از مردم، بیمه‌های اجتماعی را اجباری اعلام می‌کند و به همین دلیل به آن بیمه ناشی از قانون نیز می‌گویند.
کارگران و طبقات ضعیف و کم درآمد که قشر بزرگ هر جامعه‌ای را تشکیل می‌دهند و بیشتر نیازمند بیمه هستند؛ معمولا نه به لزوم بیمه و فایده آن واقف هستند و نه توان مالی پرداخت حق بیمه را دارند.قانون بیمه‌های اجباری و یا بیمه‌های اجتماعی را تصویب نموده است. در این بیمه، بخش بزرگتر حق بیمه توسط کارفرما و بخش کوچکی از آن توسط بیمه شده پرداخت می‌گردد. بیمه شدگان به صورت مستقیم یا غیر مستقیم می توانند بیمه شوند.

 

تفاوت های بیمه‌ اجباری تامین اجتماعی با بیمه‌ بازرگانی

  1. بیمه‌ اجتماعی به دلیل الزام قانونی آن، اجباری می‌باشد، اما بیمه‌ بازرگانی اختیاری می‌باشند.
  2. روابط بیمه‌گر و بیمه‌گذار دربیمه‌ اجتماعی
    بر اساس مصوبات قانونی تعریف گردیده ولی در بیمه‌های بازرگانی ناشی از توافق بیمه‌گر و بیمه‌گذار و قراردادی می‌باشد.
  3.  در بیمه‌ اجتماعی حق بیمه بر اساس میزان حقوق و دستمزد تعیین می‌شود. در صورتی که در بیمه‌های بازرگانی حق بیمه به نسبت احتمال وقوع ریسک و میزان سرمایه تعیین می‌شود.
  4.  در بیمه‌ اجتماعی اگر حق بیمه را کارفرما پرداخت نکند، تعهد بیمه‌گر به قوت خود باقی است، ولی در بیمه‌ بازرگانی انجام تعهد بیمه‌گر منوط به پرداخت حق بیمه توسط بیمه‌گذار می‌باشد.
  5.  در بیمه‌ اجتماعی معمولاً شخص ثالثی (کارفرما) در پرداخت بخش اعظم حق بیمه مشارکت می کند، در حالی که استفاده کننده از مزایای بیمه فرد دیگری است.

برای اطلاع از تفاوت بیمه اختیاری با بیمه مشاغل آزاد و بیمه اجباری کلیک کنید

در صورتی که در زمینه بیمه تامین اجتماعی یا قانون کار نیاز به مشاوره تلفنی تخصصی دارید از طریق صفحه اصلی سایت بیدبرگ درخواست مشاوره خود را ثبت کنید

تامین اجتماعی,بیمه عمر,بیمه,بیمه سلامت,خسارت بیمه,خدمات درمانی,بیمه تکمیلی,ریسک,تصادف,نمایندگی بیمه,خدمات بیمه,شرکت بیمه,حق بیمه,لیست بیمه,سوابق بیمه

دیدگاهتان را بنویسید