باز هستیم
مشاوره حقوقی
021-91023784
واتساپ
0 امتیاز
34,935 بازدید
در دیه توسط (21,090 امتیاز)
ویرایش شده توسط
مبلغ و نرخ دیه شکستگی دست، شکستگی پا ، شکستگی بینی و شکستگی سر در سال 1401 چقدر است ؟
3 پاسخ
0 امتیاز
توسط (30,330 امتیاز)
ویرایش شده توسط
 
بهترین پاسخ

نرخ دیه شکستگی اعضای بدن در سال 1401 به شرح زیر محاسبه می شود:

فهرست موضوعات

  • دیه شکستکی دست
  • دیه شکستگی پا
  • دیه شکستگی بینی
  • دیه شکستگی سر
  • دیه شکستگی دندان
  • دیه شکستگی ستون فقرات

دیه شکستکی دست

دیه شکستگی دست در سال 1401 معادل یک پنجم دیه یک دست می باشد. با توجه به اینکه دیه یک دست معادل نصف دیه کامل انسان است بنابراین دیه شکستگی دست برابر یک دهم دیه کامل انسان است که با توجه به دیه کامل در سال 1401 ، دیه شکستگی دست برابر با 60 میلیون تومان می شود.

در صورتیکه شکستکی دست به صورت بی نقص بهبود یافته باشد دیه برابر با چهار پنجم دیه شکستگی دست می باشد. بنابراین دیه شکستگی دست که بی نقص التیام یافته برابر 48 میلیون تومان می شود.

دیه شکستگی پا

دیه شکستگی پا در سال 1401 معادل یک پنجم دیه یک پا می باشد. با توجه به اینکه دیه یک پا معادل نصف دیه کامل انسان است بنابراین دیه شکستگی پا برابر یک دهم دیه کامل انسان است که با توجه به دیه کامل در سال 1401 ، دیه شکستگی پا برابر با 60 میلیون تومان می شود.

در صورتیکه شکستکی پا به صورت بی نقص بهبود یافته باشد دیه برابر با چهار پنجم دیه شکستگی پا می باشد. بنابراین دیه شکستگی پا که بی نقص التیام یافته برابر 48 میلیون تومان می شود.

دیه شکستگی بینی

دیه شکستگی بینی در صورتی که به صورت بی نقص بهبود پیدا کند معادل یک دهم دیه کامل انسان است. با توجه به نرخ دیه کامل در سال 1401 ، نرخ دیه شکستگی بینی در سال 1401 معادل 60 میلیون تومان می باشد.

در صورتی که جراحت و آسیب وارد شده به بینی منجر به از بین رفتن کامل بینی شود دیه آن برابر دیه کامل انسان است. بنابراین دیه از بین رفتن کامل بینی در سال 1401 برابر 600 میلیون تومان است.

اگر شکستگی بینی بدون نقص درمان نشود علاوه بر یک دهم دیه کامل مبلغی هم به عنوان ارش شکستگی بینی تعیین می شود که توسط پزشکی قانونی تعیین می شود.

دیه شکستگی سر

نرخ دیه شکستگی سر بر اساس جراحت وارد شده به سز یکی از چهار حالت زیر است:

  1. دیه شکستگی هاشمه سر  :  هاشمه جراحتی است که موجب شکستگی استخوان شود حتی اگر منجر به خونریزی نشود، دیه شکستگی هاشمه سر یک دهم دیه کامل می باشد که بر اساس جدول ارش و دیه سال 1401 برابر 60 میلیون تومان می باشد. 
  2. دیه جراحت منقله سر : منقله جراحتی است که درمان آن فقط با جابه جا کردن استخوان امکان پذیر است. دیه جراحت منقله سر پانزده صدم دیه کامل است که برابر 90 میلیون تومان می باشد.
  3. دیه جراحت مامومه سر : جراحت مامومه سر جراحتی است که به کیسه مغز برسد. دیه جراحت مامومه سر یک سوم دیه کامل است که با توجه به نرخ دیه سال 1401، معادل 200 میلیون تومان است.
  4. دیه جراحت دامغه سر : جراحت دامغه سر جراحتی است که کیسه مغز را پاره کند، در این حالت علاوه بر دوم دیه کامل، ارش پاره شدن کیسه مغز نیز تعلق میگیرد که تعیین میزان ارش، توسط پطشکی قانونی انجام می شود.

دیه شکستگی دندان

ازآنجاییکه دندان های جلویی تاثیر بیشتری در ظاهر افراد دارند، دیه دندان های جلویی بیشتر از دیه دندان های عقبی است.

  • دیه دندان های جلو ( پیش، چهارتایی و نیش ) هر کدام یک بیستم دیه کامل است که با توجه نرخ دیه کامل 1401 دیه دندان جلو در سال 1401برابر با 30 میلیون تومان است.
  • دیه دندان های عقب  (چهار سمت پایانی از بالا و پایین، هر سمت چهار عدد) هر کدام معادل یک چهلم دیه کامل است. بنابراین دیه دندان عقب در سال 1401 برابر 15 میلیون تومان است.

 نرخ دیه شکستگی دندان بر اساس بخشی از دندان که نمایان است تعیین می شود و اگر کل بخش نمایان دندان از بین برود دیه یک دندان به آن تعلق می گیرد. بنابراین:

  • دیه شکستگی دندان جلو در سال 1401 برابر دیه دندان جلو است که مبلغ آن 30 میلیون تومان است.
  •  دیه شکستگی دندان عقب در سال 1401 برابر دیه دندان عقب است که مبلغ آن 15 میلیون تومان است.
  • اگر بخشی از قسمت نمایان دندان، دچار شکستگی شود، به همان نسبت مقدار شکسته شده، دیه شکستگی دندان تعلق می گیرد.
  • اگر قسمتی از دندان قبلا از بین رفته باشد، به همان نسبت، از دیه دندان، کاهش می یابد. 
  • از آنجاییکه نرخ دیه شکستگی دندان بر اساس بخشی از دندان که نمایان است تعیین می شود، در صورت آسیب یا شکستگی ریشه دندان علاوه بر دیه دندان ارش نیز تعلق میگیرد که تعیین ارش شکستگی دندان به عهده پزشکی قانونی است.

دیه شکستگی ستون فقرات

منظو از شکستگی ستون فقرات، شکستن یک یا چند مهره از مهره های ستون فقرات، به جز مهره های گردن و استخوان دنبالچه می باشد. بنابراین دیه شکستن ستون فقرات در حالت های مختلف به شرح زیر است:

  1. دیه شکستگی ستون فقرات در صورت  عدم درمان مانند قطع نخاع یا خمیدگی کمر برابر دیه کامل است. بنابراین نرخ دیه قطع نخاع یا خمیدگی کمر در سال 1401 برابر  600 میلیون تومان می باشد.
  2. دیه شکستگی ستون فقرات در صورتی که درمان شود ولی باعث از بین رفتن یکی از منافع گردد ( توان راه رفتن یا نشستن نداشته باشد و یا توان جنسی یا کنترل ادرار از بین برود )، موجب دیه کامل است. بنابراین دیه شکستگی ستون فقرات در سال 1401 در ان حالت برابر 600 میلیون تومان است. 
  3. دیه شکستگی ستون فقرات در صورتی که درمان نشود و موجب از بین رفتن یکی از منافع هم شود (مانند عدم توانایی کنترل ادرار ) علاوه بر دیه کامل که برابر 600 میلیون تومان است، مشمول ارش شکستگی ستون فقرات هم میشود که با توجه به عوارض ایجاد شده توسط پطشکی قانونی تعیین می شود.
  4. دیه شکستگی ستون فقرات که بدون عیب درمان شود،  یک دهم دیه کامل است با توجه به دیه کامل سال 1401 در این حالت دیه شکستگی ستون فقرات در سال 1401 برابر 60 میلیون تومان است. 
  5. به شکستگی ستون فقرات که باعث فلجی و بی حسی پاها شود، علاوه بر دیه شکستگی ستون فقرات که 600 میلیون تومان است، دو سوم دیه کامل هم برای فلج شدن پاها نیز تعلق میگیرد. یعنی دیه شکستگی ستون فقرات همراه با فلج شدن پاها در سال 1401 برابر یک میلیارد تومان است.

مطالب مرتبط:

جدول دیه سال 1401

0 امتیاز
توسط (2,020 امتیاز)
ویرایش شده توسط

با سلام

میزان دیه فوت و صدمات بدنی در ماه غیرحرام و حرام سال 1399 بشرح زیر است: 

مطالب مرتبط:

جدول ارش و دیه

0 امتیاز
توسط (12,700 امتیاز)

با سلام

مبلغ نرخ دیه در سال 99 به شرح زیر می باشد:

جدول دیه 99

جدول دیه اعضای بدن در سال 99

جدول دیه اعضای بدن درسال 99

مشاوره های مشابه

مشاوره رایگان
0 امتیاز
1 پاسخ 356 بازدید
0 امتیاز
1 پاسخ 9,022 بازدید
تماس با بیدبرگ
درباره بیدبرگ
قوانین بیدبرگ

.
.
...